Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, May 1, 2014

RPH BM TINGKATAN 6AK1 DAN 5S3 MINGGU YANG KE-18

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
28 April 2014
Isnin
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Karangan Respon Tertutup
Punca Kemalangan Jalan Raya
Cara untuk menghargai jasa ibu bapa

Pelajar dapat:
a.      Menulis karangan berpandu mengikut format yang betul.
b.      menghuraikan isi dengan baik dan sesuai dengan tajuk.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
8.2,8.7         Aras 1 (iii)

9.1               Aras 1 (i)

AKTIVITI





1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Penerangan kelemahan semasa menulis karangan
3.      berbincang
4.      latihan
5.      Penutup
 SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu                 : Pengajian Am
Nilai                 : Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT                  : menjana idea, membanding beza
 BBB                : Buku kerja, Buku rujukan.


CATATAN / REFLEKSI
Pada keseluruhan murid-murid memahami isi pelajaran pada hari  ini.Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
5S3
30 April 2014
Rabu
0705-0815
TAJUK

SUBTAJUK


OBJEKTIF



Drama : 1400

Sinopsis,tema dan persoalan,watak dan perwatakan,plot,latar,nilai dan pengajaran
                           
Pelajar dapat:
1.      menceritakan sinopsis drama  
2.      menyatakan tema, persoalan,perwatakan,plot,latar,nilai dan pengajaran .
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.1,10.4 Aras 1 (iii,v)
9.1  Aras  1 (i)

AKTIVITI



1.      Bersoal jawab
2.      Bercerita tentang sinopsis
3.      Berbincang dalam kumpulan
4.      Pembentangan
5.      Latihan pemahaman
6.      Penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,laras bahasa
Ilmu                 : Kesusasteraan Melayu
Nilai                 : tanggungjawab,kasih sayang
KBT                  : mengitlak (merumuskan sesuatu)
BBB                 : Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, murid dapat memahami dan menghayati drama ini dengan baik.Objektif pada hari ini tercapai.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
PERKARA
5S3
1 MEI 2014
Khamis
CUTI HARI PEKERJA
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK1
28  April   2013
Isnin
0945-1055
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF

Analisis Kesalahan Bahasa
Kata tugas,tanda baca,sintaksis.
Pelajar  dapat :
(a)   mengenal pasti  kesalahan bahasa.
(b)   menjelaskan sebab kesalahan bahasa.
(c)   membetulkan kesalahan bahasa.

AKTIVITI



1.      Bersoal jawab
2.      mendengar penerangan
3.      mencatat nota
4.      latihan
5.      perbincangan jawapan
6.      Penutup

CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK1
29 April  2014
Selasa
1130-1240
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Pembetulan dan Perbincangan Jawapan
Kertas BM Percubaan (Bahagian A :Soalan 1-30)

Pelajar  dapat :
(a)     mengenal pasti kesilapan mereka dan seterusnya membetulkannya.

AKTIVITI



(a)   mendengar penerangan daripada guru
(b)   berbincang  tentang jawapan
(c)    membuat pembetulan
(d)   penutup
     
CATATAN / REFLEKSI
Pelajar telah sedar akan kesilapan dan kelemahan mereka semasa mereka menjawab soalan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
PERKARA
6AK1
1 Mei  2014
Khamis
CUTI HARI PEKERJA
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK1
2 Mei 2014
Jumaat
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Pembetulan dan Perbincangan Jawapan
Kertas BM Percubaan (soalan Bahagian B 1-10)

Pelajar  dapat :
1.      mengenal pasti kesilapan mereka dan seterusnya membetulkannya.

AKTIVITI



1.      mendengar penerangan daripada guru
2.      berbincang  tentang jawapan
3.      membuat pembetulan
4.      penutup
CATATAN / REFLEKSI
Pelajar telah sedar akan kesilapan dan kelemahan mereka semasa mereka menjawab soalan.


No comments:

Post a Comment