Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Saturday, June 15, 2013

RPH BM TING.6AK5,6RK1, DAN 4S3 MINGGU YANG KE-24

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN   2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4S3
11 Jun 2013
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF

Perbincangan jawapan kertas 1 dan kertas 2
Karangan dan Rumusan

Pelajar dapat:
1.      Mengenal pasti kesilapan dan kesalahan mereka semasa mereka menjawab soalan.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.1,7.5  Aras 1 (i)

8.2  Aras  1 (ii)

AKTIVITI





1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      mendengar penjelasan guru
3.      Mencatat nota
4.      Penutup
 SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu                       : kemasyarakatan
Nilai                       : Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT                        : menjana idea, membanding beza
 BBB                       : Buku kerja, Buku rujukan


CATATAN / REFLEKSI
Pada keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan dan karangan. Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4S3
13 Jun 2013
Khamis
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK



OBJEKTIF

Perbincangan jawapan Kertas 2               
Pemahaman: soalan 2(a),2(b),2(c),dan 2(d)

Pelajar dapat:
1.      Mengenal kelemahan dan kesilapan mereka semasa menjawab soalan.
2.      membetulkan kelemahan dan kesilapan mereka.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.4 Aras 1 (iv)

12.1.12.2  Aras  1 (i)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      mendengar penerangan guru
3.      perbincangan jawapan kertas peperiksaan.
4.      mencatat maklumat.
5.       penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu                       : Kesusasteraan Melayu
Nilai                       : berbudi,berhemah tinggi.
KBT                        : mencirikan
 BBB                       : Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota

CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4S3
14 Jun 2013
Jumaat
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK



OBJEKTIF




Tatabahasa                                                                  
Membina ayat,menukar ayat aktif kepada ayat pasif dan menganalisis ayat

Pelajar dapat:
1.      membina ayat daripada perkataan yang disediakan.
2.      membezakan ayat aktif dan ayat pasif
3.      membetulkan kesalahan ayat.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
5.1,5.2  Aras 1 (ii),(iii)

8.7  Aras i (v)

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Latihan
4.      perbincangan jawapan
5.      penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,ayat songsang,subjek dan predikat.
Ilmu                       : Tatabahasa
Nilai                       : berbudi,keyakinan
KBT                        : membanding beza
 BBB                       : Buku kerja,Buku teks,

CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
10 Jun 2013
Isnin
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Wacana
Konsep wacana,ciri-ciri wacana

Pelajar  dapat :
(a) menjelaskan ciri wacana;
(b) mengenal pasti kohesi dan koheren dalam teks;
(c) menggunakan kohesi dan koheren dalam penulisan.


AKTIVITI




1.      Bersoal jawab
2.      mendengar penerangan
3.      mencatat nota
4.      latihan
5.      perbincangan jawapan
6.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  PENGGAL 3  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
11 Jun  2013
Selasa
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Wacana
Jenis-jenis wacana

Pelajar  dapat :
 (a) menggunakan penanda wacana dalam konteks yang
      betul
 (b) menganalisis sesebuah wacana;



AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   latihan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  3   2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
12  Jun 2013
Rabu
1025-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Retorik
Konsep retorik,jenis retorik dan cirinya,teknik teknik penyampaian idea

Pelajar  dapat :
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis retorik dan
      ciri-cirinya.
(b) mengesan teknik penyampaian idea dalam teks.



AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   perbincangan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
14  Jun 2013
Khamis
1025-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Wacana dan Retorik
Ujian topikal

Pelajar  dapat :
(a) menjawab  sekurang-kurangnya 10 soalan daripada 17 soalan yang dikemukakan.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   ujian topikal
(c)    perbincangan jawapan
(d)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI
Objektif pada hari ini tercapai dan pelajar dapat mengenal pasti kesilapan yang telah dilakukan oleh mereka.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  1  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
10 Jun  2013
Isnin
1130-1240
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Bahasa Melayu  klasik
Konsep dan ciri Bahasa Melayu Klasik

 Pelajar dapat :
(a) menjelaskan konsep bahasa Melayu klasik;
(b) mengenal pasti ciri bahasa Melayu klasik;


AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
11 Jun 2013
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pembacaan Kritis dan Analitis
Pendatang Asing Tanpa Izin

Pelajar dapat:
(a) menerangkan maksud perkataan, frasa, ayat, atau
perenggan yang terdapat dalam teks;
(b) mengenal pasti idea dan mesej penulis;
(c) membezakan fakta dengan pendapat penulis
(d) menyusun dan mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan berkesan

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   latihan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
12 Jun  2013
Rabu
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Penulisan Esei Tidak Berformat
Pertentangan Antara Pekerja dan Majikan: Punca dan usaha

Pelajar  dapat :
(a)    mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan
        meyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(b)    menyusun dan mengolah idea atau fakta dengan
        lancar dan berkesan;

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    Pembentangan isu oleh pelajar
(d)   mencatat isi
(e)   latihan
(f)     Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
14 Jun  2013
Jumaat
10:40-11:40
TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF


Asal Usul Bahasa Melayu,Bahasa Melayu Kuno
Ujian Topikal

Pelajar dapat
(a)  menjawab sekurang-kurangnya 20  daripada 30 soalan yang dikemukakan.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   Ujian topikal
(c)    Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat menjawab soalan pada masa yang ditetapkan.








No comments:

Post a Comment