Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, July 12, 2012


RPH BM MINGGU YANG KE-28



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  MINGGU YANG  KE-28 2012
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN                : 6AK1


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK1
9 Julai 2012
Isnin
0945 – 1055
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Ulang kaji
Sintaksis

Pelajar dapat:
  1. Menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 15 soalan.


AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Menjawab soalan
4.      Menyemak jawapan
5.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Secara umumnya,objektif pembelajaran hari ini tercapai.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK1
10 Julai  2012
Selasa
0945 – 1055
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Ulang kaji Tatabahasa
Sintaksis
Pelajar dapat:
  1. Menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 15 soalan yang dikemukakan.



AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Kuiz tatabahasa
4.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Secara umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK1
11 Julai  2012
Rabu
0945-1055
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF



Ulang kaji :Ayat Pasif
Jenis-jenis dan ciri-ciri ayat pasif

Pelajar dapat:
1.      Membezakan enam  jenis jayat pasif.
2.      Menyatakan tiga ciri ayat pasif.



AKTIVITI



.
1.      Bersoal jawab
2.      Latihan
3.      Perbincangan
4.      Kuiz
5.      Penutup

CATATAN / REFLEKSI
Pelajar aktif melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
12 Julai 2012
Khamis
0940-1040
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




Pembentangan isu semasa
1Malaysia Menyuburkan Perpaduan Negara

Pelajar dapat:

1.      Menyampaikan maklumat dengan isi,huraian dan contoh yang betul.
2.      Mengemukakan pendapat dengan bahasa baku.
3.      Menulis karangan jenis laporan.

AKTIVITI




1.      Pembentangan isu
2.      Sesi soal jawab tentang isu
3.      Mencatatkan maklumat
4.      Mendengar penerangan guru
5.      Menulis karangan (kerja rumah)
6.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Pelajar terlibat secara aktif dalam  pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  MINGGU YANG  KE-28 
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK5
9 Julai 2012
Isnin
0705-0815
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Ulang kaji Tatabahasa
Sintaksis

Pelajar dapat:
1.      Menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 15 soalan.


AKTIVITI



1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Menjawab soalan
4.      Menyemak jawapan
5.      Sesi soal jawab
6.      Penutup

CATATAN / REFLEKSI

Secara umumnya,objektif pembelajaran hari ini tercapai.



TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK5
10 Julai 2012
Selasa
0815 – 0925
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF


Ulang kaji Tatabahasa
Sintaksis
Pelajar dapat:
1.      Menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 15
 soalan yang dikemukakan

AKTIVITI




1   Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.  Mendengar penerangan guru
3.  Latihan
4.  Perbincangan jawapan
5.  Sesi soal jawab
6.  Penutup

CATATAN / REFLEKSI

Secara umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA PELAJARAN

6AK5
11 Julai 2012
Rabu
0945-1055
Bahasa Melayu

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Ulang kaji :Ayat Pasif
Jenis-jenis dan ciri-ciri ayat pasif

Pelajar dapat:
1.      Membezakan enam  jenis jayat pasif.
2.      Menyatakan tiga ciri ayat pasif.



AKTIVITI



.
1.      Bersoal jawab
2.      Latihan
3.      Perbincangan
4.      Kuiz
5.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI
Pelajar aktif melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
12 Julai 2012
Khamis
0945-1055
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Tutorial
Frasa

Pelajar dapat:
1.      Membentuk frasa baharu daripada perkataan yang disediakan.

AKTIVITI



  1. Bersoal jawab
  2. Berbincangan
  3. Latihan
  4. Perbincangan jawapan
  5. Penutup
CATATAN / REFLEKSI
Pelajar aktif dalam sesi perbincangan.Mereka berani mengemukakan pendapat.Objektif pada hari ini tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
13 Julai 2012
Jumaat
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK


OBJEKTIF




Pembentangan Isu Semasa
 Usaha untuk menarik pelabur asing dan kesannya kepada ekonomi negara

Pelajar dapat:
1.      Membincangkan isu ini dengan isi,huraian dan contoh yang tepat.
2.      Membentangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.
3.      Mengemukakan idea dengan ayat yang gramatis.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Pembentangan
3.      Sesi soal jawab
4.      Mencatat isi penting
5.      Mendengar ulasan guru
6.      Menulis karangan
7.      Penutup

CATATAN / REFLEKSI
Keseluruhannya,pelajar memahami isu yang dibentangkan oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif dan ada dalam kalangan mereka  yang mampu mengemukakan idea dengan baik.


<> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <>
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

 4K2
9 Julai 2010
Isnin
80 minit
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Penulisan
Karangan berpandu: Kemalangan di jalan raya

Pada akhir pelajaran ini,murid dapat:

1.      Menulis karangan dengan isi dan bahasa yang betul.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.2  , 7.5 Aras 2 (i)

7.3, 7.8  Aras  1 (iii)
KEMAHIRAN BAHASA
Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur

AKTIVITI





1.      Bersoal jawab
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Berbincang
4.      Menulis isi penting
5.      Latihan dengan bimbingan guru
6.      Penutup
SISTEM BAHASA

PENGISIAN KURIKULUM
Tatabahasa: Sebutan & intonasi
Kosa kata: mat rempit,jati diri,budaya barat

Ilmu                 : Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai                 : Cinta akan  diri sendiri,perpaduan,
kerjasama
KBT                  : Membanding beza,menyusun maklumat
 BBB                :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, 
                            pemadam


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: Semua murid dapat mengemukakan isi berdasarkan pengalaman sedia ada mereka.
Kelemahan: Terdapat murid yang masih belum memahami cara menulis surat kiriman rasmi.
Tindakan: Guru terus  membimbing mereka supaya mampu menulis suratdengan baik.



MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4K2
12 Julai 2012
Khamis
0705-0815

TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




Tatabahasa
Membina ayat,membetulkan kesalahan ayat,cakap ajuk dan cakap pindah
Pelajar dapat:
1.      Membina enam ayat dengan betul
2.      Menjawab soalan sekurang-kurangnya 9 daripada 18  soalan


FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.1,10.4 Aras 1 (i)

7.2, 10.6   Aras  1 (ii)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Berbincang
4.      Latihan
5.      Perbincangan jawapan
6.       Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,sintaksis
Ilmu                 : Tatabahasa                                                                                        
Nilai                 : keyakinan diri,kerajinan.
KBT                  : menjana idea dan membanding beza
 BBB                : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


CATATAN / REFLEKSI
Kekuatan: Murid-murid sudah dimaklumkan tentang aktiviti akan dijalankan pada hari ini.
Kelemahan: sebilangan kecil murid masih lebih menukarkan ayat cakap ajuk kepada cakap pindah.
Tindakan : Guru membimbing mereka dengan tekun.


MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4K2
13 Julai  2012
Jumaat
80 minit
TAJUK
SUBTAJUK


OBJEKTIF




Cerpen
Israk

Pelajar dapat:
1.      Menyatakan sinopsis,tema, persoalan,latar,gaya bahasa,nilai dan pengajaran.
2.      Menjawab tiga soalan dengan betul.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.1,10.4 Aras 1 (iv)
10.2  Aras  1 (iv), 3.3 Aras (i)

KEMAHIRAN BAHASA
Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Berbincang
3.      Membentangkan hasil perbincangan
4.      Mendengar ulasan guru
5.      Mencatat nota tambahan
6.      Latihan
7.      Penutup
SISTEM BAHASA


PENGISIAN
KURIKULUM
Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata, ayat Tanya.
Kosakata:menjodong,stereotaip,terperamen
Ilmu                 : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
Nilai                 : kasih sayang,berani,menghargai jasa.
KBT                  : kecerdasan pelbagai ,membanding beza
 BBB                :Buku teks, Buku rujukan,Nota,
papan tulis,pemadam


CATATAN / REFLEKSI
Murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini kerana sebelum ini mereka sudah mencari maklumat dan menulis nota sendiri.Murid-murid terlibat secara aktif aktif dalam aktiviti yang dijalankan oleh guru.





No comments:

Post a Comment