MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5
28 Januari 2013
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Karangan
Karangan
Berpandu
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui dan memahami teknik menulis karangan berpandu
2.
Menulis perenggan pendahuluan,isi dan penutup karangan yang baik dan
sesuai dengan tajuk.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
2.4 Aras 1 (ii)
8.8 Aras
1 (i,v)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan teknik menulis karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
Keyakinan diri
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Contoh karangan mantap, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis karangan.Segala persoalan
yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5
29 Januari 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Harga Remaja
Pelayaran yang
Penuh Peristiwa
Pelajar dapat:
1.
Menulis sinopsis cerita.
2.
Menghuraikan tema dan persoalan.
3.
Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam prosa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 1 (v),10.1 Aras 1 (iv)
2.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Murid menceritakan sinopsis
prosa
3.
Murid diminta menyatakan
tema,persoalan latar,nilai dan pengajaran
4.
Perbincangan jawapan
5.
Mencatat nota ringkas
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menceritakan sinopsis,tema,persoalan,nilai, dan pengajaran.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
29 Januari 2013
Selasa
11:30-12:40
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Karangan
Surat Kiriman
Tidak Rasmi
Pelajar dapat:
1. Mengetahui dan memahami
teknik menulis karangan surat kiriman tidak rasmi
2. Menulis perenggan pendahuluan,isi
dan penutup karangan yang baik dan sesuai dengan tajuk.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
2.4 Aras 1 (ii)
8.8 Aras
1 (i,v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pengalaman sedia ada murid
2. Penerangan teknik menulis
karangan
3. Mencatat nota ringkas
4. Latihan
5. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,katan nama am dan kata nama
khas
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian
Am
Nilai : Keyakinan diri
KBT : menjana idea, membanding
beza
BBB :
Contoh karangan mantap, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis karangan.Segala persoalan
yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
31 Januari 2013
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Harga Remaja
Pelayaran yang
Penuh Peristiwa
Pelajar dapat:
4.
Menulis sinopsis cerita.
5.
Menghuraikan tema dan persoalan.
6.
Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam prosa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 1 (v),10.1 Aras 1 (iv)
2.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
7.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
8.
Murid menceritakan sinopsis
prosa
9.
Murid diminta menyatakan
tema,persoalan latar,nilai dan pengajaran
10.
Perbincangan jawapan
11.
Mencatat nota ringkas
12.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menceritakan sinopsis,tema,persoalan,nilai, dan pengajaran.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5 ,4S3
1 Februari 2013
Jumaat
80 minit
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman dan
Tatabahasa
Cerita Bayan
Tiada Menurut Kata Ibu bapanya
Kata Akronim
Pelajar dapat:
.
1.
Memjawab lima soalan pemahaman dengan isi dan bahasa yang betul.
2.
Membina kata akronim daripada rangkaian perkataan yang terdapat dalam
petikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.6 Aras 2 (i);Aras 3 (ii,iv)
10.1 Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Membaca petikan
3.
Menceritakan sinopsis
4.
Perbincangan
5.
Berbincang tentang kata akronim
6.
Latihan
7.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi, kata nama khas
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : Kejiranan,kerajinan
KBT : menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menjawab semua soalan dengan baik.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
2 Februari
2013
Sabtu (Ganti hari
Khamis)
0945-1055
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Harga Remaja
Ibu dan Cepar
Pelajar dapat:
1. Menulis sinopsis cerita.
2. Menghuraikan tema dan
persoalan.
3. Menyatakan tiga nilai dan
pengajaran dalam cerpen.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 1 (v),10.6 Aras 1 (v)
8.1 Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pengalaman sedia ada murid
2. Murid menceritakan sinopsis cerpen
3. Murid diminta menyatakan tema,persoalan
latar,nilai dan pengajaran (Latihan)
4. Perbincangan jawapan
5. Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menjawab soalan dengan baik.
|
MATA PELAJARAN :
Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
28 Januari 2013
Isnin
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian Berasaskan
Sekolah
Ujian :Syarahan
Pelajar dapat:
1. Menjawab soalan dengan
betul.
|
AKTIVITI
|
1. Penerangan
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pelajar dapat memahami isi pelajaran pada
hari ini.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
29 Januari 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Kata Majmuk
Pelajar dapat:
1. Menyatakan jenis-jenis
kata majmuk.
2. Mengenal pasti perbezaan
kata majmuk dengan perkataan lain.
3. Menjelaskan golongan kata
majmuk.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan
3. Mencatat nota
4. Kuiz
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan :Semua
pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab
soalan.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
30 Januari 2013
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Pembentukan kata
(Kata ganda dan Kata akronim)
Pelajar dapat:
1.
Mengenal pasti jenis-jenis kata
ganda.
2. Menyatakan tiga cara bagi
membentuk kata akronim
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
sambil mencatat nota.
3. Latihan
4. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini kerana
mereka sudah pun mempelajari aspek tatabahasa semasa di tingkatan 4 dan tingkatan 5.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
31 Januari 2013
Khamis
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Golongan Kata:
Kata nama dan kata kerja
Pelajar dapat:
1.
Membezakan jenis-jenis kata nama dan kata kerja.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
3. Menulis nota ringkas.
4. Kuiz
5. Penutup.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
2 Februari
2013
Sabtu (Ganti
Hari Khamis)
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Esei Berformat
Ceramah
Pelajar dapat:
1.
Memahami teknik menulis karangan berformat.
2.
Menyatakan lima isi karangan dan seterusnya menghuraikannya.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
3. Berbincangan tentang isi
karangan
4. Menulis kata alu-aluan
5. Pembentangan
6. Penutup.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
No comments:
Post a Comment