Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Saturday, June 16, 2012

RPH BM MINGGU YANG KE-24

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-24 2012

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu
TINGKATAN        : 6AK1

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

11 Jun 2012

Isnin

0705-0815

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Perbincangan Kertas 1

Kefahaman,sejarah bahasa,fonologi.


 

Pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti kelemahan mereka semasa menjawab soalan objektif dan seterusnya membetulkannya.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Perbincangan jawapan
  4. Mencatat maklumat
  5. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

12 Jun 2012

Selasa

0815 – 0925

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Perbincangan kertas satu

Morfologi dan sintaksis


 

Pelajar dapat:


 

  1. Mengenal pasti kelemahan mereka semasa menjawab soalan objektif dan seterusnya membetulkannya.


     


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Perbincangan jawapan
  4. Mencatatkan maklumat
  5. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK1

13 Jun 2012

Rabu

0815-0925

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 

Perbincangan Jawapan Kertas 2

Karangan,rumusan.alih bahasa

Pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan oleh mereka.


 

AKTIVITI


 


 

.

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Perbincangan jawapan
  3. Mencatatkan maklumat
  4. Rumusan.

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar terlibat secara aktif dalam pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK1

14 Jun 2012

Khamis

1020-1130

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Perbincangan kertas dua

Analisis Kesalahan Bahasa

Imbuhan,kata kerja transitif,ayat pasif dan ayat tergantung

Pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti kesalahan dalam ayat.
  2. Menyatakan sebab kesalahan bahasa dan seterusnya membetulkannya.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Perbincangan jawapan
  3. Latihan
  4. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Pelajar terlibat secara aktif dalam pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-24 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

11 Jun 2012

Isnin

0815-0925

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Perbincangan Kertas 1

Kefahaman,sejarah bahasa,fonologi.


 

Pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti kelemahan mereka semasa menjawab soalan objektif dan seterusnya membetulkannya.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Perbincangan jawapan
  4. Mencatat maklumat
  5. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.


 

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

12 Jun 2012

Selasa

1130-1240

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Perbincangan kertas satu

Morfologi dan sintaksis


 

Pelajar dapat:


 

  1. Mengenal pasti kelemahan mereka semasa menjawab soalan objektif dan seterusnya membetulkannya.


     


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Perbincangan jawapan
  4. Mencatatkan maklumat
  5. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

13 Jun 2012

Rabu

1130-1240

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF

Perbincangan Jawapan Kertas 2

Karangan,rumusan.alih bahasa

Pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan oleh mereka.


 

AKTIVITI


 


 

.

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Perbincangan jawapan
  3. Mencatatkan maklumat
  4. Rumusan.


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar terlibat secara aktif dalam pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

6AK5

14 Jun 2012

Khamis

0945-1020

Bahasa Melayu

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF

Tutorial

Membanding beza ayat aktif dan ayat pasif

Pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan jenis-jenis ayat aktif dan ayat pasif.
  2. Membina tiga baris ayat aktif dan tujuh baris ayat aktif.
  3. Mengemukakan lima persamaan ayat aktif dan ayat pasif.


 

AKTIVITI


 


 

.

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Berbincang
  3. Latihan (kerja rumah)
  4. Penutup


 

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar terlibat secara aktif dalam pengajaran dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6AK5

15 Jun 2012

Jumaat

0815-0925

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Pembentangan Isu Semasa

Laman sosial:kebaikan dan keburukannya.


 

Pelajar dapat:

  1. Membincangkan isu ini dengan isi,huraian dan contoh yang tepat.
  2. Membentangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.
  3. Menjawab lima soalan dengan baik.


 

AKTIVITI


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Pembentangan
  3. Sesi soal jawab
  4. Mencatat isi penting
  5. Rumusan.

CATATAN / REFLEKSI

Keseluruhannya,pelajar memahami isu yang dibentangkan oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif dan ada dalam kalangan mereka yang mampu mengemukakan idea dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-24
MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K2

11 Jun 2010

Isnin

80 minit

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF

Perbincangan kertas 1

Karangan berpandu dan karangan respon terbuka


 

Pada akhir pelajaran ini,murid dapat:


 

  1. Mengenal pasti kelemahan dan kesilapan semasa menjawab soalan.
  2. Membetulkan kesilapan mereka yang telah dinyatakan oleh guru.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.2 , 7.5 Aras 2 (i)


 

7.3, 7.8 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Berbincang
  4. Menulis isi penting
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: luar jangkaan,aset


 

Ilmu        : Pend. Moral dan Pengajian Am

Nilai        : Cinta akan diri sendiri, perpaduan,

kerjasama

KBT        : Membanding beza,menyusun maklumat

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kekuatan: Semua murid dapat mengemukakan isi berdasarkan pengalaman sedia ada mereka.

Kelemahan: Terdapat murid yang belum mahir menghuraikan isi karangan kerana mereka kurang mengetahui isu semasa.

Tindakan: Guru terus membimbing mereka supaya mampu menulis karangan dengan baik.


 

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K2

14 Jun 2012

Khamis

80 minit

TAJUK

SUBTAJUK


 

OBJEKTIF


 

Perbincangan Kertas Dua

Rumusan dan Pemahaman


 

Pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti kelemahan dan kesilapan semasa menjawab soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1,10.4 Aras 1 (i)


 

7.2, 10.6 Aras 1 (ii)


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Menulis pembetulan
  4. Penutup

SISTEM BAHASA

PENGISIAN KURIKULUM

Sebutan & intonasi,kata nama am dan kata nama khas

Ilmu        : Tatabahasa

Nilai        : keyakinan diri,patuh akan ajaran agama

KBT        : menjana idea

BBB        : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: Murid-murid sudah dimaklumkan tentang aktiviti akan dijalankan pada hari ini.

Kelemahan: segelintir murid tidak menjawab soalan rumusan dan pemahaman dengan ayat yang lengkap.

Tindakan : Guru membimbing mereka dengan tekun.

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K2

15 Jun 2012

Jumaat

80 minit

TAJUK

SUBTAJUK


 


 

OBJEKTIF


 


 


 

Perbincangan Kertas Dua

Pengtahuan Bahasa dan Novel

ULBS


 

Pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti kelemahan dan kesilapan mereka.
  2. Menyatakan latar masyarakat dan nilai murni.
  3. Menjawab tiga soalan dengan betul.
  4. Menjawab lima soalan ULBS dengan betul,fasih,dan bermakna (lima orang pelajar)

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1,10.4 Aras 1 (iv)

10.2 Aras 1 (iv), 3.3 Aras (i)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Mendengar ulasan guru
  3. Mencatat maklumat
  4. ULBS
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


 


 

PENGISIAN

KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat penyata, ayat Tanya.

Kosa kata: mahligai.raksasa

Ilmu        : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral

Nilai        : kasih sayang,bekerjasama,baik hati

KBT        : kecerdasan pelbagai ,membanding beza

BBB        :Buku teks, Buku rujukan,Nota,

papan tulis,pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI

Murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini kerana sebelum ini mereka sudah mencari maklumat dan menulis nota sendiri.Murid-murid terlibat secara aktif aktif dalam aktiviti yang dijalankan oleh guru.


 

No comments:

Post a Comment