Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Sunday, July 20, 2014

RPH BM TINGKATAN 6AK1,6RK1,DAN 5S3 MINGGU YANG KE-28

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN   2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
7  Julai 2014
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Ulang kaji Rumusan
Teknik Menulis Rumusan

Pelajar dapat:
1.      mengesan enam isi tersurat daripada petikan
2.      menyatakan isi tersirat

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.1,7.5  Aras 1 (i)

8.2  Aras  1 (ii)

AKTIVITI





1.      bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      mendengar penjelasan guru
3.      perbincangan tentang teknik menulis rumusan
4.      latihan
5.      perbincangan jawapan
6.      membuat latihan tambahan pemahaman
7.      Penutup
 SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu                       : kemasyarakatan
Nilai                       : Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT                        : menjana idea, membanding beza
 BBB                       : Buku kerja, Buku rujukan


CATATAN / REFLEKSI
Pada keseluruhan murid-murid memahami teknik  menulis rumusan.Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
9  Julai  2014
Rabu
1025-1130
TAJUK
SUBTAJUK



OBJEKTIF

Cerpen                                                                                   
Idola

Pelajar dapat:
1.      Menceritakan sinopsis cerpen dengan isi dan bahasa yang betul.
2.      menyatakan tema,persoalan,nilai,dan pengajaran daripada prosa.
3.      membandingkan tema dan persoalan antara kedua-dua cerpen.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.4 Aras 1 (iv)

12.1.12.2  Aras  1 (i)

AKTIVITI







1.      bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      mendengar penerangan guru
3.      perbincangan
4.      pembentangan
5.      latihan
6.       penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu                       : Kesusasteraan Melayu
Nilai                       : berbudi,berhemah tinggi.
KBT                        : mencirikan
 BBB                       : Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota

CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
10 Julai 2014
Khamis
1025-1130
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF




Tatabahasa                                                                   
Kesalahan Bahasa,ayat songsang,peribahasa
Pelajar dapat:

1.      membetulkan kesalahan bahasa.
2.      menukarkan ayat biasa kepada ayat songsang.
3.      menyatakan  maksud peribahasa

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
5.1,5.2  Aras 1 (ii),(iii)

8.7  Aras i (v)

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Membaca ayat sambil mengesan kesalahan
4.      perbincangan jawapan
5.      penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,subjek dan predikat.jenis-jenis ayat.
Ilmu                       : Tatabahasa
Nilai                       : berbudi,keyakinan
KBT                        : membanding beza
 BBB                       : Buku kerja,Buku teks,

CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
7 Julai 2014
Isnin
1055-1205
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Variasi Bahasa
Konsep variasi bahasa,jenis-jenis variasi.bahasa formal

Pelajar  dapat :
(a) menyatakan konsep variasi bahasa
(b) menyenaraikan jenis-jenis variasi



AKTIVITI




1.      Bersoal jawab
2.      mendengar penerangan
3.      mencatat nota
4.      latihan
5.      perbincangan jawapan
6.      kuiz
7.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  PENGGAL 3  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
8 Julai  2014
Selasa
1130-1240
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Variasi Bahasa
Bahasa Tak Formal,bahasa halus,bahasa kasar,bahasa istana

Pelajar  dapat :
(a)   membezakan antara bahasa halus,bahasa kasar dan bahasa istana.



AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   latihan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  3   2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
10  Julai 2014
Khamis
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Variasi bahasa
Bahasa  baku,bahasa mesra,dan bahasa pasar.


Pelajar  dapat :
(a)   membezakan ciri-ciri bahasa baku,bahasa mesra dan bahasa pasar.


AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   perbincangan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
11   Julai 2014
Jumaat
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Penulisan Esei Ilmiah
Pengenalan: latar belakang,definisi konsep

Pelajar  dapat :
(a)   mengetahui teknik menulis esei ilmiah.
(b)  menulis latar belakang kajian dan definisi konsep menepati kehendak soalan.

AKTIVITI




(a)   bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatatkan nota
(d)   berbincang secara berkumpulan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI
Objektif pada hari ini tercapai dan pelajar dapat menulis pengenalan mengikut panduan yang diberikan oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  1  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
7 Julai  2014
Isnin
0945-1055
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Bahasa Melayu  klasik
Bahan-bahan bukti Penggunaan  Bahasa Melayu Klasik
(a)   batu bersurat
(b)   batu nisan
(c)    hukum kanun
 Pelajar dapat :
(a)   menyatakan bahan bukti tentang penggunaan bahasa Melayu klasik.
(b)   menghuraikan isi penting dalam bahan bukti tersebut.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   kuiz
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
8 Julai 2014
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Karangan Tidak Berformat
Orang Gaji Asing

Pelajar dapat:
(a)   menyusun dan mengolah idea atau fakta dengan
        lancar dan berkesan.
(b)    menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang baik dan berkesan


AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   Pembentangan
(c)    sesi soal jawab
(d)   mencatat isi
(e)   latihan
(f)     Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Pengajaran dan pembelajaran pada hari ini ditunda pada 9 Julai kerana perhimpuanan mingguan diadakan pada sesi/masa ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
9 Julai 2014
Rabu
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Karangan Tidak Berformat
Orang Gaji Asing

Pelajar dapat:
(a)   menyusun dan mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan berkesan.
(b)    menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang baik dan berkesan


AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   Pembentangan
(c)    sesi soal jawab
(d)   mencatat isi
(e)   latihan
(f)     Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Secara umumnya pelajar dapat menguasai isi pelajaran pada hari ini.Hal ini dikatakan demikian kerana mereka sudah mempunyai pengalaman sedia ada untuk menulis karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
11  Julai  2014
Jumaat
10:40-11:40
TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF


Ujian Topikal 2

Bahasa Melayu Kuno

Pada akhir pelajaran ini pelajar dapat:
(a)   menjawab soalan sekurangnya 25 daripada 50 soalan yang dkemukakan.

AKTIVITI




(a)   Mendengar penerang
(b)   mengedar kertas ujian
(c)    ujian dijalankan
(d)   mengutip kertas ujian
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Ujian dijalankan dengan lancar.



No comments:

Post a Comment