RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
16 April 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Karangan
Berpandu
Pelajar dapat:
1. menghuraikan isi dengan
jelas berserta contoh yang tepat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan teknik menulis karangan berpandu
3.
perbincangan
4.
latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu : Pengajian Am
Nilai : Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT : menjana idea, membanding
beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan,gambar
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis karangan. Segala persoalan
yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
CATATAN
|
4S3
17 April 2013
Khamis
P&p tidak
dapat dijalankan kerana saya menjadi pengurus pasukan sekolah dalam
pertandingan sepak takraw MSSM Bahagian Samarahan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
18 April 2013
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Membina ayat,peribahasa
Pelajar dapat:
1. membina ayat daripada perkataan.
2.
memberikan maksud perkataan
dan
maksud peribahasa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Perbincangan tentang
masuk
perkataandan
peribahasa
4. Latihan
5. perbincangan jawapan
6. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,subjek dan predikat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks,
Buku
rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
15 April 2013
Isnin
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pengenalan
kepada Sintaksis
Susunan
Konstituen Ayat
Ragam Ayat
Pelajar dapat :
(a)
mengenal pasti perbezaan ayat susunan biasa dan susunan songsang..
(b)
mengesan perbezaan ayat aktif dan ayat pasif.
(c)
mengenal pasti ciri-ciri ayat pasif dan ayat aktif.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
16 April 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sintaksis
Penggolongan
ayat (ulang kaji)
Pelajar dapat :
(a)
membanding beza ayat dasar dan ayat tunggal.
(b)
mengesan ayat tunggal di dalam ayat majmuk.
(c)
menyatakan empat pola ayat dasar
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) latihan
(c) perbincangan jawapan
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
CATATAN
|
6AK5
17-18 April 2013
Rabu -Khamis
P&p tidak
dapat dijalankan kerana saya menjadi pengurus pasukan sekolah dalam
pertandingan sepak takraw MSSM Bahagian Samarahan.
|
RPH Minggu 14-15 telah disemak. Dikemas kini dan penuh dengan pautan yang relevan. Penulisan Refleksi - jika ada kelemahan P&P sila tulis punca dan juga bayangan tindakan yang akan diambil. Tulis dengan objektif dan telus. TQ.
ReplyDelete