RPH BM MINGGU YANG KE-28
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG
KE-28 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa MelayuTINGKATAN : 6AK1
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK1
9 Julai 2012
Isnin
0945 – 1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Sintaksis
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Menjawab soalan
4. Menyemak jawapan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
umumnya,objektif pembelajaran hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK1
10 Julai 2012
Selasa
0945 – 1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Tatabahasa
Sintaksis
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Kuiz tatabahasa
4. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK1
11 Julai 2012
Rabu
0945-1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
:Ayat Pasif
Jenis-jenis dan
ciri-ciri ayat pasif
Pelajar dapat:
1.
Membezakan enam
jenis jayat pasif.
2.
Menyatakan tiga ciri ayat pasif.
|
AKTIVITI
|
.
1. Bersoal jawab
2. Latihan
3. Perbincangan
4. Kuiz
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pelajar aktif
melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari
ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
12 Julai 2012
Khamis
0940-1040
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembentangan
isu semasa
1Malaysia
Menyuburkan Perpaduan Negara
Pelajar dapat:
1.
Menyampaikan maklumat dengan isi,huraian dan contoh yang betul.
2.
Mengemukakan pendapat dengan bahasa baku.
3.
Menulis karangan jenis laporan.
|
AKTIVITI
|
1. Pembentangan isu
2. Sesi soal jawab tentang
isu
3. Mencatatkan maklumat
4. Mendengar penerangan guru
5. Menulis karangan (kerja
rumah)
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pelajar
terlibat secara aktif dalam pengajaran
dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG
KE-28
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK5
9 Julai 2012
Isnin
0705-0815
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Tatabahasa
Sintaksis
Pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 15
soalan.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Menjawab soalan
4. Menyemak jawapan
5. Sesi soal jawab
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
umumnya,objektif pembelajaran hari ini tercapai.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK5
10 Julai 2012
Selasa
0815 – 0925
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Tatabahasa
Sintaksis
Pelajar dapat:
1. Menjawab soalan
sekurang-kurangnya 10 daripada 15
soalan yang dikemukakan
|
AKTIVITI
|
1 Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Latihan
4. Perbincangan jawapan
5. Sesi soal jawab
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK5
11 Julai 2012
Rabu
0945-1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
:Ayat Pasif
Jenis-jenis dan
ciri-ciri ayat pasif
Pelajar dapat:
1.
Membezakan enam
jenis jayat pasif.
2.
Menyatakan tiga ciri ayat pasif.
|
AKTIVITI
|
.
1. Bersoal jawab
2. Latihan
3. Perbincangan
4. Kuiz
5. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pelajar aktif
melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari
ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
12 Julai 2012
Khamis
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tutorial
Frasa
Pelajar dapat:
1.
Membentuk frasa baharu daripada perkataan yang disediakan.
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pelajar aktif
dalam sesi perbincangan.Mereka berani mengemukakan pendapat.Objektif pada
hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
13 Julai 2012
Jumaat
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembentangan
Isu Semasa
Usaha untuk menarik pelabur asing dan
kesannya kepada ekonomi negara
Pelajar dapat:
1.
Membincangkan isu ini dengan isi,huraian dan contoh yang tepat.
2.
Membentangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.
3. Mengemukakan idea dengan
ayat yang gramatis.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Pembentangan
3. Sesi soal jawab
4. Mencatat isi penting
5. Mendengar ulasan guru
6. Menulis karangan
7. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Keseluruhannya,pelajar
memahami isu yang dibentangkan oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif
dan ada dalam kalangan mereka yang
mampu mengemukakan idea dengan baik.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
<>
>
4K2
9 Julai 2010
Isnin
80 minit
|
<>
>
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
<>
>
Penulisan
Karangan berpandu:
Kemalangan di jalan raya
Pada akhir pelajaran
ini,murid dapat:
1. Menulis karangan dengan
isi dan bahasa yang betul.
|
<>
>
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
<>
>
1.2 , 7.5 Aras 2 (i)
7.3, 7.8 Aras
1 (iii)
|
<>
>
KEMAHIRAN BAHASA
|
<>
>
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
<>
>
AKTIVITI
|
<>
>
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Berbincang
4. Menulis isi penting
5. Latihan dengan bimbingan
guru
6. Penutup
|
<>
>
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
<>
>
Tatabahasa: Sebutan & intonasi
Kosa kata: mat rempit,jati diri,budaya barat
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
Cinta akan diri sendiri,perpaduan,
kerjasama
KBT :
Membanding beza,menyusun maklumat
BBB :Buku teks, Buku rujukan,
papan tulis,
pemadam
|
<>
>
CATATAN / REFLEKSI
|
<>
>
Kekuatan: Semua murid
dapat mengemukakan isi berdasarkan pengalaman sedia ada mereka.
Kelemahan: Terdapat murid
yang masih belum memahami cara menulis surat kiriman rasmi.
Tindakan: Guru terus membimbing mereka supaya mampu menulis
suratdengan baik.
|
<>
>
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
12 Julai 2012
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Membina
ayat,membetulkan kesalahan ayat,cakap ajuk dan cakap pindah
Pelajar dapat:
1.
Membina enam ayat dengan betul
2.
Menjawab soalan sekurang-kurangnya 9 daripada 18 soalan
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1,10.4 Aras 1 (i)
7.2, 10.6 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Mendengar penerangan guru
3.
Berbincang
4.
Latihan
5.
Perbincangan jawapan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,sintaksis
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : keyakinan diri,kerajinan.
KBT : menjana idea dan
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan:
Murid-murid sudah dimaklumkan tentang aktiviti akan dijalankan pada hari ini.
Kelemahan:
sebilangan kecil murid masih lebih menukarkan ayat cakap ajuk kepada cakap
pindah.
Tindakan : Guru
membimbing mereka dengan tekun.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
13 Julai 2012
Jumaat
80 minit
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Cerpen
Israk
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan sinopsis,tema, persoalan,latar,gaya bahasa,nilai dan
pengajaran.
2.
Menjawab tiga soalan dengan betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1,10.4 Aras 1 (iv)
10.2 Aras
1 (iv), 3.3 Aras (i)
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Berbincang
3. Membentangkan hasil
perbincangan
4. Mendengar ulasan guru
5. Mencatat nota tambahan
6. Latihan
7. Penutup
|
SISTEM
BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat
penyata, ayat Tanya.
Kosakata:menjodong,stereotaip,terperamen
Ilmu :
Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
KBT :
kecerdasan pelbagai ,membanding beza
BBB :Buku teks, Buku rujukan,Nota,
papan tulis,pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Murid-murid memahami isi
pelajaran pada hari ini kerana sebelum ini mereka sudah mencari maklumat dan
menulis nota sendiri.Murid-murid terlibat secara aktif aktif dalam aktiviti
yang dijalankan oleh guru.
|
No comments:
Post a Comment