MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5
4 Februari 2013
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Karangan
Surat Kiriman
Tidak Rasmi
Pelajar dapat:
1. Mengetahui dan memahami
teknik menulis karangan surat kiriman tidak rasmi
2. Menulis perenggan
pendahuluan,isi dan penutup karangan yang baik dan sesuai dengan tajuk.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
2.4 Aras 1 (ii)
8.8 Aras
1 (i,v)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan teknik menulis karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
Keyakinan diri
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Contoh karangan mantap, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis karangan.Segala persoalan
yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5
5 Februari 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Harga Remaja
Ibu dan Ceper
Pelajar dapat:
1.
Menulis sinopsis cerpen.
2.
Menghuraikan tema dan persoalan.
3.
Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam cerpen
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 1 (v),10.1 Aras 1 (iv)
2.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Murid menceritakan sinopsis
cerpen
3.
Murid diminta menyatakan
tema,persoalan latar,nilai dan pengajaran
4.
Perbincangan jawapan
5.
Mencatat nota ringkas
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menceritakan sinopsis,tema,persoalan,nilai, dan pengajaran.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
5 Februari 2013
Selasa
11:30-12:40
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Pelajar dapat:
1. Mengetahui dan memahami
teknik menulis rumusan
2. Menulis enam isi tersurat
dan dua isi tersirat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pengalaman sedia ada murid
2. Penerangan teknik menulis
rumusan
3. Berbincang – mencari isi
4. Latihan
5. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,katan nama am dan kata nama
khas
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian
Am
Nilai : Keyakinan diri
KBT : menjana idea, membanding
beza
BBB : Petikan rencana,Buku
rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang
dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
7 Januari 2013
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Harga Remaja
Gelanggang Tok
Wali
Pelajar dapat:
1. Menulis sinopsis drama
2. Menghuraikan tema dan
persoalan.
3. Menyatakan tiga nilai dan
pengajaran dalam drama.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1 Aras 1 (iv),10.2
Aras 1(iv)
2.3 Aras
1 (iii),3.3 Aras 2 (i)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pengalaman sedia ada murid
2. Murid menceritakan sinopsis drama
3. Murid diminta menyatakan tema,persoalan
latar,nilai dan pengajaran
4. Perbincangan jawapan
5. Mencatat nota ringkas
6. Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menceritakan sinopsis,tema,persoalan,nilai, dan pengajaran.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5 ,4S3
8 Februari 2013
Jumaat
80 minit
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman dan
Tatabahasa
...dan
Menitislah Air Mata Ibu
Kata Nama
Majmuk dan Kata Ganda
Pelajar dapat:
.
1.
Memjawab lima soalan pemahaman dengan isi dan bahasa yang betul.
2. Menyenarakan kata nama
majmuk dan kata ganda dari dalam
petikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.6 Aras 2 (i);Aras 3 (ii,iv)
7.3 Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Membaca petikan cerpen dan sajak
3.
Perbincangan untuk memahami isi petikan
4.
Mencari maklumat daripada petikan(kata nama terbitan,kata nama majmuk
dan kata ganda)
5.
Perbincangan jawapan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi, kata nama
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : Kejiranan,kerajinan
KBT : menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menjawab semua soalan dengan baik.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
4 Februari 2013
Isnin
0815-0925
1055-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian Berasaskan
Sekolah
Ujian :Ceramah
Pelajar dapat:
1. Menjawab soalan dengan
betul.
|
AKTIVITI
|
1. Penerangan
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Semua pelajar dapat menjawab soalan pada
masa yang ditetapkan.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
5 Febaruari 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Kata Kerja
Transitif (KKT) dan Kata Kerja Tak Transitif (KKTT)
Pelajar dapat:
1. Menyenaraikan perbezaan
KKT dan KKTT
2. Menyatakan kata kerja
sebagai kata sendi nama
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan
3. Mencatat nota
4. Latihan
5. Perbincangan jawapan
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari
ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab soalan.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
6 Februari2013
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Kata Adjektif
Kata Tugas:
Kata penyambung ayat
Pelajar dapat:
1.
Menyenaraikan jenis-jenis kata
adjektif
2.
Menyatakan darjah perbandingan kata adjektif.
3. Membezakan kata hubung
gabungan dan kata hubung pancangan.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
sambil mencatat nota.
3. Latihan
4. Perbincangan jawapan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini kerana
mereka sudah pun mempelajari aspek tatabahasa semasa di tingkatan 4 dan tingkatan 5.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
7 Februari
2013
Khamis
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Kata Tugas:
Kata Praklausa,kata prafrasa,kata pascakata
Pelajar dapat:
1.
Membezakan ketiga-tiga kata tugas di atas.
2.
Menyatakan fungsi setiap kata tugas dalam ayat.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
3. Menulis nota ringkas.
4. Kuiz
5. Penutup.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
No comments:
Post a Comment