Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, May 3, 2012

RPH BM MINGGU YANG KE-18


RPH BM MINGGU YANG KE-18


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  MINGGU YANG  KE-18  2012
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN                : 6AK1
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK1
30  April 2012
Isnin
0945 – 1055
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Alih Bahasa
Iklan

Pelajar dapat:
  1. Mengalih bahasa iklan kepada prosa biasa.


AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Mencatat maklumat
4.      Latihan
5.      Perbincangan jawapan
6.      Kuiz bahasa
7.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Pada keseluruhannya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
PERKARA
6AK1
1 Mei  2012
Selasa
CUTI HARI PEKERJA
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK1
3 Mei  2012
Khamis
0945-1055
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF



Proses Penerbitan Ayat
Rajah Pohon
Pelajar dapat:
1.      Membentuk gambar rajah pohon daripada  ayat yang disediakan.

AKTIVITI



.
1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Penerangan
3.      Mencatat nota
4.      Latihan
5.      Perbincangan jawapan
6.      Rumusan.

CATATAN / REFLEKSI
Pelajar terlibat secara aktif dalam  pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
4 Mei  2012
Jumaat
0940-1040
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




Pembentangan Isu Semasa
Perniagaan pinjaman wang secara haram:punca dan langkah untuk menanganinya.

Pelajar dapat:
1.      Membincangkan isu ini dengan isi,huraian dan contoh yang tepat.
2.      Membentangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.
3.      Menulis karangan dengan baik.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Pembentangan
3.      Sesi soal jawab
4.      Mencatat isi penting
5.      Rumusan.


CATATAN / REFLEKSI
Pembentangan dilakukan dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan pendapat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  MINGGU YANG  KE-18 2012
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN                : 6AK5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK5
30 April 2012
Isnin
0705-0815
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Alih Bahasa
Iklan

Pelajar dapat:
  1. Mengalih bahasa iklan kepada prosa biasa.


AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Mencatat maklumat
4.      Latihan
5.      Perbincangan jawapan
6.      Kuiz bahasa
7.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Pada keseluruhannya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
PERKARA
6AK5
1 Mei  2012
Selasa
CUTI HARI PEKERJA
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK5
2 Mei 2012
Rabu
0945-1055
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Proses Penerbitan Ayat
Rajah Pohon
Pelajar dapat:
1.      Membentuk gambar rajah pohon daripada  ayat yang disediakan.

AKTIVITI



.
1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Penerangan
3.      Mencatat nota
4.      Latihan
5.      Perbincangan jawapan
6.      Rumusan.


CATATAN / REFLEKSI
Pelajar terlibat secara aktif dalam  pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
3 Mei 2012
Khamis
0945-1055
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




Pembentangan Isu Semasa
Penggangguran di Malaysia: punca,kesan, dan langkah untuk menanganinya

Pelajar dapat:
1.      Membincangkan isu ini dengan isi,huraian dan contoh yang tepat.
2.      Membentangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.
3.      Menulis karangan dengan isi,huraian,contoh,dan bahasa yang betul.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Pembentangan
3.      Sesi soal jawab
4.      Mencatat isi penting
5.      Menulis karangan
6.      Rumusan.

CATATAN / REFLEKSI
Keseluruhannya,pelajar memahami isu yang dibentangkan oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif dan ada dalam kalangan mereka  yang mampu mengemukakan idea dengan baik.
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

 4K2
30  April 2010
Isnin
80 minit
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Karangan
Surat kiriman tidak rasmi

Pada akhir pelajaran ini,murid dapat:

1.      Menulis karangan dengan format,isi dan bahasa yang betul.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.2  , 7.5 Aras 2 (i)

7.3, 7.8  Aras  1 (iii)
KEMAHIRAN BAHASA
Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur

AKTIVITI





1.      Bersoal jawab
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Berbincang
4.      Menulis isi penting
5.      Latihan
6.      ULBS (lima orang murid)
7.      Penutup
SISTEM BAHASA

PENGISIAN KURIKULUM
Tatabahasa: Sebutan & intonasi
Kosa kata: lelaki lembut

Ilmu                 : Pend. Sivik  dan Pengajian Am
Nilai                 : Cinta akan  diri sendiri,   perpaduan,
                             kerjasama
KBT                  : Membanding beza,menyusun maklumat
 BBB                :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, 
                            pemadam


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: Semua murid dapat mengemukakan isi berdasarkan pengalaman sedia ada mereka.
Kelemahan: Terdapat murid yang masih belum memahami format surat kiriman tak rasmi.
Tindakan: Guru terus  membimbing mereka supaya mampu menulis surat dengan baik.


MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4K2
2 Mei  2012
Rabu
0815-0925

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




ULBS  dan Tatabahasa
Kesalahan ejaan,imbuhan,kesalahan penggunaan istilah, kesalahan tatabahasa.dan peribahasa
Pelajar dapat:
1.      Membina ayat dengan betul.
2.      Menjawab  lima soalan ULBS dengan betul,fasih,dan bermakna.
3.      Mengesankan kesalahan ayat dan seterusnya mereka membetulkan kesalahan tersebut.


FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.1,10.4 Aras 1 (i)

7.2, 10.6   Aras  1 (ii)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Berbincang
4.      Latihan
5.      ULBS
6.       Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,kata nama am dan kata nama khas
Ilmu                       : Tatabahasa                                                                                         
Nilai                      : keyakinan diri,patuh akan ajaran agama
KBT                        : menjana idea
 BBB                       : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


CATATAN / REFLEKSI
Kekuatan: Murid-murid sudah dimaklumkan tentang aktiviti akan dijalankan pada hari ini.
Kelemahan: segelintir murid tidak menjawab soalan tatabahasa  dengan ayat yang lengkap.
Tindakan : Guru membimbing mereka dengan tekun.

MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4K2
3  Mei 2012
Khamis
80 minit
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




Puisi Moden dan Nilam
Mengintai Ruang Insaf

Pelajar dapat:
1.      Menyatakan maksud,tema, persoalan,gaya bahasa,nilai dan pengajaran.
2.      Menjawab tiga soalan dengan betul.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.1,10.6 Aras 1 (iv)
10.2  Aras  1 (iv), 3.3 Aras (i)

KEMAHIRAN BAHASA
Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Mendeklamasikan
3.      Berbincang
4.      Latihan
5.      Penutup
SISTEM BAHASA


PENGISIAN
KURIKULUM
Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata, ayat Tanya.
Kosa kata: pidana,selirat,ancala,khilaf,rabb.
Ilmu                 : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
Nilai                 : kesopanan, menghargai maruah diri.
KBT                  : kecerdasan pelbagai ,membanding beza
 BBB                :Buku teks, Buku rujukan,Nota,
                            papan tulis,pemadam


CATATAN / REFLEKSI
Murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini kerana sebelum ini mereka sudah mencari maklumat dan menulis nota sendiri.Murid-murid terlibat secara aktif aktif dalam aktiviti yang dijalankan oleh guru.



No comments:

Post a Comment