Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Saturday, March 3, 2012

RPH BM MINGGU YANG KE-9

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-9 2012

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu
TINGKATAN        : 6AK1

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

27 Februari 2012

Isnin

0945 – 1055

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Fonologi

Pengejaan Kata Pinjaman,kata majmuk,klitik, dan tanda baca


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan enam prinsip mengeja kata pinjaman.
  2. Membezakan kata majmuk mantap dengan kata majmuk biasa.
  3. Menggunakan tanda baca dengan tepat semasa menulis wacana.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Berbincang
  3. Latihan
  4. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI 

Pada keseluruhannya,pelajar faham akan isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

28 Februari 2012

Selasa

0815-925

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Dinamika Bahasa Melayu


 

Ulang kaji keseluruhan tajuk fonologi


 

Pelajar dapat:

  1. Menguasai sistem ejaan bahasa Melayu dengan betul.
  2. Melengkapkan gambar rajah lidah dengan huruf vokal yang betul.
  3. Mengasingkan kata majmuk dengan jenis yang tertentu.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Latihan
  4. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI 

Pengajaran dan pembelajaran ditunda pada hari Rabu kerana pelajar terlibat dengan PROGRAM KEPIMPINAN PRA-MAHASISWA/WI T6 mulai pukul 7:00 pagi hingga 12:40 tengah hari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

29 Februari 2012

Rabu

0815 – 0925

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Dinamika Bahasa Melayu

Ulang kaji keseluruhan tajuk fonologi


 

Pelajar dapat:

  1. Menguasai sistem ejaan bahasa Melayu dengan betul.
  2. Melengkapkan gambar rajah lidah dengan huruf vokal yang betul.
  3. Mengasingkan kata majmuk dengan jenis yang tertentu.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Latihan/kuiz
  4. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI 

Semua pelajar terlibat secara aktif semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan oleh guru.Objektif pada hari ini tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK1

1 Mac 2012

Khamis

0705-0815 

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pembentangan Isu Semasa

Makanan suplemen dan minuman bertonik: Kebaikan dan keburukannya kepada pengguna


 

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan 10 kebaikan dan 10 keburukannya
  2. Membentangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Pembentangan
  3. Sesi soal jawab
  4. Mencatat isi penting
  5. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI 

Pembentangan dilakukan dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan hujah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-9 2012

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu
TINGKATAN        : 6AK5

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

27 Februari 2012

Isnin

1055-1205

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Fonologi

Pengejaan Kata Pinjaman,kata majmuk,klitik, dan tanda baca


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan enam prinsip mengeja kata pinjaman.
  2. Membezakan kata majmuk mantap dengan kata majmuk biasa.
  3. Menggunakan tanda baca dengan tepat semasa menulis wacana.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Berbincang
  3. Latihan
  4. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI 

Pada keseluruhannya,pelajar faham akan isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

29 Februari 2012

Rabu

1055-1205

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Dinamika Bahasa Melayu


 

Ulang kaji keseluruhan tajuk fonologi


 

Pelajar dapat:

  1. Menguasai sistem ejaan bahasa Melayu dengan betul.
  2. Melengkapkan gambar rajah lidah dengan huruf vokal yang betul.
  3. Mengasingkan kata majmuk dengan jenis yang tertentu.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Latihan
  4. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI 


 

Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

1 Mac 2012

Khamis

0945-1055

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Ulang kaji Morfologi

Kuiz


 

Pelajar dapat:

  1. Menjawab soalan sekurang-kurang 10 daripada 20 soalan yang dikemukakan.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Mendengar penerangan guru
  2. Kuiz
  3. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI 


 

P&P berjalan lancar.Pelajar mengambil bahagian secara aktif.Objektif pada hari ini tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK5

2 Mac 2012

Jumaat

1030-1140

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pembentangan Isu Semasa

Lambakan barang tiruan di Malaysia: punca, kesan dan langkah untuk menanganinya


 

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan lima punca dan kesan lambakan barangan tiruan di Malaysia.
  2. Menghuraikan lima cara untuk menanganinya
  3. Membentangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Pembentangan
  3. Sesi soal jawab
  4. Mencatat isi penting
  5. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI 

Pembentangan dilakukan dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan hujah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK5

3 Mac 2012

Sabtu (Jadual Hari Jumaat)

1030-1140 

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pembentangan Isu Semasa

Usaha Untuk Menjadikan Malaysia Pusat Pendidikan Serantau


 

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan lima usaha untuk menjadikan Malaysia pusat pendidikan serantau.
  2. Membentangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Pembentangan
  3. Sesi soal jawab
  4. Mencatat isi penting
  5. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI 

Pembentangan dilakukan dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan hujah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-9
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K2

28 Februari 2010

Selasa

80 minit 

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF

Karangan

Jenis Laporan


 

Pelajar akhir pelajaran,murid dapat:


 

  1. Menulis laporan dengan isi dan format yang betul.
  2. Menulis karangan dengan bahasa yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

1.2 , 7.5 Aras 2 (i)


 

7.3, 7.8 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA 

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur 


 

AKTIVITI


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Berbincang
  3. Menulis isi penting
  4. Latihan
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN KURIKULUM 

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: Pembimbing rakan sebaya,komander


 

Ilmu        : Pend. Moral dan Pengajian Am

Nilai        : Cinta akan alam semula jadi, Kerjasama

KBT        : Membanding beza,menyusun maklumat

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kekuatan: Semua murid dapat mengemukakan isi berdasarkan pengalaman sedia ada mereka.

Kelemahan: Kebanyakan murid sukar menghuraikan isi karangan dengan baik

Tindakan: Guru terus membimbing mereka dan menasihati mereka supaya banyak membaca majalah dan akhbar.


 

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K2

29 Februari 2012

Rabu

0705-0815

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pemahaman

Cerpen: ... dan menitislah air mata ibu


 


 

Pelajar dapat:

  1. Memberikan makna perkataan dan frasa dengan betul.
  2. Menjawab lima soalan pemahaman dengan betul


 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.1,10.4 Aras 1 (i)


 

7.2, 10.6 Aras 1 (ii)


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Membaca cerpen
  4. Berbincang
  5. Latihan
  6. Rumusan

SISTEM BAHASA

PENGISIAN KURIKULUM 

Sebutan & intonasi,kata nama am dan kata nama khas

Ilmu        : Tatabahasa

Nilai        : keberanian, dan kesepakatan

KBT        : menjana idea

BBB        : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI 

Kekuatan: Murid-murid sudah dimaklumkan tentang aktiviti akan dijalankan pada hari ini.

Kelemahan: segelintir murid tidak menjawab soalan pemahaman dengan ayat yang lengkap.

Tindakan : Guru memberikan nasihat dan motivasi kepada mereka.

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TARIKH

HARI

MASA

2 Mac 2012

Jumaat

80 minit 

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pantun

Pantun Empat Kerat (Jenaka dan Sindiran)


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tema, persoalan,gaya bahasa,nilai dan pengajaran.
  2. Menjawab dua soalan dengan betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.1,10.6 Aras 1 (iv)

10.2 Aras 1 (iv), 3.3 Aras (i)

KEMAHIRAN BAHASA 

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur 


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Berpantun
  3. Berbincang
  4. Menulis nota
  5. Latihan
  6. Penutup

SISTEM BAHASA


 


 

PENGISIAN

KURIKULUM 

Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata, ayat Tanya.

Kosa kata: sambal belacan,orang atasan, capal

Ilmu        : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral

Nilai        : merendah diri, keyakinan diri

KBT        : kecerdasan pelbagai ,membanding beza

BBB        :Buku teks, Buku rujukan,Nota,

papan tulis,pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI 


 

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini setelah dibimbing oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TARIKH

HARI

MASA

3 Mac 2012

Sabtu (Jadual Hari Jumaat)

80 minit 

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Syair

Syair Orang Yang Berakal


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tema, persoalan,gaya bahasa,nilai dan pengajaran.
  2. Menjawab dua soalan dengan betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.1,10.6 Aras 1 (iv)

10.2 Aras 1 (iv), 3.3 Aras (i)

KEMAHIRAN BAHASA 

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur 


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Bersyair
  3. Berbincang
  4. Menulis nota
  5. Latihan
  6. Penutup

SISTEM BAHASA


 


 

PENGISIAN

KURIKULUM 

Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata, ayat Tanya.

Kosa kata: aulia,melanja-lanja,syair

Ilmu        : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral

Nilai        : Menghargai guru,kasih sayang

KBT        : kecerdasan pelbagai ,membanding beza

BBB        :Buku teks, Buku rujukan,Nota,

papan tulis,pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI 


 

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini setelah dibimbing oleh guru.


 

No comments:

Post a Comment