RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
4 Ogos 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
RUMUSAN
Masalah Kesempitan Wang
Pelajar dapat:
1. Mengenal pasti isi
tersurat dalam petikan.
2. mengemukakan dua isi
tersirat dengan betul.
3. menulis rumusan dengan isi dan bahasa yang gramatis.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan kelemahan semasa menulis rumusan
3.
membaca petikan
4.
mencari isi tersurat dan tersirat
5.
mencatat di papan tulis
6.
berbincang
7.
latihan
8.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik
menulis rumusan .Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah
dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
AKTIVITI
|
5S3
6 Ogos 2014
Rabu
1020-1130
MENGHADIRI CERAMAH
ICT
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
AKTIVITI
|
5S3
7 Ogos 2014
Khamis
1020-1130
PENTAKSIRAN
ICT DI MAKMAL KOMPUTER
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
4 Ogos 2014
Isnin
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pragmatik
Perbandingan
antara Semantik dengan Pragmatik
Pelajar dapat :
(a) menyatakan perbezaan antara semantik dan pragmatik.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. kuiz
7. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
5 Ogos 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Ilmiah
Dapatan
kajian dan Rumusan
Pelajar dapat :
(a) menghasilkan esei yang eseinya menepati tajuk dengan
menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) membentang draf penulisan
ilmiah
(c) mendengar komen
(d) berbincangan secara
berkumpulan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
keseluruhannya pelajar memahami teknik menulis esei ilmiah.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
7 Ogos 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pragmatik
Peribahasa: Pepatah, bidalan
perumpamaan,perbilangan.
Pelajar dapat :
(a)
menjelaskan makna
peribahasa.
(b)
menyatakan
pengajaran daripada peribahasa
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
8 Ogos 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pragmatik
Peribahasa:
Simpulan bahasa dan kata-kata hikmat
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan definisi simpulan bahasa dan kata-kata hikmat.
(b) menyatakan asal usul kejadian simpulan bahasa.
(c) menjelaskan maksud simpulan bahasa.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) Mendengar penerangan
(c) permainan bahasa
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai kerana pelajar telah dimaklumkan aktiviti yang akan dilakukan dalam
sesi pengajaran dan pembelajaran.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
4 Ogos 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa
Melayu Moden
Sumbangan
Pertubuhan dan Institusi terhadap Perkembangan Bahasa Melayu Moden Era
Pramerdeka
Pelajar dapat :
(a)
menyatakan peranan institusi dalam pembinaan
dan perkembangan bahasa Melayu.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) membaca teks
(d) kuiz
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
5 Ogos 2014
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembacaan
Kritis dan Analitis
PATI
Pertanian
Pelajar
dapat:
(a)
menerangkan maksud
perkataan, frasa,ayat atau perenggan yang terdapat dalam teks.
(b)
memberikan
pandangan atau kritikan terhadap kandungan teks.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) membaca teks
(d) berbincangn
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
6 Ogos 2014
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Esei Tidak Berformat
Kes Ragut:
Punca,kesan dan langkah untuk menanganinya
Kad Kredit:
Kebaikan dan keburukannya
Pelajar dapat :
(a)
mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan
meyakinkan
supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(b) menyusun dan
mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan
berkesan;
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) Pembentangan isu oleh
pelajar
(d) mencatat isi
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
8 Ogos 2014
Jumaat
10:40-11:40
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian Topikal
Bahasa Melayu Moden
Pelajar
dapat:
(a)
menjawab soalan sekurang-kurang 25 daripada 50 soalan yang dikemukan.
|
AKTIVITI
|
(a) mendengar penerangan
(b) mengedarkan kertas ujian
(c) ujian
(d) penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian
dijalankan dengan lancar.
|
Tarikh
|
Aktiviti
|
9 Ogos 2014 (Sabtu)
|
Larian JogatonPIBG: Guru,pelajar dan ibu bapa
terlibat.
|
No comments:
Post a Comment