RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
28 April 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan Respon
Tertutup
Punca
Kemalangan Jalan Raya
Cara untuk
menghargai jasa ibu bapa
Pelajar dapat:
a. Menulis karangan
berpandu mengikut format yang betul.
b. menghuraikan isi dengan
baik dan sesuai dengan tajuk.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
8.2,8.7 Aras 1 (iii)
9.1
Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan kelemahan semasa menulis karangan
3.
berbincang
4.
latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu : Pengajian Am
Nilai : Keyakinan
diri,kerjasama,kesyukuran
KBT : menjana idea, membanding
beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini.Segala persoalan yang dihadapi oleh
pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
30
April 2014
Rabu
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Drama
: 1400
Sinopsis,tema
dan persoalan,watak dan perwatakan,plot,latar,nilai dan pengajaran
Pelajar
dapat:
1.
menceritakan
sinopsis drama
2.
menyatakan
tema, persoalan,perwatakan,plot,latar,nilai dan pengajaran .
|
FOKUS
UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1,10.4 Aras 1 (iii,v)
9.1 Aras 1
(i)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal
jawab
2. Bercerita
tentang sinopsis
3. Berbincang
dalam kumpulan
4. Pembentangan
5. Latihan pemahaman
6. Penutup
|
SISTEM
BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan &
intonasi,laras bahasa
Ilmu
: Kesusasteraan Melayu
Nilai
: tanggungjawab,kasih
sayang
KBT
: mengitlak (merumuskan sesuatu)
BBB
: Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Secara
umumnya, murid dapat memahami dan menghayati drama ini dengan baik.Objektif
pada hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
PERKARA
|
5S3
1
MEI 2014
Khamis
CUTI
HARI PEKERJA
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
28
April 2013
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Analisis
Kesalahan Bahasa
Kata
tugas,tanda baca,sintaksis.
Pelajar
dapat :
(a) mengenal
pasti kesalahan bahasa.
(b) menjelaskan
sebab kesalahan bahasa.
(c) membetulkan kesalahan bahasa.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal
jawab
2. mendengar
penerangan
3. mencatat
nota
4. latihan
5. perbincangan
jawapan
6. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Semua
pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
29
April 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembetulan
dan Perbincangan Jawapan
Kertas
BM Percubaan (Bahagian A :Soalan 1-30)
Pelajar
dapat :
(a)
mengenal pasti
kesilapan mereka dan seterusnya membetulkannya.
|
AKTIVITI
|
(a)
mendengar
penerangan daripada guru
(b)
berbincang tentang jawapan
(c)
membuat
pembetulan
(d)
penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pelajar
telah sedar akan kesilapan dan kelemahan mereka semasa mereka menjawab
soalan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
PERKARA
|
6AK1
1
Mei 2014
Khamis
CUTI
HARI PEKERJA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
2
Mei 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembetulan
dan Perbincangan Jawapan
Kertas
BM Percubaan (soalan Bahagian B 1-10)
Pelajar
dapat :
1.
mengenal pasti
kesilapan mereka dan seterusnya membetulkannya.
|
AKTIVITI
|
1.
mendengar
penerangan daripada guru
2.
berbincang tentang jawapan
3.
membuat
pembetulan
4.
penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pelajar
telah sedar akan kesilapan dan kelemahan mereka semasa mereka menjawab
soalan.
|
No comments:
Post a Comment