RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
7 April 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan Respon Tertutup
Kebaikan Tinggal di Asrama
Pelajar dapat:
a.
Menulis karangan berpandu mengikut format yang betul.
b.
menghuraikan isi dengan baik dan sesuai dengan tajuk.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
8.2,8.7 Aras 1 (iii)
9.1 Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal
jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan
kelemahan semasa menulis karangan
3.
berbincang
4.
latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
Pengajian Am
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB : Buku kerja, Buku rujukan.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada keseluruhan murid-murid memahami
isi pelajaran pada hari ini.Segala
persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi
soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
9 April 2014
Rabu
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Prosa
Tradisional
Hikayat
siak
Pelajar akhir pelajaran ini, pelajar dapat:
a.
Menulis sinopsis cerita.
b.
Menjelaskan
plot,watak & perwatakan, gaya bahasa, latar, nilai, dan pengajaran
c.
menjawab
tiga soalan dengan baik.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1 Aras 1 (ii,iii)
8.2 Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal
jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Pelajar
menceritakan sinopsis
3.
Perbincangan
4.
Pembentangan
5.
Ulasan
guru
6.
latihan
7.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,sintaksis
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : kasih sayang,kesederhanaan
KBT :
menaakul,mengitlak
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Secara umumnya, pelajar dapat
memahami isi pelajaran dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
10 April 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Kesalahan Penggunaan Kata atau
Istilah dan Tatabahasa
Pelajar dapat:
1. membetulkan penggunaan kata atau
istilah dan tatabahasa di dalam ayat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7
Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Latihan
4. perbincangan jawapan
5. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,subjek dan
predikat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai :
berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB : Buku kerja,Buku teks, Buku
rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Sesi pengajaran dan pembelajaran pada
hari ini ditunda pada hari Khamis minggu hadapan kerana pada hari ini saya mengambil
CRK.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
7 April 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sintaksis
Proses Penerbitan ayat
Analisis Rajah Pohon
Pelajar dapat :
(a) mengenal pasti proses penerbitan
ayat;
(b) menganalisis ayat terbitan;
(c) menganalisis dan membina ayat berdasarkan
rajah
pohon;
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. latihan
4. perbincangan jawapan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar memahami isi pelajaran
pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
8 April 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sintaksis
Proses penerbitan ayat
(a) pengguguran
(b) penyusunan semula
(c) peluasan
Pelajar dapat :
(a)
membina ayat terbitan mengikut proses yang betul.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. Berbincang
4. latihan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
10 April 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian Topikal
Morfologi dan Sintaksis
Pelajar dapat:
(1) menjawab soalan
sekurang-kurangnya 15 daripada 30 soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
1. mendengar penerangan guru
2. Ujian
3. Penutup.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian ditunda pada hari Selasa (15 April
2014) kerana saya mengambil CRK.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
11 April 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Analisis Kesalahan Bahasa
Ejaan
- Tanda baca
- Diksi
- Morfologi
Pada akhir pelajaran ini
pelajar dapat:
(a) mengenal pasti kesalahan bahasa
(b) menjelaskan sebab kesalahan
bahasa
(c) membetulkan kesalahan bahasa
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. latihan menguji pengetahuan sedia ada
pelajar
3. perbincangan
4. mencatat nota ringkas
5. penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
No comments:
Post a Comment