RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
9 April 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Pelajar dapat:
1. menulis
sekurang-kurangnya lima atau enam isi tersurat.
2. menyenaraikan sekurang-kurangnya
dua isi tersirat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan teknik menulis rumusan
3.
perbincangan mencari isi penting.
4.
latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu : Pengajian Am
Nilai : Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT : menjana idea, membanding
beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan. Segala persoalan
yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
11 April 2013
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Novel ‘Melunas Rindu’
Tema dan
Persoalan
Pelajar dapat:
1.
menyatakan tema dan persoalan novel.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.4 Aras 1 (iv)
12.1.12.2 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Murid diminta oleh guru untuk menceritakan sinopsis dari bab ke bab.
3.
Kuiz
4.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,laras bahasa
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai :
berbudi,kerajinan,kegigihan
KBT : menaakul,membanding beza
BBB : Buku kerja,Buku teks, Buku
rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menyatakan sinopsis novel dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
12 April 2013
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Peribahasa
Pelajar dapat:
(a) membina ayat daripada peribahasa.
(b) memberikan maksud peribahasa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. permainan bahasa antara
kumpulan
4. Latihan
5. perbincangan jawapan
6. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,subjek dan predikat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
8 April 2013
Isnin
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pengenalan
kepada Sintaksis
Unsur-unsur
Ayat
Pelajar dapat :
(a)
mengenal pasti subjek dan predikat di dalam ayat.
(b)
mengesan keterangan di dalam ayat.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
9 April 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sintaksis
Penggolongan
ayat: ayat dasar,bentuk ayat,ayat tunggal,dan ayat majmuk
Pelajar dapat :
(a)
membanding beza ayat dasar dan ayat tunggal.
(b)
mengesan ayat tunggal di dalam ayat majmuk.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) menyalin nota
(d) latihan
(e) perbincangan jawapan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat mengenal pasti perbezaan ayat dasar dan ayat
tunggal.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
10 April 2013
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sintaksis
Jenis-jenis
Ayat
Pelajar dapat :
(a)
mengenal pasti perbezaan jenis-jenis ayat dalam bahasa Melayu.
(b)
menjawab sekurang-kurangnya 6
soalan daripada 9 soalan.
|
AKTIVITI
|
1. bersoal jawab
2. mendengar penerangan guru
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pengajaran dan
pembelajaran telah dijalankan dengan jayanya.Semua pelajar dapat memahami isi
pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
11 April 2013
Khamis
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sintaksis
Ragam Ayat:
Ayat aktif dan Ayat pasif.
Susunan Ayat:
Ayat Biasa dan Ayat Songsang
Pelajar dapat:
a)membanding beza ciri-ciri ayat aktif dan
pasif.
b)menukarkan ayat biasa kepada ayat
songsang.
c)
menjawab
sekurang-kurangnya 20 soalan daripada 25 soalan.
|
AKTIVITI
|
1. mendengar penerangan guru
2. mencatat nota
3. latihan
4. perbincangan
5. Penutup.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,pelajar dapat memahami
pelajaran pada hari ini.
|
No comments:
Post a Comment