CUTI TAHUN BARU CINA 23-29 JANUARI 2012
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-5 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN : 6AK1
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK1 30 Januari 2012 Isnin 0945 – 1055 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF
| Dinamika Bahasa Melayu Wacana Ujian Topikal Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI | Kekuatannya: semua pelajar sudah mempelajari tajuk ini. Kelemahan: Masih terdapat beberapa orang pelajar belum menguasai tajuk ini. Tindakan : Guru mengulang semula isi pelajaran yang tidak difahami oleh pelajar dan mereka memahaminya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK1 31 Januari 2012 Rabu 0815-925 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF
| Dinamika Bahasa Melayu Retorik
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.P&P bersambung esok. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK1 1 Februari 2012 Rabu 0815 – 0925 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF
| Dinamika Bahasa Retorik: Teknik penyampaian idea
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan lancar.Pelajar mengambil bahagian secara aktif.Semua soalan dibincangkan oleh guru bersama-sama pelajar dan mereka memahaminya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA | 6AK1 2 Februari 2012 Khamis 0705-0815 |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF
| Pembentangan Isu Semasa Pemerdagangan Manusia:Punca,kesan,dan langkah untuk mengatasinya.
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Kekuatan: Sebilangan besar pelajar dapat mengemukakan maklumat dan mengetahui isu tersebut. Kelemahan: Segelintir pelajar masih mencampuradukkan bahasa Melayu baku dengan dialek Sarawak semasa mengemukakan pendapat. Tindakan: Teguran dan nasihat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 MINGGU YANG KE-5 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN TARIKH HARI MASA | 4K2 31 Januari 2012 Selasa 80 minit |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF | Penulisan Menulis rumusan
Pelajar akhir pelajaran,murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 1.2 , 7.5 Aras 2 (i)
7.3 Aras 1 (iii) |
KEMAHIRAN BAHASA | Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur |
AKTIVITI
|
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM | Tatabahasa: Sebutan & intonasi Kosa kata: rumusan,tersurat, tersirat
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian Am Nilai : Berjimat cermat, Kerjasama KBT : Membanding beza,menyusun maklumat BBB :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam |
CATATAN / REFLEKSI |
Kekuatan: Kebanyakan pelajar dapat menulis rumusan. Kelemahan:Beberapa orang belajar belum mahir menulis rumusan terutamanya mengemukakan isi tersirat. Tindakan: Guru membimbing mereka menulis isi tersirat dan menasihati mereka supaya sentiasa berusaha untuk membaiki kelemahan diri sendiri. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TARIKH HARI MASA |
1 Februari 2012 Rabu 80 minit |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF
| Pemahaman Semangat Kerjiranan
Pelajar akhir pelajaran ini, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 1.4 Aras 2 (i),7.2 Aras 1 (i,ii) 8.1 Aras 1 (iii) |
KEMAHIRAN BAHASA | Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur |
AKTIVITI
|
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM | Tatabahasa: Sebutan & intonasi,pembentukan kata nama. Kosa kata: gejala,gejala sosial,tadika.
Ilmu : Tatabahasa Nilai : Kasih sayang KBT : menjana idea,menganalisis BBB :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, Pemadam |
CATATAN / REFLEKSI |
Kekuatan: murid sudah mempunyai pengetahuan sedia ada tentang kata nama. Kelemahan: Beberapa orang pelajar bukan bumiputera belum mampu memberi maksud peribahasa dan frasa. Tindakan: Guru membimbing mereka. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TARIKH HARI MASA |
3 Februari 2012 Jumaat 80 minit |
TAJUK SUB-TAJUK
OBJEKTIF
| Antologi Harga Remaja Ibu dan Ceper
Pelajar dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.1 Aras 1 (iv)
10.4 Aras 1 (i) |
KEMAHIRAN BAHASA | Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur |
AKTIVITI
|
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM | Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata Kosa kata: ceper, randuk,denak,teruna,ketitir. Ilmu : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral Nilai : Kegigihan,bertanggungjawab,sabar. KBT : membanding beza,menjana idea BBB :Buku teks, Buku kerja, papan tulis, pemadam |
CATATAN / REFLEKSI | Kekuatan:Sebahagian besar murid dapat memahami isi pelajaran hari ini setelah guru menerangkan maklumat. Kelemahan:Kebanyakan mereka tidak membaca cerpen ini di rumah sebelum sesi pengajaran dan pembelajaran bermula. Tindakan: menyampaikan nasihat dan amaran.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-5 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN : 6AK5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK5 30 Januari 2012 Isnin 1055-1205 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF
| Dinamika Bahasa Melayu Wacana Ujian Topikal Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI | Kekuatannya: semua pelajar sudah mempelajari tajuk ini. Kelemahan: Masih terdapat beberapa orang pelajar belum menguasai tajuk ini. Tindakan : Guru mengulang semula isi pelajaran yang tidak difahami oleh pelajar dan mereka memahaminya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK5 1 Februari 2012 Rabu 1055-1205 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF
| Dinamika Bahasa Melayu Retorik
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.P&P bersambung esok. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA MATA PELAJARAN | 6AK5 2 Februari 2012 Khamis 0945-1055 Bahasa Melayu |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF
| Dinamika Bahasa Retorik: Teknik penyampaian idea
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P berjalan lancar.Pelajar mengambil bahagian secara aktif.Semua soalan dibincangkan oleh guru bersama-sama pelajar dan mereka memahaminya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN TARIKH HARI MASA | 6AK5 3 Februari 2012 Jumaat 1030-1140 |
TAJUK SUBTAJUK
OBJEKTIF
| Pembentangan Isu Semasa Pemerdagangan Manusia:Punca,kesan,dan langkah untuk mengatasinya.
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Kekuatan: Sebilangan besar pelajar dapat mengemukakan maklumat dan mengetahui isu tersebut. Kelemahan: Segelintir pelajar masih mencampuradukkan bahasa Melayu baku dengan dialek Sarawak semasa mengemukakan pendapat. Tindakan: Teguran dan nasihat. |
No comments:
Post a Comment