Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Saturday, January 14, 2012

RPH BM MINGGU YANG KE-2


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN M2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK1
09 Januari 2012
Isnin
0945-1055
TAJUK
SUB-TAJUK


OBJEKTIF

 
Dinamika Bahasa
Variasi Bahasa
Pelajar dapat:
  1. Menyatakan semula definisi,ciri-ciri,dan contoh variasi bahasa.
  2. Menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 20 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI

 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Latihan
  3. Perbincangan jawapan
  4. Penutup

CATATAN / REFLEKSI 
Kekuatan: Kebanyakan pelajar dapat mengemukakan semula maklumat yang telah dipelajari semasa sesi soal jawab.Objektif tercapai.
Kelemahan:tiada
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN M2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK5
09 Januari 2012
Isnin
1055-1205
TAJUK
SUB-TAJUK


OBJEKTIF



Dinamika Bahasa
Variasi Bahasa
Pelajar dapat:
  1. Menyatakan semula definisi,ciri-ciri,dan contoh variasi bahasa.
  2. Menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 20 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI




  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Latihan
  3. Perbincangan jawapan
  4. Penutup


CATATAN / REFLEKSI
Kekuatan: Kebanyakan pelajar dapat mengemukakan semula maklumat yang telah dipelajari semasa sesi soal jawab.Objektif pada hari ini tercapai.
Kelemahan:tiada
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN M2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK1
10 Januari 2012
Selasa
0815-0925
TAJUK
SUB-TAJUK


OBJEKTIF
Penulisan Karangan
Laman sosial: Kesannya kepada golongan remaja.
Pelajar dapat:
  1. menulis karangan jenis pendapat dengan isi dan bahasa yang betul.


AKTIVITI

 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Menghuraikan perkara yang perlu ada dalam karangan
  3. Menyalin soalan
  4. Berbincang – mencari isi
  5. Latihan
  6. Penutup


CATATAN / REFLEKSI 
Kekuatan : Pelajar sudah mengetahui isi dan teknik menulis karangan.
Kelemahan: Beberapa orang pelajar masih mencampuradukan bahasa Melayu dengan dialek Sarawak semasa sesi pembentangan isu.
Tindakan : Nasihat-... perlu banyak membaca majalah atau akhbar. ... perlu membiasakan diri bertutur bahasa Melayu dengan betul semasa berada di sekolah.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK1
11 Januari 2012
Rabu
0815-0925
TAJUK
SUB-TAJUK


OBJEKTIF

 
Dinamika Bahasa Melayu
Laras Bahasa


Pelajar dapat:
  1. Menyatakan definisi laras bahasa
  2. Mengenal dan membezakan ciri-ciri laras bahasa


AKTIVITI






  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Mencatat
  4. Kuiz
  5. Rumusan.


CATATAN / REFLEKSI 
Kekuatan: Pelajar dapat menyatakan definisi dan membezakan ciri-ciri laras.
Kelemahan: -
Tindakan: -
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK5
11 Januari 2012
Rabu
1055-1205
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF

 
Dinamika Bahasa Melayu
Laras Bahasa
Pelajar dapat:
1.Menyatakan definisi laras bahasa
2.Mengenal dan membezakan ciri-ciri laras bahasa.


AKTIVITI



 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Mencatat
  4. Kuiz
  5. Rumusan.


CATATAN / REFLEKSI 
Kekuatan: Pelajar dapat menyatakan definisi dan membezakan ciri-ciri laras.
Kelemahan: -
Tindakan: -
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK1
12 Januari 2012
Khamis
0705 – 0815
TAJUK
SUBTAJUK


OBJEKTIF

Dinamika Bahasa Melayu
Laras Bahasa Melayu (ulang kaji)
Pelajar dapat:
  1. Menjawab soalan latihan sekurang-kurangnya 10 daripada 20 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI



 

  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Latihan
  4. Perbincangan jawapan
  5. Penutup
CATATAN / REFLEKSI Kekuatan: Pelajar dapat menjawab soalan pada masa yang ditetapkan.Semua pelajar dapat menjawab lebih daripada 10 soalan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK5
12 Januari 2012
Khamis
0945 – 1055
TAJUK
SUB-TAJUK


OBJEKTIF



Penulisan Karangan
Laman sosial: Kesannya kepada golongan remaja
Pelajar dapat:
  1. Menyampaikan idea dalam bentuk wacana yang utuh.
  2. Mengarang perenggan pemulaan dan penutup yang kemas dan menarik 


AKTIVITI






  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Menghuraikan perkara yang perlu ada dalam karangan
  3. Menyalin soalan
  4. Berbincang
  5. Latihan
  6. Penutup


CATATAN / REFLEKSI 
Kekuatan : Pelajar sudah mengetahui isi dan teknik menulis karangan.
Kelemahan: Pelajar masih mencampuradukan bahasa Melayu dengan dialek Sarawak semasa sesi pembentangan isu.
Tindakan : Nasihat-... perlu banyak membaca majalah atau akhbar. ... perlu membiasakan diri bertutur bahasa Melayu dengan betul semasa berada di sekolah.

 
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6AK5
13 Januari 2012
Jumaat
1040 – 1140
TAJUK
SUBTAJUK


OBJEKTIF
Dinamika Bahasa Melayu
Laras Bahasa Melayu (ulang kaji)
Pelajar dapat:
  1. Menjawab soalan latihan sekurang-kurangnya 10 daripada 20 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI



 

  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Latihan
  4. Perbincangan jawapan
  5. Penutup


CATATAN / REFLEKSI 
Kekuatan: Pelajar dapat menjawab soalan pada masa yang ditetapkan.Semua pelajar dapat menjawab lebih daripada 10 soalan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TARIKH
HARI
MASA
10 Januari 2012
Selasa
0945-1055 
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
Penulisan Karangan
Rumusan Karangan
Pelajar dapat:
  1. Menulis rumusan karangan dengan enam isi tersurat dan dua tersirat.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN 
1.2 Aras 2 (i)

 7.3 Aras 1 (iii) 


AKTIVITI





 

  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Penerangan tentang rumusan karangan
  3. Membaca dan sambil mengariskan isi tersurat
  4. Berbincang tentang isi
  5. Menulis rumusan
  6. Penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM 
Sebutan & intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu        : Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai        : Keyakinan diri
KBT        : menjana idea
BBB        : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


CATATAN / REFLEKSI 
Kekuatan : Semua murid mampu membaca dan dapat mengesan isi tersurat dalam petikan.
Kelemahan: Sebahagian besar murid sukar memberi isi tersirat.
Tindakan: Guru membimbing pelajar secara berterusan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TARIKH
HARI
MASA
11 Januari 2012
Rabu
1130-1240 
TAJUK
SUB-TAJUK


OBJEKTIF





 
Pemahaman dan Tatabahasa
Senario Masyarakat Malaysia
Kata Nama

Pelajar dapat:
  1. Membina ayat daripada bahan rangsangan
  2. Mengetahui definisi kata nama
  3. Menghuraikan jenis-jenis kata nama.
  4. Membina ayat daripada kata nama.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN 
1.4 Aras 2 (i)

 7.3 Aras 1 (iii) 


AKTIVITI






  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Berbincang tentangan bahan rangsangan
  3. Membina ayat
  4. Perbincangan jawapan
  5. Berbincang tentang jenis-jenis kata nama
  6. Latihan
  7. Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM 
Sebutan & intonasi, kata nama khas
Ilmu        : Tatabahasa
Nilai        : Kasih sayang
KBT        : menjana idea
BBB        : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


CATATAN / REFLEKSI 
Kebanyakan pelajar kurang mengetahui isu-isu semasa dalam negara terutama sekali isu yang berkaitan dengan masyarakat Malaysia.Guru menyampaikan nasihat dengan menyarankan pelajar agar membeli majalah dan surat khabar.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TARIKH
HARI
MASA
13 Januari 2012
Jumaat
0915-1040
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF



Antologi Harga Remaja
Harga Remaja
Pelajar dapat:
  1. Mengenali ciri-ciri sajak.
  2. Menghuraikan maksud, tema, persoalan, nilai dan pengajaran daripada sajak yang dipelajari.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN 
10.4 Aras 1 (iv)
12.1 Aras 1 (i) 


AKTIVITI




  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Penerangan tentang isi pelajaran
  3. Sesi soal jawab antara guru dan pelajar tentang isi pelajaran.
  4. Menulis isi penting.
  5. Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi, kata nama am.
Ilmu        : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
Nilai        : Keyakinan diri
KBT        : menganalisis
BBB        : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
CATATAN / REFLEKSI Kekuatan : murid mampu mendeklamasikan sajak.
Kelemahan: kebanyakan mereka sukar memahami sajak.
Tindakan : guru membimbing dan menyediakan nota.

 


 


 

No comments:

Post a Comment