RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
30 Jun 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Rumusan
Isu: Banjir
Kilat
Pelajar dapat:
1. Menyenaraikan enam isi tersurat dan dua isi tersirat.
2. menulis pendahuluan,isi
dan penutup rumusan dengan bahasa yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penjelasan guru
3.
membaca petikan
4.
perbincangan
5.
pembentangan isi
6.
menulis rumusan
7.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik
rumusan .Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan
oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
2 Julai2014
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Drama
Dato’ Onn
Pelajar dapat:
1.
menceritakan sinopsis drama dengan isi dan bahasa yang betul.
2.
menghuraikan watak dan perwatakan,nilai,pengajaran,gaya bahasa,dan
plot
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.4 Aras 1 (iv)
8.1 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penerangan guru
3.
perbincangan
4.
pembentangan
5.
latihan
6.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : Keberanian,patriotik
KBT :
mencirikan
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
3 Julai 2014
Khamis
1020-1130
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Membina
ayat,mengenal pasti jenis-jenis dan menganalisis ayat
Pelajar dapat:
1. membina ayat daripada
perkataan yang disediakan.
2. membezakan jenis-jenis
ayat.
3. membetulkan kesalahan
ayat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Latihan
4. perbincangan jawapan
5. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,ayat songsang,subjek dan predikat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
umumnya,pelajar dapat menguasai isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
30 Jun 2014
Isnin
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Retorik
Konsep
retorik,jenis retorik dan cirinya,teknik teknik penyampaian idea
Pelajar dapat :
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis retorik dan
ciri-cirinya.
(b) mengesan teknik penyampaian idea dalam teks.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
umumnya,pelajar dapat memahami isi pelajaran pada hari.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
1 Julai 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Laras Bahasa
Konsep laras
bahasa,jenis dan ciri laras
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan konsep laras bahasa
(b) menjelaskan ciri laras bahasa
sains,laras
ekonomi,laras undang-undang,dan laras
agama
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. kuiz
7. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
3 Julai 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Laras Bahasa
Konsep
Laras,jenis laras dan ciri laras
Pelajar dapat :
(a)
menjelaskan ciri
laras sukan,laras sastera,laras resipi dan laras iklan.
(b)
mengemukakan contoh
laras yang betul.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
4 Julai 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Ilmiah
Panduan
Penulisan Esei Ilmiah
Pelajar dapat :
(a) mengetahui teknik menulis esei ilmiah.
(b) menyenaraikan kandungan yang terdapat dalam esei ilmiah.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatatkan nota
(d) sesi soal jawab
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif pada
hari ini tercapai dan pelajar dapat mengenal pasti kandungan yang terdapat
dalam penulisan esei ilmiah.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
30 Jun
2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa
Melayu klasik
Perkembangan
aksara Jawi
Pelajar dapat :
(a) memerihalkan perkembangan aksara Jawi.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat notal
(d) latihan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
1 Julai 2014
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Esei Tidak Berformat
Perniagaan
Internet : Kepentingannya
Pelajar dapat :
(a)
mengembangkan isi secara tersusun, padat,
dan
meyakinkan
supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(b) menyusun dan
mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan
berkesan;
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) Pembentangan isu oleh
pelajar
(d) mencatat isi
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
2 Julai 2014
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembacaan Kritis dan analitis
Isu : Pelajar tercicir
Pertanian tradisional
Pelajar
dapat:
(a) mengenal pasti idea dan mesej
penulis;
(b) membezakan fakta dengan pendapat
penulis
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) membaca secara senyap
(c) membaca secara nyaring
(d) perbincangan
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Secara umumnya,pelajar dapat mengupas isu yang dibincangan secara kritis.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
4 Julai 2014
Jumaat
0940-1040
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian topikal 1
Asal Usul Bahasa Melayu
Pelajar
dapat:
(a) menjawab soalan
sekurang-kurangnya 20 daripada 40 soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
(a) mendengar penerangan
(b) mengedarkan kertas ujian
(c) ujian
(d) mengutip kertas
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian
dijalankan dengan lancar.
|
No comments:
Post a Comment