Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Sunday, February 5, 2012

RPH MINGGU KE-4 DAN MINGGU KE-5

MINGGU YANG KE-4

CUTI TAHUN BARU CINA 23-29 JANUARI 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-5 2012

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu
TINGKATAN        : 6AK1

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

30 Januari 2012

Isnin

0945 – 1055

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Dinamika Bahasa Melayu

Wacana Ujian Topikal

Pelajar dapat:

  1. Menjawab 10 soalan daripada 15 soalan yang dikemukakan.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Latihan
  3. Perbincangan jawapan
  4. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI

Kekuatannya: semua pelajar sudah mempelajari tajuk ini.

Kelemahan: Masih terdapat beberapa orang pelajar belum menguasai tajuk ini.

Tindakan : Guru mengulang semula isi pelajaran yang tidak difahami oleh pelajar dan mereka memahaminya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

31 Januari 2012

Rabu

0815-925

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Dinamika Bahasa Melayu

Retorik

  • Definisi, jenis-jenis dan ciri-ciri retorik


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan definisi retorik.
  2. Mengenal pasti enam jenis retorik dan ciri-cirinya.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Mencatat nota
  4. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.P&P bersambung esok.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

1 Februari 2012

Rabu

0815 – 0925

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Dinamika Bahasa

Retorik: Teknik penyampaian idea


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tujuh teknik penyampaian idea.
  2. Menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 15 soalan objektif yang dikemukakan.


 

AKTIVITI


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar dan mencatat penerangan guru.
  3. Kuiz
  4. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan lancar.Pelajar mengambil bahagian secara aktif.Semua soalan dibincangkan oleh guru bersama-sama pelajar dan mereka memahaminya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK1

2 Februari 2012

Khamis

0705-0815

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pembentangan Isu Semasa

Pemerdagangan Manusia:Punca,kesan,dan langkah untuk mengatasinya.


 

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan sekurang-kurangnya lima punca dan lima kesan kegiatan pemerdagangan manusia.
  2. Menyatakan lima langkah untuk mengatasinya.
  3. Menerangakan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Pembentangan
  3. Sesi soal jawab
  4. Mencatat isi penting
  5. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kekuatan: Sebilangan besar pelajar dapat mengemukakan maklumat dan mengetahui isu tersebut.

Kelemahan: Segelintir pelajar masih mencampuradukkan bahasa Melayu baku dengan dialek Sarawak semasa mengemukakan pendapat.

Tindakan: Teguran dan nasihat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 MINGGU YANG KE-5 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K2

31 Januari 2012

Selasa

80 minit

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF

Penulisan

Menulis rumusan


 

Pelajar akhir pelajaran,murid dapat:


 

  1. Menulis rumusan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan penutup dengan tepat.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.2 , 7.5 Aras 2 (i)


 

7.3 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Penerangan semula tentang teknik menulis rumusan karangan
  3. Membaca petikan
  4. Mencari isi tersurat dan tersirat
  5. Mencatat isi di papan tulis
  6. Latihan
  7. Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: rumusan,tersurat, tersirat


 

Ilmu        : Pend. Moral dan Pengajian Am

Nilai        : Berjimat cermat, Kerjasama

KBT        : Membanding beza,menyusun maklumat

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kekuatan: Kebanyakan pelajar dapat menulis rumusan.

Kelemahan:Beberapa orang belajar belum mahir menulis rumusan terutamanya mengemukakan isi tersirat.

Tindakan: Guru membimbing mereka menulis isi tersirat dan menasihati mereka supaya sentiasa berusaha untuk membaiki kelemahan diri sendiri.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu


 

TARIKH

HARI

MASA


 

1 Februari 2012

Rabu

80 minit

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pemahaman

Semangat Kerjiranan


 

Pelajar akhir pelajaran ini, murid dapat:

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 15 contoh kata nama yang terdapat dalam petikan.
  2. Menyatakan maksud perkataan,frasa dan peribahasa berdasarkan petikan yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.4 Aras 2 (i),7.2 Aras 1 (i,ii)

8.1 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Membaca petikan
  4. Berbincang
  5. Latihan
  6. Rumusan

SISTEM BAHASA


 


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi,pembentukan kata nama.

Kosa kata: gejala,gejala sosial,tadika.


 

Ilmu        : Tatabahasa

Nilai        : Kasih sayang

KBT        : menjana idea,menganalisis

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

Pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kekuatan: murid sudah mempunyai pengetahuan sedia ada tentang kata nama.

Kelemahan: Beberapa orang pelajar bukan bumiputera belum mampu memberi maksud peribahasa dan frasa.

Tindakan: Guru membimbing mereka.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu


 

TARIKH

HARI

MASA


 

3 Februari 2012

Jumaat

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Antologi Harga Remaja

Ibu dan Ceper


 

Pelajar dapat:

  1. Menceritakan semula sinopsis cerpen
  2. Menyatakan tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran cerpen yang dipelajari.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1 Aras 1 (iv)


 

10.4 Aras 1 (i)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Mendeklamasikan puisi
  3. Pelajar diminta menyatakan maksud,tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
  4. Menulis latihan
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN

KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata

Kosa kata: ceper, randuk,denak,teruna,ketitir.

Ilmu        : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral

Nilai        : Kegigihan,bertanggungjawab,sabar.

KBT        : membanding beza,menjana idea

BBB        :Buku teks, Buku kerja, papan tulis,

pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan:Sebahagian besar murid dapat memahami isi pelajaran hari ini setelah guru menerangkan maklumat.

Kelemahan:Kebanyakan mereka tidak membaca cerpen ini di rumah sebelum sesi pengajaran dan pembelajaran bermula.

Tindakan: menyampaikan nasihat dan amaran.


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-5 2012

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu
TINGKATAN        : 6AK5

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

30 Januari 2012

Isnin

1055-1205

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Dinamika Bahasa Melayu

Wacana Ujian Topikal

Pelajar dapat:

  1. Menjawab 10 soalan daripada 15 soalan yang dikemukakan.


 

AKTIVITI


 


 


 

  • Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  • Latihan
  • Perbincangan jawapan
  • Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI

Kekuatannya: semua pelajar sudah mempelajari tajuk ini.

Kelemahan: Masih terdapat beberapa orang pelajar belum menguasai tajuk ini.

Tindakan : Guru mengulang semula isi pelajaran yang tidak difahami oleh pelajar dan mereka memahaminya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

1 Februari 2012

Rabu

1055-1205

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Dinamika Bahasa Melayu

Retorik

  • Definisi, jenis-jenis dan ciri-ciri retorik


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan definisi retorik.
  2. Mengenal pasti enam jenis retorik dan ciri-cirinya.


 

AKTIVITI


 


 


 

  • Bersoal jawab
  • Penerangan
  • Mencatat nota
  • Berbincang
  • Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.P&P bersambung esok.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

2 Februari 2012

Khamis

0945-1055

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Dinamika Bahasa

Retorik: Teknik penyampaian idea


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tujuh teknik penyampaian idea.
  2. Menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 15 soalan objektif yang dikemukakan.


 

AKTIVITI


 


 


 


 

  • Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  • Mendengar dan mencatat penerangan guru.
  • Kuiz
  • Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan lancar.Pelajar mengambil bahagian secara aktif.Semua soalan dibincangkan oleh guru bersama-sama pelajar dan mereka memahaminya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK5

3 Februari 2012

Jumaat

1030-1140

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pembentangan Isu Semasa

Pemerdagangan Manusia:Punca,kesan,dan langkah untuk mengatasinya.


 

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan sekurang-kurangnya lima punca dan lima kesan kegiatan pemerdagangan manusia.
  2. Menyatakan lima langkah untuk mengatasinya.
  3. Menerangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Pembentangan
  3. Sesi soal jawab
  4. Mencatat isi penting
  5. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kekuatan: Sebilangan besar pelajar dapat mengemukakan maklumat dan mengetahui isu tersebut.

Kelemahan: Segelintir pelajar masih mencampuradukkan bahasa Melayu baku dengan dialek Sarawak semasa mengemukakan pendapat.

Tindakan: Teguran dan nasihat.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment