Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, May 5, 2011

RPH 6AK4 BM MINGGU YANG KE-18

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGAKTAN 6AK4 M18 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

PERKARA

6AK2

2 Mei 2011

Isnin

CUTI HARI PEKERJA

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK2

3 Mei 2011

Selasa

0705 – 0815

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF


Sintaksis

Objek.penerang,keterangan, dan pelengkap

Pelajar dapat:

  1. Membezakan objek,penerang,keterangan, dan pelengkap yang terdapat dalam ayat.
  2. Menjawab 15 soalan daripada 20 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI


  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Latihan
  4. Penutup.


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: sebelum p&p pelajar sudah mengetahui jenis kata dan frasa.

Kelemahan : pelajar masih keliru antara penerang dan keterangan.

Tindakan: Guru memberikan banyak contoh dan menerangkan definisi istilah tersebutGuru juga menggalakkan pelajar membaca buku Tatabahasa Dewan untuk menambahkan pengetahuan mereka.

Hasilnya: Empat orang pelajar dapat menjawab 17 soalan daripada 20 soalan yang dikemukakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK4

4 Mei 2011

Rabu

1205-1240

TAJUK

SUB-TAJUK

OBJEKTIF


Proses Penerbitan Ayat

Proses pengguguran

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan tiga proses penerbitan ayat dengan jelas.
  2. Menjawab sekurang-kurang 19 soalan daripada 38 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI


  1. Bersoal jawab
  2. Berbincang
  3. Latihan
  4. Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Secara umumnya pelajar dapat mengikuti pelajaran hari ini.Mereka menunjukkan minat yang luar biasa terhadap tajuk ini.Kebanyakan pelajar dapat menjawab soalan lebih daripada 20 soalan.Objektif tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK2

5 Mei 2011

Khamis

0705 – 0815

TAJUK

SUB-TAJUK

OBJEKTIF


Pembentangan Isu Semasa

Penyakit Mental

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan pendapat dengan menggunakan bahasa Melayu dengan betul
  2. Menyampaikan idea dengan baik dan bernas.


AKTIVITI



  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Sesi pembentangan isu semasa
  3. Mencatat isi-isi penting
  4. Sesi bersoal jawab
  5. Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: Maklumat yang disampaikan oleh pembentang jelas dan tepat.Pelajar aktif.

Kelemahan: Pembentang mencampur aduk bahasa Melayu standard dengan bahasa Melayu Sarawak.

Tindakan: Guru menasihati pembentang agar berusaha untuk bertutur dalam bahasa Melayu baku.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK2

6 Mei 2011

Jumaat

0705 – 0815

TAJUK

SUB-TAJUK

OBJEKTIF

Proses Penerbitan Ayat

Peluasan dan penyusunan semula

Pelajar dapat:

  1. Membezakan proses peluasan ayat dan penyusunan semula.
  2. Menjawab soalan sekurang-kurang sembilan soalan daripada 12 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI



  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Mencatat isi-isi penting
  4. Latihan
  5. Penutup

CATATAN / REFLEKSI

Secara umumnya pelajar dapat mengikuti pelajaran hari ini.Semua pelajar dapat menjawab soalan dengan betul melebihi sembilan soalan.Objektif tercapai.


















No comments:

Post a Comment