RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
11 Mac 2013
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Pelajar dapat:
1. Menyenarai
sekurang-kurangnya enam isi tersurat
2. Menulis dua isi tersirat.
3. menulis satu ayat
penutup.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan teknik menulis rumusan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
membaca petikan
5.
perbincangan mencari isi penting.
6.
latihan
7.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulisrumusan. Segala persoalan yang
dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
14 Mac 2013
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Puisi Tradisional
Syair Definisi
Orang Berakal, Syair Siti sianah
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan ciri-ciri syair
2.
Menyatakan maksud syair
3.
Menyatakan tiga nilai dan empat
pengajaran daripada syair.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.4 Aras 1 (iv)
12.1.12.2 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Murid diminta oleh guru untuk bersyair
3.
Murid diminta menyatakan maksud,
tema,persoalan,nilai dan pengajaran
4.
Latihan
5.
perbincangan jawapan
6.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,berhemah tinggi.
KBT :
mencirikan
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menyatakan maksud,tema,persoalan,nilai, dan pengajaran.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
15 Mac 2013
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Menukar Ayat
:Cakap ajuk kepada cakap pindah,ayat songsang,menyambungkan ayat,menukarkan
ayat, dan menganalisis ayat
Pelajar dapat:
1. menukarkan ayat cakap
ajuk kepada ayat cakap pindah.
2. menukarkan ayat biasa
kepada ayat songsang.
3. menyambungkan ayat dengan
menggunakan kata hubung yang sesuai.
4. memisahkan petikan
menjadi enam ayat dengan mengekalkan susunan dan maksud asalnya.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Latihan
4. perbincangan jawapan
5. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,ayat songsang,subjek dan predikat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
PERKARA
|
6AK5
11 Mac 2013
Isnin
UJIAN PERTENGAHAN
SEMESTER
(PENGAJIAN
AM,SEJARAH,BAHASA MELAYU)
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
12 Mac 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Minit Mesyuarat
Pelajar dapat :
(a) menulis
minit mesyuarat dengan format dan isi yang betul.
|
AKTIVITI
|
1. mendengar penerangan
2. ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian akan bersambung
esok.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
13 Mac 2013
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Minit
Mesyuarat.
Pelajar dapat :
(a) menulis
minit mesyuarat dengan baik.
|
AKTIVITI
|
1. Ujian
2. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian telah
dijalankan dengan jayanya.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
14 Mac 2013
Khamis
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Kertas Cadangan
Pelajar dapat:
a) menulis esei mengikut bentuk format yang
dikehendaki;
(b) mengembangkan isi secara tersusun, padat,
dan meyakinkan supaya terhasil sebuah
wacana yang utuh;
|
AKTIVITI
|
1. mendengar penerangan guru
2. Ujian
3. Penutup.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,pelajar dapat menjawab soalan
pada masa yang ditetapkan.
|
No comments:
Post a Comment