RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
21 Julai 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
RUMUSAN
Industri Filem
di Malaysia
Pelajar dapat:
1. Mengenal pasti isi
tersurat dalam petikan.
2. mengemukakan dua isi
tersirat dengan betul.
menulis rumusan dengan isi dan bahasa yang gramatis.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan kelemahan semasa menulis rumusan
3.
membaca petikan
4.
mencari isi tersurat dan tersirat
5.
mencatat di papan tulis
6.
berbincang
7.
latihan
8.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik
menulis rumusan .Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah
dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
22 Julai 2014
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Cerpen
Penanggungan
Pelajar dapat:
1.
menceritakan sinopsis cerpen dengan isi dan bahasa yang betul.
2.
menyatakan tema,persoalan,plot,latar,gaya bahasa,nilai,dan pengajaran
daripada cerpen.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.4 Aras 1 (iv)
12.1.12.2 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penerangan guru
3.
perbincangan
4.
pembentangan
5.
latihan
6.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih sayang,ketabahan
KBT :
mencirikan,membezakan
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
24 Julai 2014
Khamis
1020-1130
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Membina ayat
Pelajar dapat:
1. membina lapan baris ayat
daripada kata kerja pasif dengan betul.
2. membezakan ayat pasif
diri pertama,kedua dan ketiga.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. berbincang
4. latihan
5. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,subjek dan predikat.jenis-jenis ayat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : kerajinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
21 Julai 2014
Isnin
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Semantik
Perubahan
Makna: Perluasan makna dan penyempitan makna
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan maksud perubahan makna;
(b) memberikan contoh perkataan yang mengalami perubahan
makna.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. kuiz
7. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
22 julai 2014
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pragmatik
Konsep pragmatik dan bahasa dalam
konteks budaya
Pelajar dapat :
(a)
menjelaskan makna
peribahasa.
(b)
mengenal pasti dan
membezakan ragam bahasa.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
24 Julai 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Laras Bahasa
Ujian Topikal
Pelajar dapat :
(a)
menjawab
sekurang-kurang 20 soalan daripada 40 soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
(a) Mendengar arahan
(b) ujian
(c) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian
dijalankan dengan lancar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
25 Julai 2014
Jumaat
0715-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Ilmiah
Pembentangan: Objektif,kepentingan,skop,
batasan, kaedah kajian dan dapatan kajian
Pelajar dapat :
(a)
menghasilkan esei
yang eseinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan
berkesan.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) membentang draf penulisan
ilmiah
(c) mendengar komen
(d) berbincangan secara
berkumpulan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
keseluruhannya pelajar memahami teknik menulis esei ilmiah.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
21 Julai 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa
Melayu Moden
Sumbangan tokoh
asing
Pelajar dapat :
(a)
menyatakan peranan tokoh dalam pembinaan dan
perkembangan bahasa Melayu.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
22 Julai 2014
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa
Melayu Moden
Sumbangan
Tokoh Tempatan
Pelajar
dapat:
(a)
menyatakan peranan
tokoh dalam pembinaan dan perkembangan bahasa Melayu.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) latihan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
23 Julai 2014
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Esei Tidak Berformat
Bencana alam
Penyakit
Berjangkit
Pelajar dapat :
(a)
mengemukakan lima faktor yang menyebabkan
bencana alam dan lima kesan bencana alam kepada penduduk di negara yang
terlibat.
(b)
mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan
meyakinkan
supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(c) menyusun dan
mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan
berkesan;
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) Pembentangan isu oleh
pelajar
(d) mencatat isi
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
25 Julai 2014
Jumaat
10:40-11:40
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian Topikal
Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu
Pelajar
dapat:
(a)
menjawab soalan sekurang-kurang 25 daripada 45 soalan yang dikemukan.
|
AKTIVITI
|
(a) mendengar penerangan
(b) mengedarkan kertas ujian
(c) ujian
(d) penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian
dijalankan dengan lancar.
|
No comments:
Post a Comment