RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
30 Julai 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian Bulanan
Rumusan dan
pemahaman
Pelajar dapat:
1. Menyatakan 8
langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera.
2. menulis rumusan dengan
bahasa yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
mendengar penjelasan guru
2.
ujian
3.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata terbitan,Ayat
penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian telah
dijalankan dengan jayanya.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
1 Ogos 2013
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian
Pengetahuan dan
Kemahiran Bahasa
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1. Menjawab soalan sekurang-kurangnya 11
daripada 21 soalan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1.
mendengar penerangan guru
2.
ujian
3.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : insaf, berani,nasihat-menasihati
KBT :
menjana idea.
BBB :
kertas ujian
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian
dijalankan dengan lancar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
2 Ogos 2013
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Cerpen
Melissa
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
sinopsis
2.
Menghuraikan
tema,persoalan,gaya bahasa nilai serta pengajaran.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.6, Aras 1 (i),
(ii)
7.1. 7.3 Aras 1 (v), 2 (iii) 3 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
membaca cerpen
3.
perbincangan
4.
pembentangan
5.
latihan
6.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,subjek dan predikat.jenis-jenis ayat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
29 Julai 2013
Isnin
0815-0925/1055-1130
(tutorial)
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Kesantunan
Berbahasa
Konsep
kesantunan Berbahasa,ciri-ciri kesantunan-lisan dan tulisan.
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan konsep kesantunan
berbahasa dan cirinya.
(b) mengenal pasti dan membezakan
bentuk sapaan dan gelaran mengikut konteks dan situasi.
(c) mengemukakan contoh dan
menggunakan ungkapan bertatasusila,kata ganti nama diri dan kata sapaan
dengan betul.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENGGAL 2 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
30 Julai 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Ilmiah
Dapatan kajian
Pelajar dapat :
(a)
menulis dapatan kajian
berpandukan objektif kajian.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) menulis dapatan kajian
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua kumpulan
memerlukan bimbingan semasa menulis dapatan kajian.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 2 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
31 Julai 2013
Rabu
1025-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Ilmiah
Dapatan Kajian
Pelajar dapat :
(a)
menulis dapatan kajian
berpandukan objektif kajian.
|
AKTIVITI
|
(a) mendengar penerangan
(b) pembentangan dapatan
kajian
(c) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
1 Ogos 2013
Khamis
1025-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Kesantunan
Berbahasa
Gelaran dan
rujukan kehormat
Pelajar dapat :
a.
mengenal pasti dan
membezakan bentuk sapaan dan gelaran mengikut konteks dan situasi.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatatkan nota
(d) kuiz
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
pengajaran dan pembelajaran tercapai dan pelajar dapat memahami isi pelajaran
pada hari ini
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
29 Julai
2013
Isnin
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Unsur Asing
Dalam Bahasa Melayu
Latar belakang
peminjaman,bahasa sumber
Pelajar dapat :
(a)
mengenal pasti
unsur asing/pinjaman dan bahasa sumbernya.
(b)
mengkategorikan
kosa kata asing mengikut bidang,
(c)
menyenaraikan unsur
pinjaman.
(d)
menjelaskan sebab
peminjaman unsur bahasa asing.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
30 Julai 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bidang
Fonologi
Definisi Fonetik dan Fonemik
2.1.1 Konsep bunyi
2.1.2 Konsep fonem
2.1.3 Konsep alofon
2.1.4 Konsep huruf
2.1.5 Konsep suku kata
Pada akhir
pelajaran ini,pelajar dapat
(a) menyatakan
definisi bidang fonetik dan fonemik;
(b) menjelaskan
dan membezakan konsep bunyi, fonem,huruf,
dan suku kata;
(c) menentukan
fonem dan alofon.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) berbincang
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
31 Julai 2013
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bidang
Fonologi
Penggolongan dan penghasilan bunyi bahasa:
Vokal
Pelajar dapat :
a.
menyatakan definisi
vokal.
b.
mengkategorikan
bunyi bahasa mengikut cara
penghasilan
dan daerah artikulasi
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat isi
(d) latihan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
2 Ogos 2013
Jumaat
10:40-11:40
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembacaan Kritis dan analitis
Hutang
Pelajar
dapat:
(a) menerangkan maksud perkataan,
frasa, ayat, atau
perenggan yang terdapat dalam teks;
(b) mengenal pasti idea dan mesej
penulis;
(c) membezakan fakta dengan pendapat
penulis
(d) menyusun dan mengolah idea atau
fakta dengan
lancar dan berkesan
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) membaca secara senyap
(c) membaca secara nyaring
(d) perbincangan
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Kebanyakan pelajar dapat mengupas isu yang dibincangan secara kritis dan
analitis
|
No comments:
Post a Comment