RPH BM MINGGU YANG KE-18
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG
KE-18 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN : 6AK1
TINGKATAN : 6AK1
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN
|
6AK1
30 April 2012
Isnin
0945 – 1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Alih Bahasa
Iklan
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Mencatat maklumat
4. Latihan
5. Perbincangan jawapan
6. Kuiz bahasa
7. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pada
keseluruhannya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
PERKARA
|
6AK1
1 Mei 2012
Selasa
CUTI HARI PEKERJA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN
|
6AK1
3 Mei 2012
Khamis
0945-1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Proses Penerbitan Ayat
Rajah Pohon
Pelajar dapat:
1. Membentuk gambar rajah
pohon daripada ayat yang disediakan.
|
AKTIVITI
|
.
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Penerangan
3. Mencatat nota
4. Latihan
5. Perbincangan jawapan
6. Rumusan.
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pelajar terlibat secara
aktif dalam pengajaran dan
pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
4 Mei 2012
Jumaat
0940-1040
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembentangan Isu Semasa
Perniagaan pinjaman wang
secara haram:punca dan langkah untuk menanganinya.
Pelajar dapat:
1. Membincangkan isu ini
dengan isi,huraian dan contoh yang tepat.
2. Membentangkan isu
tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.
3. Menulis karangan dengan
baik.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Pembentangan
3. Sesi soal jawab
4. Mencatat isi penting
5. Rumusan.
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pembentangan dilakukan
dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal
jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan pendapat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG
KE-18 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN : 6AK5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN : 6AK5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN
|
6AK5
30 April 2012
Isnin
0705-0815
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Alih Bahasa
Iklan
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Mencatat maklumat
4. Latihan
5. Perbincangan jawapan
6. Kuiz bahasa
7. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pada
keseluruhannya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
PERKARA
|
6AK5
1 Mei 2012
Selasa
CUTI HARI PEKERJA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN
|
6AK5
2 Mei 2012
Rabu
0945-1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Proses Penerbitan Ayat
Rajah Pohon
Pelajar dapat:
1. Membentuk gambar rajah
pohon daripada ayat yang disediakan.
|
AKTIVITI
|
.
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Penerangan
3. Mencatat nota
4. Latihan
5. Perbincangan jawapan
6. Rumusan.
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pelajar terlibat secara
aktif dalam pengajaran dan pembelajaran.Objektif
pada hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
3 Mei 2012
Khamis
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembentangan Isu Semasa
Penggangguran di
Malaysia: punca,kesan, dan langkah untuk menanganinya
Pelajar dapat:
1. Membincangkan isu ini
dengan isi,huraian dan contoh yang tepat.
2. Membentangkan isu
tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.
3. Menulis karangan dengan
isi,huraian,contoh,dan bahasa yang betul.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Pembentangan
3. Sesi soal jawab
4. Mencatat isi penting
5. Menulis karangan
6. Rumusan.
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Keseluruhannya,pelajar
memahami isu yang dibentangkan oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif
dan ada dalam kalangan mereka yang
mampu mengemukakan idea dengan baik.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
30 April 2010
Isnin
80 minit
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan
Surat kiriman tidak rasmi
Pada akhir pelajaran
ini,murid dapat:
1. Menulis karangan dengan
format,isi dan bahasa yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
1.2 , 7.5 Aras 2 (i)
7.3, 7.8 Aras
1 (iii)
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Berbincang
4. Menulis isi penting
5. Latihan
6. ULBS (lima orang murid)
7. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Tatabahasa: Sebutan & intonasi
Kosa kata: lelaki lembut
Ilmu :
Pend. Sivik dan Pengajian Am
Nilai :
Cinta akan diri sendiri, perpaduan,
kerjasama
KBT :
Membanding beza,menyusun maklumat
BBB :Buku teks, Buku rujukan,
papan tulis,
pemadam
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Kekuatan: Semua murid
dapat mengemukakan isi berdasarkan pengalaman sedia ada mereka.
Kelemahan: Terdapat murid
yang masih belum memahami format surat kiriman tak rasmi.
Tindakan: Guru terus membimbing mereka supaya mampu menulis
surat dengan baik.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
2 Mei 2012
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
ULBS dan Tatabahasa
Kesalahan
ejaan,imbuhan,kesalahan penggunaan istilah, kesalahan tatabahasa.dan
peribahasa
Pelajar dapat:
1. Membina ayat dengan
betul.
2. Menjawab lima soalan ULBS dengan betul,fasih,dan
bermakna.
3. Mengesankan kesalahan
ayat dan seterusnya mereka membetulkan kesalahan tersebut.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.1,10.4 Aras 1 (i)
7.2, 10.6 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pengalaman sedia ada murid
2. Mendengar penerangan guru
3. Berbincang
4. Latihan
5. ULBS
6. Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,kata nama am dan kata nama khas
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai :
keyakinan diri,patuh akan ajaran agama
KBT :
menjana idea
BBB : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,
pemadam
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Kekuatan: Murid-murid
sudah dimaklumkan tentang aktiviti akan dijalankan pada hari ini.
Kelemahan: segelintir murid
tidak menjawab soalan tatabahasa
dengan ayat yang lengkap.
Tindakan : Guru
membimbing mereka dengan tekun.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
3 Mei 2012
Khamis
80 minit
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Puisi Moden dan Nilam
Mengintai Ruang Insaf
Pelajar dapat:
1. Menyatakan maksud,tema,
persoalan,gaya bahasa,nilai dan pengajaran.
2. Menjawab tiga soalan
dengan betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.1,10.6 Aras 1 (iv)
10.2 Aras
1 (iv), 3.3 Aras (i)
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Mendeklamasikan
3. Berbincang
4. Latihan
5. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata,
ayat Tanya.
Kosa kata: pidana,selirat,ancala,khilaf,rabb.
Ilmu :
Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
Nilai :
kesopanan, menghargai maruah diri.
KBT :
kecerdasan pelbagai ,membanding beza
BBB :Buku
teks, Buku rujukan,Nota,
papan tulis,pemadam
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Murid-murid memahami isi
pelajaran pada hari ini kerana sebelum ini mereka sudah mencari maklumat dan
menulis nota sendiri.Murid-murid terlibat secara aktif aktif dalam aktiviti
yang dijalankan oleh guru.
|
No comments:
Post a Comment