Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Sunday, August 10, 2014

RPH BM TINGKATAN 6AK1,6RK1,DAN 5S3 MINGGU YANG KE-32

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN   2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
4 Ogos 2014
Isnin
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

RUMUSAN
Masalah  Kesempitan Wang

Pelajar dapat:
1.      Mengenal pasti isi tersurat  dalam petikan.
2.      mengemukakan dua isi tersirat dengan betul.
3.      menulis rumusan dengan isi dan bahasa yang gramatis.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.1,7.5  Aras 1 (i)

8.2  Aras  1 (ii)

AKTIVITI





1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Penerangan kelemahan semasa menulis rumusan
3.      membaca petikan
4.      mencari isi tersurat dan tersirat
5.      mencatat di papan tulis
6.      berbincang
7.      latihan
8.      Penutup
 SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu                       : kemasyarakatan
Nilai                       : Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT                        : menjana idea, membanding beza
 BBB                       : Buku kerja, Buku rujukan


CATATAN / REFLEKSI
Pada keseluruhan murid-murid memahami teknik  menulis rumusan .Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
AKTIVITI
5S3
6  Ogos 2014
Rabu
1020-1130
MENGHADIRI CERAMAH  ICT
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
AKTIVITI
5S3
7 Ogos  2014
Khamis
1020-1130
PENTAKSIRAN ICT DI MAKMAL KOMPUTER
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
4 Ogos  2014
Isnin
1055-1205
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pragmatik
Perbandingan antara Semantik dengan Pragmatik

Pelajar  dapat :
(a)   menyatakan perbezaan antara semantik dan pragmatik.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab
2.      mendengar penerangan
3.      mencatat nota
4.      latihan
5.      perbincangan jawapan
6.      kuiz
7.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
5 Ogos  2014
Selasa
1130-1240
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Penulisan Esei Ilmiah
Dapatan kajian  dan Rumusan

Pelajar  dapat :
(a)   menghasilkan esei yang eseinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.

AKTIVITI




(a)   bersoal jawab
(b)   membentang draf penulisan ilmiah
(c)    mendengar komen
(d)   berbincangan secara berkumpulan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar memahami teknik menulis esei ilmiah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  PENGGAL 3  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
7 Ogos  2014
Khamis
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pragmatik
Peribahasa: Pepatah, bidalan perumpamaan,perbilangan.

Pelajar  dapat :

(a)   menjelaskan makna peribahasa.
(b)   menyatakan pengajaran daripada peribahasa

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   perbincangan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  3   2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
8 Ogos  2014
Jumaat
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pragmatik
Peribahasa: Simpulan bahasa dan kata-kata hikmat
Pelajar  dapat :
(a)   menjelaskan definisi simpulan bahasa dan kata-kata hikmat.
(b)  menyatakan asal usul kejadian  simpulan bahasa.
(c)   menjelaskan maksud simpulan bahasa.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   Mendengar penerangan
(c)    permainan bahasa
(d)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai kerana pelajar telah dimaklumkan aktiviti yang akan dilakukan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  1  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
4  Ogos 2014
Isnin
0945-1055
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Bahasa Melayu  Moden
Sumbangan Pertubuhan dan Institusi terhadap Perkembangan Bahasa Melayu Moden Era Pramerdeka

 Pelajar dapat :
(a)    menyatakan peranan institusi dalam pembinaan dan perkembangan  bahasa Melayu.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    membaca teks
(d)   kuiz
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
5 Ogos  2014
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pembacaan Kritis dan Analitis
PATI
Pertanian
Pelajar dapat:
(a)   menerangkan maksud perkataan, frasa,ayat atau perenggan yang terdapat dalam teks.
(b)   memberikan pandangan atau kritikan terhadap kandungan teks.


AKTIVITI




(a)   bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    membaca teks
(d)   berbincangn
(e)   latihan
(f)     Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
6 Ogos 2014
Rabu
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Penulisan Esei Tidak Berformat
Kes Ragut: Punca,kesan dan langkah untuk menanganinya
Kad Kredit: Kebaikan dan keburukannya

Pelajar  dapat :
(a)   mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan
        meyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(b)    menyusun dan mengolah idea atau fakta dengan
        lancar dan berkesan;

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    Pembentangan isu oleh pelajar
(d)   mencatat isi
(e)   latihan
(f)     Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
8 Ogos  2014
Jumaat
10:40-11:40
TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF


Ujian Topikal

Bahasa Melayu Moden

Pelajar dapat:
(a)   menjawab soalan sekurang-kurang 25 daripada 50 soalan yang dikemukan.

AKTIVITI




(a)   mendengar penerangan
(b)   mengedarkan kertas ujian
(c)    ujian
(d)   penutup


CATATAN / REFLEKSI

Ujian dijalankan dengan lancar.


Tarikh
 Aktiviti

9 Ogos 2014 (Sabtu)

Larian JogatonPIBG: Guru,pelajar dan ibu bapa terlibat.



No comments:

Post a Comment