Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Friday, February 11, 2011

RPH MINGGU YANG KE-6

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 MINGGU YANG KE-6 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K1

7 Februari 2011

Isnin

80 minit

TAJUK

SUBTAJUK
OBJEKTIF

Penulisan

Ulang kaji menulis rumusan
Pelajar akhir pelajaranini murid dapat:

  1. Menulis rumusan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan penutup dengan tepat.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.2 , 7.5 Aras 2 (i)


7.3 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


AKTIVITI





  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Penerangan semula tentang teknik menulis rumusan karangan
  3. Membaca petikan
  4. Mencari isi tersurat dan tersirat
  5. Mencatat isi di papan tulis
  6. Latihan
  7. Penutup

SISTEM BAHASA


PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: rumusan,tersurat, tersirat


Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian Am

Nilai : Berjimat cermat, Kerjasama

KBT : Membanding beza,menyusun maklumat

BBB :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

pemadam


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: Kebanyakan pelajar dapat menulis rumusan.

Kelemahan: Ada beberapa orang pelajar masih tidak lancar membaca petikan dan gagal memahami isinya.

Tindakan: mengajarkan mereka membaca dan menasihati mereka supaya sentiasa berusaha untuk membaiki diri sendiri.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TARIKH

HARI

MASA

9 Februari 2011

Rabu

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF



Tatabahasa

Pembentukan Kata Nama


Pelajar akhir pelajaran ini, murid dapat:

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 15 contoh kata nama yang terdapat dalam petikan.
  2. Menyatakan bentuk kata nama daripada petikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.4 Aras 2 (i),7.2 Aras 1 (i,ii)

8.1 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


AKTIVITI





  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Membaca petikan
  4. Berbincang
  5. Latihan
  6. Rumusan

SISTEM BAHASA


PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi,pembentukan kata nama.

Kosa kata: gejala,gejala sosial,tadika.

Ilmu : Tatabahasa

Nilai : Kasih sayang

KBT : menjana idea,menganalisis

BBB :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

Pemadam


CATATAN / REFLEKSI


Kekuatan: murid sudah mempunyai pengetahuan sedia ada tentang kata nama.

Kelemahan: Mereka sukar menjeniskan kata nama.

Tindakan: membimbing mereka.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu


TARIKH

HARI

MASA


10 Februari 2011

Khamis

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF



Antologi Harga Remaja

Ibu dan Ceper


Pelajar dapat:

  1. Menceritakan semula sinopsis cerpen
  2. Menyatakan tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran cerpen yang dipelajari.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1 Aras 1 (iv)


10.4 Aras 1 (i)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


AKTIVITI





  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Mendeklamasikan puisi
  3. Pelajar diminta menyatakan maksud,tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
  4. Menulis latihan
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


PENGISIAN

KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata

Kosa kata: ceper, randuk,denak,teruna,ketitir.

Ilmu : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral

Nilai : Kegigihan,bertanggungjawab,sabar.

KBT : membanding beza,menjana idea

BBB :Buku teks, Buku kerja, papan tulis,

pemadam


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan:Sebahagian besar murid dapat memahami isi pelajaran hari ini setelah guru menerangkan maklumat.

Kelemahan:Kebanyakan mereka tidak membaca cerpen ini di rumah sebelum sesi pengajaran dan pembelajaran bermula.

Tindakan: menyampaikan nasihat dan amaran.

No comments:

Post a Comment