Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Friday, February 10, 2012

RPH BM MINGGU YANG KE-6

RPH BM MINGGU YANG KE-6
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

7 Februari 2012

Selasa

0815-925

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Dinamika Bahasa Melayu

Retorik (Ulang kaji)


 

Pelajar dapat:

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 10 daripada 15 soalan yang dikemukakan.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Latihan
  4. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

8 Februari 2012

Rabu

0815 – 0925

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Dinamika Bahasa

Kesantunan Berbahasa


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan definisi kesantunan berbahasa.
  2. Membezakan ciri-ciri kesantunan berbahasa.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar dan mencatat penerangan guru.
  3. Kuiz
  4. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan lancar.Pelajar mengambil bahagian secara aktif.Semua soalan dibincangkan oleh guru bersama-sama pelajar dan mereka memahaminya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK1

9 Februari 2012

Khamis

0705-0815

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pembentangan Isu Semasa

Vandalisme: Punca,kesan,dan cara untuk menanganinya.


 

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan sekurang-kurangnya lima punca dan lima kesan kegiatan pemerdagangan manusia.
  2. Menyatakan lima langkah untuk mengatasinya.
  3. Menerangakan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Pembentangan
  3. Sesi soal jawab
  4. Mencatat isi penting
  5. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pembentangan dilakukan dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan hujah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK1

11 Februari 2012 (Gantian 1)

Khamis

0705-0815

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pembentangan Isu Semasa

Lambakan Barangan Tiruan di Pasaran: Punca,kesan,dan cara untuk menanganinya.


 

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan sekurang-kurangnya lima punca dan lima kesan kegiatan pemerdagangan manusia.
  2. Menyatakan lima langkah untuk mengatasinya.
  3. Menerangakan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Pembentangan
  3. Sesi soal jawab
  4. Mencatat isi penting
  5. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pembentangan dilakukan dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan hujah.

RPH BM MINGGU YANG KE-6
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

8 Februari 2012

Rabu

1055-1205

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Dinamika Bahasa Melayu

Retorik (Ulang kaji)


 

Pelajar dapat:

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 10 daripada 15 soalan yang dikemukakan.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Latihan
  4. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

9 Februari 2012

Khamis

0945-1055

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Dinamika Bahasa

Kesantunan Berbahasa


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan definisi kesantunan berbahasa.
  2. Membezakan ciri-ciri kesantunan berbahasa.


 

AKTIVITI


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar dan mencatat penerangan guru.
  3. Kuiz
  4. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI


 

P&P berjalan lancar.Pelajar mengambil bahagian secara aktif.Semua soalan dibincangkan oleh guru bersama-sama pelajar dan mereka memahaminya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK5

10 Februari 2012

Jumaat

1030-1140

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pembentangan Isu Semasa

Vandalisme: Punca,kesan,dan cara untuk menanganinya.


 

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan sekurang-kurangnya lima punca dan lima kesan kegiatan pemerdagangan manusia.
  2. Menyatakan lima langkah untuk mengatasinya.
  3. Menerangakan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Pembentangan
  3. Sesi soal jawab
  4. Mencatat isi penting
  5. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pembentangan dilakukan dengan baik oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif semasa sesi soal jawab.Mereka menampakkan kematangan dalam mengemukakan hujah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

11 Februari 2012 (Gantian 1)

Selasa

0945-1055

Bahasa Melayu

TAJUK

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF

Ujian Topikal

Variasi – kesantunan berbahasa

Pelajar dapat:

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 10 soalan daripada 15 soalan yang dikemukakan.


 

AKTIVITI


 


 


 

  • Penerangan
  • Ujian
  • Perbincangan jawapan
  • Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: Semua pelajar dapat menjawab soalan pada masa yang ditetapkan.Objektif pada hari ini tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K2

7 Februari 2012

Selasa

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF

Penulisan Karangan

Teknik Menulis Karangan Berpandu


 

Pelajar akhir pelajaran,murid dapat:


 

  1. Menulis pendahuluan, isi , dan kesimpulan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.2 , 7.5 Aras 2 (i)

7.3 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Mencatat penerangan guru
  3. Berbincang
  4. Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Ayat penyata

Kosa kata: drastik,positif,total.


 

Ilmu        : Pend. Moral dan Pengajian Am

Nilai        : Berjimat cermat, Kerjasama

KBT        : Membanding beza,menyusun maklumat

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kekuatan: Kebanyakan murid dapat menulis dengan baik.

Kelemahan: Kekurangan maklumat kerana mereka tidak suka membaca majalah atau akhbar.

Tindakan : Sentiasa memberikan galakan dan bimbingan yang berterusan.


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu


 

TARIKH

HARI

MASA


 

8 Februari 2012

Rabu

0705-0815

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Tatabahasa

Kata Nama

Pantun


 

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan jenis-jenis kata nama dan contohnya.
  2. Membina pantun daripada kata nama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.4 Aras 2 (i)


 

8.1 Aras 1 (iii)


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Sesi bersoal jawab tentang jenis-jenis kata nama
  4. Latihan
  5. Rumusan

SISTEM BAHASA

PENGISIAN KURIKULUM

Sebutan & intonasi,kata nama am dan kata nama khas

Ilmu        : Tatabahasa

Nilai        : Kasih sayang

KBT        : menjana idea

BBB        : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: Murid dapat mengesan kata nama am dan khas sahaja.

Kelemahan: Kebanyakan mereka tidak mahir mengarang pantun.

Tindakan : Guru membimbing murid membina pantun.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K2 2012
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TARIKH

HARI

MASA

10 Februari 2012

Jumaat

80 minit

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Drama

Gelanggang Tuk Wali


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan sinopsis drama dengan betul.
  2. Membaca dialog drama dengan intonasi yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1 Aras 1 (iv)

10.2 Aras 1 (iv), 3.3 Aras (i)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Teater pembaca
  3. Menyampaikan synopsis secara individu
  4. Pelajar diminta menyatakan tema dan persoalan drama
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


 


 

PENGISIAN

KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata, ayat Tanya.

Kosa kata: copot,kambing hitam,rimau

Ilmu        : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral

Nilai        : Ketabahan

KBT        : kecerdasan pelbagai ,membanding beza

BBB        :Buku teks, Buku rujukan,nota bercetak,

papan tulis,pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.


 

No comments:

Post a Comment