Cuti Sekolah :28 Mei hingga
15 Jun 2014 (Minggu yang ke-23 hingga 24)
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
16 Jun 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Perbincangan
jawapan kertas 1 dan kertas 2
Karangan dan Rumusan
Pelajar dapat:
1. Mengenal pasti kesilapan
dan kesalahan mereka semasa mereka menjawab soalan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penjelasan guru
3.
Mencatat nota
4.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan dan karangan. Segala
persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi
soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
18 Jun 2014
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Perbincangan jawapan Kertas 2
Pemahaman:
soalan 2(a),2(b),2(c),dan 2(d)
Pelajar dapat:
1.
Mengenal kelemahan dan kesilapan mereka semasa menjawab soalan.
2.
membetulkan kelemahan dan kesilapan mereka.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.4 Aras 1 (iv)
12.1.12.2 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penerangan guru
3.
perbincangan jawapan kertas peperiksaan.
4.
mencatat maklumat.
5.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,berhemah tinggi.
KBT :
mencirikan
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
19 Jun 2014
Khamis
1020-1130
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Membina
ayat,mengenal pasti jenis-jenis dan menganalisis ayat
Pelajar dapat:
1. membina ayat daripada
perkataan yang disediakan.
2. membezakan jenis-jenis
ayat.
3. membetulkan kesalahan
ayat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Latihan
4. perbincangan jawapan
5. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,ayat songsang,subjek dan predikat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
...ditunda pada
minggu yang ke-27 kerana semua guru tingkatan 6 terlibat dengan Kursus
Penulisan Ilmiah di SMK TAHO.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
16 Jun 2014
Isnin
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Wacana
Konsep
wacana,ciri-ciri wacana
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan ciri wacana;
(b) mengenal pasti kohesi dan koheren
dalam teks;
(c) menggunakan kohesi dan koheren
dalam penulisan.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
17 Jun 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Wacana
Jenis-jenis
wacana
Pelajar dapat :
(a) menggunakan penanda wacana dalam konteks
yang
betul
(b) menganalisis sesebuah wacana;
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) latihan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
19 Jun 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Retorik
Konsep
retorik,jenis retorik dan cirinya,teknik teknik penyampaian idea
Pelajar dapat :
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis retorik dan
ciri-cirinya.
(b) mengesan teknik penyampaian idea dalam teks.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
...ditunda pada
minggu yang ke-27 kerana semua guru tingkatan 6 terlibat dengan Kursus
Penulisan Ilmiah di SMK TAHO.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
20 Jun 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Wacana dan
Retorik
Ujian topikal
Pelajar dapat :
(a) menjawab
sekurang-kurangnya 10 soalan daripada 17 soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) ujian topikal
(c) perbincangan jawapan
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
...ditunda pada
minggu yang ke-27 kerana semua guru tingkatan 6 terlibat dengan Kursus
Penulisan Ilmiah di SMK TAHO.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
16 Jun 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa
Melayu klasik
Konsep dan ciri
Bahasa Melayu Klasik
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan konsep bahasa Melayu
klasik;
(b) mengenal pasti ciri bahasa Melayu
klasik;
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
17 Jun 2014
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Esei Tidak Berformat
Kemalangan
Jalan Raya Pada Musim Perayaan: Punca, kesan , dan langkah untuk
menanganinya.
Pelajar dapat :
(a)
mengembangkan isi secara tersusun, padat,
dan
meyakinkan
supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(b) menyusun dan
mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan
berkesan;
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) Pembentangan isu oleh
pelajar
(d) mencatat isi
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
18 Jun 2014
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembacaan
Kritis dan Analitis
Pendatang Asing
Tanpa Izin
Pelajar
dapat:
(a) menerangkan maksud perkataan,
frasa, ayat, atau
perenggan yang terdapat dalam teks;
(b) mengenal pasti idea dan mesej
penulis;
(c) membezakan fakta dengan pendapat
penulis
(d) menyusun dan mengolah idea atau
fakta dengan
lancar dan berkesan
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) latihan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
...ditunda pada
minggu yang ke-27 kerana saya mengiringi pelajar menyertai Pertandingan
Pidato Prauniversiti Peringkat Bahagian Samarahan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
20 Jun 2014
Jumaat
0940-1040
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Asal Usul
Bahasa Melayu,Bahasa Melayu Kuno
Ujian
Topikal
Pelajar
dapat
(a) menjawab
sekurang-kurangnya 20 daripada 30
soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) Ujian topikal
(c) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
...ditunda pada
minggu yang ke-27 kerana semua guru tingkatan 6 terlibat dengan Kursus
Penulisan Ilmiah di SMK TAHO.
|
cikgu,ada tak rph bahasa melayu tingkatan 6 yg full format, yg diterima nazir?
ReplyDelete