RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
31 Mac 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Kerja Sukarela
Rumusan
:Manfaat dan punca-punca kelunturan semangat ini
Pelajar dapat:
1. Mengenal pasti isi tersurat dalam petikan.
2. mengemukakan dua isi
tersirat dengan betul.
3. menulis rumusan dengan
isi dan bahasa yang gramatis.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan kelemahan semasa menulis rumusan
3.
membaca petikan
4.
mencari isi tersurat dan tersirat
5.
mencatat di papan tulis
6.
berbincang
7.
latihan
8.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu : Pengajian Am
Nilai : Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT : menjana idea, membanding
beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami isi pelajaran pada hari ini.Segala persoalan yang dihadapi oleh
pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
2 April 2014
Rabu
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Puisi Moden
Bangkitlah
Pasar Perasaan
Pelajar dapat:
1.
menyatakan maksud,tema, persoalan,nilai, dan pengajaran daripada puisi
2.
menjawab tiga soalan dengan baik.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.4 Aras 1 (iv)
12.1.12.2 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Pelajar mendeklamasikan puisi
3.
Perbincangan
4.
Pembentangan
5.
Ulasan guru
6.
latihan
7.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,laras bahasa
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai :
berbudi,kerajinan,kegigihan
KBT : menaakul,membanding beza
BBB : Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
pelajar dapat memahami isi pelajaran dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
4 April 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Subjek dan
predikat,kesalahan ejaan,kesalahan imbuhan
Pelajar dapat:
1. membezakan subjek dan
predikat dalam ayat.
2. mengenal pasti kesalahan
ejaan, imbuhan dan seterusnya membetulkannya.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Latihan
4. perbincangan jawapan
5. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,subjek dan predikat.
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT : membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
31 Mac 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sintaksis
Jenis-jenis
Ayat
Pelajar dapat :
(a)
mengenal pasti dan membezakan ayat mengikut
jenis;
(b) membina pelbagai jenis ayat dengan betul
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. latihan
4. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
1 April 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sintaksis
Bentuk ayat
Pelajar dapat :
(a) mengenal pasti dan membezakan bentuk ayat;
(b) menganalisis bentuk dan binaan ayat;
(c) mengenal pasti pelbagai bentuk ayat
majmuk;
(d) membina pelbagai bentuk ayat dengan betul;
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. Berbincang
4. latihan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya
semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
3 April 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian Topikal
Morfologi dan Sintaksis
Pelajar dapat:
(1)
menjawab
soalan sekurang-kurangnya 15 daripada 30 soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
1. mendengar penerangan guru
2. Ujian
3. Penutup.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,pelajar dapat menjawab soalan
pada masa yang ditetapkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
4 April 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sintaksis
Proses Penerbitan Ayat
Pengenalan : Teori Transformasi-Generatif
Konsep Ayat Terbitan
Pada akhir pelajaran ini pelajar dapat:
(a) menjelaskan konsep ayat terbitan;
(b) mengenal pasti proses penerbitan ayat;
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. latihan menguji
pengetahuan sedia ada pelajar
3. perbincangan
4. mencatat nota ringkas
5. penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya
semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
No comments:
Post a Comment