RPH BM MINGGU YANG KE-25
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG
KE-25 2012
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN : 6AK1
TINGKATAN : 6AK1
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK1
18 Jun 2012
Isnin
0945 – 1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Soalan bM STPM
2005
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Menjawab soalan
4. Menyemak jawapan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,objektif
pembelajaran hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK1
19 Jun 2012
Selasa
0945 – 1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Rumusan
Isi utama,isi
sokongan ,dan kesimpulan.
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Membaca petikan
4. Mengemukakan isi
5. Menulis rumusan
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN 2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK1
20 Jun 2012
Rabu
0945-1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Menjawab soalan
bM STPM 2006
Pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan sekurang-kurangnya 25 daripada 50
soalan.
|
AKTIVITI
|
.
1. Mengedarkan kertas
2. Menjawab soalan
3. Perbincangan jawapan
4. Mencatatkan maklumat
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pelajar tekun
menjawab soalan.Objektif pada hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
21 Jun 2012
Khamis
0940-1040
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembentangan
isu semasa
Peningkatan Kes
Bunuh di Malaysia
Pelajar dapat:
1.
Menyampaikan maklumat dengan isi,huraian dan contoh yang betul.
2.
Mengemukakan pendapat dengan bahasa baku.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Pembentangan isu
3. Sesi soal jawab tentang
isu
4. Mencatatkan maklumat
5. Rumusan.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pelajar
terlibat secara aktif dalam pengajaran
dan pembelajaran.Objektif pada hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG
KE-25 2012
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK5
18 Jun 2012
Isnin
0705-0815
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Soalan bM STPM
2005
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang pelajaran
yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Menjawab soalan
4. Menyemak jawapan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
umumnya,objektif pembelajaran hari ini tercapai.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK5
19 Mei 2012
Selasa
0815 – 0925
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Rumusan
Isi utama,isi
sokongan ,dan kesimpulan.
Pelajar dapat:
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang pelajaran
yang lepas
2. Mendengar penerangan guru
3. Membaca petikan
4. Mengemukakan isi
5. Menulis rumusan
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
umumnya,pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
6AK5
20 Jun 2012
Rabu
0945-1055
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Menjawab soalan
bM STPM 2006
Pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan sekurang-kurangnya 25 daripada 50
soalan.
|
AKTIVITI
|
.
1. Mengedarkan kertas
2. Menjawab soalan
3. Perbincangan jawapan
4. Mencatatkan maklumat
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pelajar tekun
menjawab soalan.Objektif pada hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
21 Jun 2012
Khamis
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tutorial
Kata nama ganda dan kata adjektif ganda
Perbezaan banyak dan ramai
Pelajar dapat:
1.
Menjawab soalan sekurang-kurang 9 daripada 18 soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pelajar aktif
dalam sesi perbincangan.Mereka berani mengemukakan pendapat.Objektif pada
hari ini tercapai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2012
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
22 Jun 2012
Khamis
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembentangan
Isu Semasa
Obesiti :
punca,kesan dan langkah untuk mengatasinya
Pelajar dapat:
1.
Membincangkan isu ini dengan isi,huraian dan contoh yang tepat.
2.
Membentangkan isu tersebut dengan menggunakan bahasa Melayu baku.
3.
Mengemukakan idea dengan ayat yang gramatis.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Pembentangan
3. Sesi soal jawab
4. Mencatat isi penting
5. Rumusan.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Keseluruhannya,pelajar
memahami isu yang dibentangkan oleh pembentang.Pelajar terlibat secara aktif
dan ada dalam kalangan mereka yang
mampu mengemukakan idea dengan baik.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
18 Jun 2010
Isnin
80 minit
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Pada akhir pelajaran ini,murid
dapat:
1.
Mengemukakan isi tersurat dan tersirat
2.
Menulis rumusan dengan betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
1.2 , 7.5 Aras 2 (i)
7.3, 7.8 Aras
1 (iii)
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Berbincang
4. Menulis isi penting
5. Latihan
6. ULBS (lima orang murid)
7. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Tatabahasa: Sebutan & intonasi
Kosa kata: inovasi,kreatif,disiplin,visi,misi
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
Cinta akan diri sendiri, perpaduan,
kerjasama
KBT :
Membanding beza,menyusun maklumat
BBB :Buku teks, Buku rujukan,
papan tulis,
pemadam
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Kekuatan: Semua murid
dapat mengemukakan isi berdasarkan pengalaman sedia ada mereka.
Kelemahan: Terdapat murid
yang masih belum memahami cara untuk mendapatkan isi tersirat.
Tindakan: Guru terus membimbing mereka supaya mampu menulis
rumusan dengan baik.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
21 Jun 2012
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa dan
ULBS
Membina ayat,
ayat cakap ajuk dan cakap pindah
Pelajar dapat:
1.
Membina ayat dengan betul.
2.
Menjawab lima soalan ULBS
dengan betul,fasih,dan bermakna.
3.
Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1,10.4 Aras 1 (i)
7.2, 10.6 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Mendengar penerangan guru
3.
Berbincang
4.
Latihan
5.
ULBS
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,kata nama am dan kata nama khas
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai :
keyakinan diri,patuh akan ajaran agama
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan: Murid-murid
sudah dimaklumkan tentang aktiviti akan dijalankan pada hari ini.
Kelemahan:
segelintir murid tidak menjawab soalan tatabahasa dengan ayat yang lengkap.
Tindakan : Guru
membimbing mereka dengan tekun.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
22 Jun 2012
Jumaat
80 minit
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sajak
Mahsuri
Adat Sezaman
ULBS
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan maksud,tema, persoalan,gaya bahasa,nilai dan pengajaran.
2.
Menjawab tiga soalan dengan betul.
3.
Menjawab lima soalan ULBS
dengan betul,fasih,dan bermakna (lima orang pelajar)
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1,10.4 Aras 1 (iv)
10.2 Aras
1 (iv), 3.3 Aras (i)
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Berbincang
3. Membentangkan hasil
perbincangan
4. Mendengar ulasan guru
5. Mencatat nota tambahan
6. ULBS
7. Penutup
|
SISTEM
BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat
penyata, ayat Tanya.
Kosa kata: aurat,darah putih, adat sezaman
Ilmu :
Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
Nilai : kasih sayang,bekerjasama,baik
hati
KBT :
kecerdasan pelbagai ,membanding beza
BBB :Buku teks, Buku rujukan,Nota,
papan
tulis,pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Murid-murid memahami isi
pelajaran pada hari ini kerana sebelum ini mereka sudah mencari maklumat dan
menulis nota sendiri.Murid-murid terlibat secara aktif aktif dalam aktiviti
yang dijalankan oleh guru.
|
Cikgu,
ReplyDeleteYour RPH is thorough and complete.
Carry on with this noble effort.
Happy teaching ang have a nice day!