RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
30 April 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK OBJEKTIF |
Rumusan/ULBS
ISU SEMASA Pelajar dapat:
1.
menyampaikan pendapat yang bernas menggunakan
intonasi dan gaya penyampaian yang betul.
2.
menulis rumusan dengan enam isi tersurat
dan dua tersirat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.1,7.2 Aras
1 (iv)
8.2
Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang pengalaman
sedia ada murid
2. Penerangan tentang menulis rumusan
3. Perbincangan
4. latihan
5. ULBS
5. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu
: Pengajian Am
Nilai
: Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT
: menjana idea, membanding beza
BBB
: Buku kerja, Buku rujukan, bahan ulbs
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pada keseluruhan murid-murid mengemukakan idea dan hujah dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
2 Mei 2013
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Puisi,ULBS
Gurindam 12,Seloka Emak Si Randang,Isu Semasa
Pelajar dapat:
1.
menjelaskan maksud gurindam dan seloka.
2.
menyampaikan pendapat yang bernas menggunakan
intonasi dan gaya penyampaian yang betul serta bermakna.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.3,10.5
Aras 1 (ii)
11.2,11.3
Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada
murid
2.
Penerangan tentang ULBS
3.
Perbincangan tentang isu
4.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,laras bahasa
Ilmu
: Kesusasteraan Melayu
Nilai
:
berbudi,kerajinan,kegigihan
KBT
: kontekstual,membanding beza
BBB
: Buku kerja,Buku teks, ,nota
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Secara umumnya, murid dapat membincangan isu semasa dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
3 Mei 2013
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa ,ULBS
Membina ayat,Gabungkan ayat,kesalahan bahasa
Pelajar dapat:
(a)
membina enam baris ayat daripada perkataan yang
disediakan.
(b)
mengabungkan
ayat-ayat tunggal menjadi tiga ayat majmuk.
(c)
membetulkan
tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
5.1,5.2
Aras 1 (ii),(iii)
8.7
Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
4. Latihan
5. ULBS
6. perbincangan jawapan
7. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,subjek dan predikat.
Ilmu
: Tatabahasa
Nilai
: berbudi,keyakinan
KBT
: menjana idea
BBB
: Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Secara umumnya, murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
29 April 2013
Isnin
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Frasa Kerja(FK)
Fungsi FK dalam Ayat,Binaan FK,
Pelajar dapat :
(a)
menyatakan
fungsi frasa kerja
(b)
membezakan dua bentuk frasa kerja.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal
jawab
2. mendengar
penerangan
3. mencatat
nota
4. latihan
5. perbincangan
jawapan
6. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
30 April 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Frasa Kerja
Objek,pelengkap,peluasan frasa kerja
Pelajar dapat :
(a)
membezakan objek,pelengkap dan keterangan.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal
jawab
(b) mendengar
penerangan
(c) menyalin
nota
(d) latihan
(e) perbincangan
jawapan
(f) Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Objektif tercapai.Semua pelajar dapat mengenal pasti perbezaan
objek,pelengkap dan keterangan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
CATATAN
|
6AK5
1 Mei 2013
Rabu
LABOUR DAY/CUTI HARI BURUH
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
2 Mei 2013
Khamis
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Frasa Adjektif
Fungsi Frasa Adjektif dalam Ayat,Binaan Frasa adjektif,peluasan frasa
adjektif
Pelajar dapat:
a) menyatakan
fungsi frasa adjektif dalam ayat.
b) menghuraikan
binaan frasa adjektif.
|
AKTIVITI
|
1. mendengar
penerangan guru
2. mencatat
nota
3. latihan
4. perbincangan jawapan
5. Penutup.
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Secara umumnya,pelajar dapat memahami pelajaran pada hari ini.
|
No comments:
Post a Comment