RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
23 April 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK OBJEKTIF |
ULBS
ISU SEMASA Pelajar dapat:
1.
menyampaikan pendapat yang bernas menggunakan
intonasi dan gaya penyampaian yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.1,7.2 Aras
1 (iv)
8.2
Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang pengalaman
sedia ada murid
2. Penerangan tentang ULBS
3. Perbincangan tentang isu
5. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu
: Pengajian Am
Nilai
: Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT
: menjana idea, membanding beza
BBB
: Buku kerja, Buku rujukan, bahan ulbs
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pada keseluruhan murid-murid mengemukakan idea dan hujah dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
25 April 2013
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
ULBS
Isu Semasa
Pelajar dapat:
1.
menyampaikan pendapat yang bernas menggunakan
intonasi dan gaya penyampaian yang betul serta bermakna.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.4 Aras 1
(iv)
7.1,7.2 Aras
1 (iv)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada
murid
2.
Penerangan tentang ULBS
3.
Perbincangan tentang isu
4.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,laras bahasa
Ilmu
: Kesusasteraan Melayu
Nilai
:
berbudi,kerajinan,kegigihan
KBT
: menaakul,membanding beza
BBB
: Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Secara umumnya, murid dapat membincangan isu semasa dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
26 April 2013
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Peribahasa,kesalahan ayat,pola ayat
Pelajar dapat:
(a)
menyatakan
peribahasa yang sesuai dengan maksud peribahasa yang disediakan.
(b)
menyatakan
pola ayat dasar.
(c)
membetulkan
tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
5.1,5.2
Aras 1 (ii),(iii)
8.7
Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
4. Latihan
5. perbincangan jawapan
6. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,subjek dan predikat.
Ilmu
: Tatabahasa
Nilai
: berbudi,keyakinan
KBT
: membanding beza
BBB
: Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Secara umumnya, murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
22 April 2013
Isnin
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Frasa dalam Binaan Ayat
Ciri-ciri frasa, binaan frasa,frasa utama
dan frasa bukan utama.
Pelajar dapat :
(a)
mengenal pasti ciri-ciri frasa
(b)
membezakan dua jenis binaan frasa.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal
jawab
2. mendengar
penerangan
3. mencatat
nota
4. latihan
5. perbincangan
jawapan
6. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
23 April 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Jenis-jenis Frasa
FN,FK,FA,FSN
Pelajar dapat :
(a) membezakan jenis-jenis frasa
(b) mengenal pasti frasa-frasa dalam ayat.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal
jawab
(b) mendengar
penerangan
(c) menyalin
nota
(d) latihan
(e) perbincangan
jawapan
(f) Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Objektif tercapai.Semua pelajar dapat mengenal pasti perbezaan frasa.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
24 April 2013
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Frasa Nama
Fungsi frasa Nama dalam Ayat,binaan frasa
Pelajar dapat :
(a)
menyenaraikan fungsi frasa nama dalam ayat.
(b)
menyatakan
dua jenis binaan frasa nama
|
AKTIVITI
|
1. bersoal
jawab
2. mendengar
penerangan guru
3. mencatat
nota
4. latihan
5. perbincangan
jawapan
6. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pengajaran dan pembelajaran telah dijalankan dengan jayanya.Semua pelajar
dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
25 April 2013
Khamis
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Frasa Nama
Susunan Konstituen Frasa Nama
Pelajar dapat:
a) menyatakan
sebab-sebab kekecualian dalam hukum D-M.
b) menjawab
soalan kuiz sekurang-kurangnya lima
daripada 10 soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
1. mendengar
penerangan guru
2. mencatat
nota
3. kuiz
5. Penutup.
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Secara umumnya,pelajar dapat memahami pelajaran pada hari ini.
|
Rph minggu ke 16 dan 17 telah dilihat dan disemak. Tahniah kerana kerana kemaskini. Cuma bahagian tertentu terutama bhgian tajuk dan aktiviti masih ada catatan yg kurang jelas dgn gangguan tanda-tanda simbul yg tidak dipadam setelah dicopy and paste.
ReplyDelete