RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-8 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN : 6AK1
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK1 20 Februari 2012 Isnin 0945 – 1055 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Alih Bahasa Cerpen Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | Pada keseluruhannya,pelajar faham akan isi pelajaran pada hari ini. |
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK1 21 Februari 2012 Selasa 0815-925 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Dinamika Bahasa Melayu Fonologi Pola keselarasan vokal dalam bahasa Melayu Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini. |
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK1 22 Februari 2012 Rabu 0815 – 0925 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Analisis Kesalahan Bahasa Kesalahan ejaan,imbuhan,kata hubung Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | P&p berjalan lancar.Pelajar mengambil bahagian secara aktif.Penguasaan pelajar dalam analisis kesalahan bahasa amat memuaskan dan mereka perlu dibimbing dari semasa ke semasa. |
TINGKATAN TARIKH HARI MASA | 6AK1 23 Februari 2012 Khamis 0705-0815 |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Pembentangan Isu Semasa Usaha Untuk Menjadikan Malaysia Pusat Pendidikan Serantau Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | Pembentangan dilakukan dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan hujah. |
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN : 6AK5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK5 20 Februari 2012 Isnin 1055-1205 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Alih Bahasa Cerpen Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | Pada keseluruhannya,pelajar faham akan isi pelajaran pada hari ini. |
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK5 22 Februari 2012 Rabu 1055-1205 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Dinamika Bahasa Melayu Fonologi Pola keselarasan vokal dalam bahasa Melayu Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini. |
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK5 23 Februari 2012 Khamis 0945-1055 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Analisis Kesalahan Bahasa Kesalahan ejaan,imbuhan,kata hubung Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | P&p berjalan dengan lancar.Pelajar mengambil bahagian secara aktif.Penguasaan pelajar dalam analisis kesalahan bahasa memuaskan dan mereka perlu dibimbing dari semasa ke semasa. |
TINGKATAN TARIKH HARI MASA | 6AK5 24 Februari 2012 Jumaat 1030-1140 |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Pembentangan Isu Semasa Laman sosial: Kesan dan Langkah untuk mengatasinya. Pelajar dapat:
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI | Pembentangan dilakukan dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan hujah. |
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN TARIKH HARI MASA | 4K2 21 Februari 2010 Selasa 80 minit |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Karangan Jenis Perbincangan Pelajar akhir pelajaran,murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 1.2 , 7.5 Aras 2 (i) 7.3 Aras 1 (iii) |
KEMAHIRAN BAHASA | Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM | Tatabahasa: Sebutan & intonasi Kosa kata: pemanasan global,kesan rumah hijau Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai : Cinta akan alam semula jadi, Kerjasama
KBT : Membanding beza,menyusun maklumat
BBB :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,
pemadam
|
CATATAN / REFLEKSI | Kekuatan: Semua murid dapat mengemukakan isi Kelemahan: Kebanyakan murid sukar menghuraikan isi karangan dengan baik Tindakan: Guru terus membimbing mereka dan menasihati mereka supaya banyak membaca majalah dan akhbar. |
TINGKATAN TARIKH HARI MASA | 4K2 22 Februari 2012 Rabu 0705-0815 |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Pemahaman Cerpen NILAM 1 Pelajar dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 3.1 Aras 1 (i) 3.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM | Sebutan & intonasi,kata nama am dan kata nama khas
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : keberanian, dan kesepakatan
KBT : menjana idea
BBB : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN / REFLEKSI | Kekuatan: Murid-murid sudah dimaklumkan tentang aktiviti akan dijalankan pada hari ini. Kelemahan: segelintir murid tidak membawa buku teks. Tindakan : Guru memberikan nasihat dan motivasi kepada mereka. |
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TARIKH HARI MASA | 24 Februari 2012 Jumaat 80 minit |
TAJUK SUBTAJUK OBJEKTIF | Drama Gelanggang Tuk Wali Pelajar dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.1 Aras 1 (iv) 10.2 Aras 1 (iv), 3.3 Aras (i) |
KEMAHIRAN BAHASA | Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA PENGISIAN KURIKULUM | Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata, ayat Tanya. Kosa kata: orang pangkal, kambing hitam
Ilmu : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
Nilai : Menghargai guru,kasih sayang
KBT : kecerdasan pelbagai ,membanding beza
BBB :Buku teks, Buku rujukan,Nota,
papan tulis,pemadam
|
CATATAN / REFLEKSI | Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini setelah dibimbing oleh guru. |
Cikgu,
ReplyDeleteTahniah dan syabas atas penghasilan RPH yang lengkap dan kemaskini.
Teruskan usaha anda.
Happy teaching and have a nice day