Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Sunday, August 7, 2011

RPH BM MINGGU YANG KE-31

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6RK5

2 Ogos 2011

Selasa

1130-1240

TAJUK

SUBTAJUK


OBJEKTIF

Tatabahasa

Binaan ayat, Susunan peringkat tatabahasa secara umum.

Pelajar dapat:

  1. memahami roses pembinaan ayat.
  2. Mengetahui susunan peringkat dalam ayat


AKTIVITI


  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Mencatat
  4. Latihan
  5. Penutup

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menerima isi pelajaran hari ini dengan baik.

MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6RK5

3 Ogos 2011

Rabu

0815-0925

TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF


Tatabahasa

Ayat dasar dan ayat terbitan secara umum

Pelajar dapat:

  1. Membezakan ayat dasar dan ayat terbitan.
  2. Membezakan ayat dasar dan ayat tunggal.


AKTIVITI



  1. Mendengar penerangan
  2. Menyalin contoh
  3. Latihan
  4. Perbincangan jawapan
  5. Penutup

CATATAN / REFLEKSI

Kebanyakan pelajar mampu memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6RK5

4 Ogos 2011

Khamis

1055-1205

TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF

Tatabahasa

Kuiz

Pelajar dapat:

  1. Menjawab 10 soalan daripada 12 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI

  1. Bersoal jawab
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Kuiz
  4. Penutup

CATATAN / REFLEKSI

Keseluruhannya,pelajar mampu memahami isi pelajar pada hari ini.Mereka dapat menjawab soalan kuiz dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6RK5

5 Ogos 2011

Jumaat

0925-1010

TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF

Rumusan

Isi Utama,isi sokongan, dan kesimpulan

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan tiga intipati isi utama,enam isi sokongan dan tiga intipati kesimpulan.


AKTIVITI




  1. Mendengar penerangan guru
  2. Membaca secara senyap
  3. Mencari isi rumusan
  4. Mencatat di papan tulis
  5. Latihan
  6. Penutup

CATATAN / REFLEKSI

Keseluruhannya, pelajar mampu menyenaraikan isi sokongan dengan memuaskan.







No comments:

Post a Comment