RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
7 Julai 2014
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Rumusan
Teknik Menulis
Rumusan
Pelajar dapat:
1. mengesan enam isi
tersurat daripada petikan
2. menyatakan isi tersirat
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penjelasan guru
3.
perbincangan tentang teknik menulis rumusan
4.
latihan
5.
perbincangan jawapan
6.
membuat latihan tambahan pemahaman
7.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik
menulis rumusan.Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah
dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
9 Julai
2014
Rabu
1025-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Cerpen
Idola
Pelajar dapat:
1.
Menceritakan sinopsis cerpen dengan isi dan bahasa yang betul.
2.
menyatakan tema,persoalan,nilai,dan pengajaran daripada prosa.
3.
membandingkan tema dan persoalan antara kedua-dua cerpen.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.4 Aras 1 (iv)
12.1.12.2 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penerangan guru
3.
perbincangan
4.
pembentangan
5.
latihan
6.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,berhemah tinggi.
KBT :
mencirikan
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
10 Julai 2014
Khamis
1025-1130
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Kesalahan Bahasa,ayat
songsang,peribahasa
Pelajar dapat:
1. membetulkan kesalahan
bahasa.
2. menukarkan ayat biasa
kepada ayat songsang.
3. menyatakan maksud peribahasa
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Membaca ayat sambil
mengesan kesalahan
4. perbincangan jawapan
5. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,subjek dan predikat.jenis-jenis ayat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
7 Julai 2014
Isnin
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Variasi Bahasa
Konsep variasi bahasa,jenis-jenis
variasi.bahasa formal
Pelajar dapat :
(a) menyatakan konsep variasi bahasa
(b) menyenaraikan jenis-jenis variasi
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. kuiz
7. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
8 Julai 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Variasi Bahasa
Bahasa Tak
Formal,bahasa halus,bahasa kasar,bahasa istana
Pelajar dapat :
(a)
membezakan antara
bahasa halus,bahasa kasar dan bahasa istana.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) latihan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
10 Julai 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Variasi bahasa
Bahasa baku,bahasa mesra,dan bahasa pasar.
Pelajar dapat :
(a) membezakan ciri-ciri bahasa baku,bahasa mesra dan bahasa
pasar.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
11 Julai 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Ilmiah
Pengenalan:
latar belakang,definisi konsep
Pelajar dapat :
(a) mengetahui teknik menulis esei ilmiah.
(b) menulis latar belakang kajian dan definisi konsep menepati
kehendak soalan.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatatkan nota
(d) berbincang secara
berkumpulan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif pada
hari ini tercapai dan pelajar dapat menulis pengenalan mengikut panduan yang
diberikan oleh guru.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
7 Julai 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa
Melayu klasik
Bahan-bahan
bukti Penggunaan Bahasa Melayu Klasik
(a)
batu bersurat
(b)
batu nisan
(c)
hukum kanun
Pelajar dapat :
(a)
menyatakan bahan
bukti tentang penggunaan bahasa Melayu klasik.
(b)
menghuraikan isi
penting dalam bahan bukti tersebut.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) kuiz
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
8 Julai 2014
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan
Tidak Berformat
Orang Gaji
Asing
Pelajar
dapat:
(a)
menyusun dan
mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan berkesan.
(b)
menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk
dengan menggunakan bahasa yang baik dan berkesan
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) Pembentangan
(c) sesi soal jawab
(d) mencatat isi
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pengajaran dan
pembelajaran pada hari ini ditunda pada 9 Julai kerana perhimpuanan mingguan
diadakan pada sesi/masa ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
9 Julai 2014
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan
Tidak Berformat
Orang Gaji
Asing
Pelajar
dapat:
(a)
menyusun dan
mengolah idea atau fakta dengan
lancar
dan berkesan.
(b)
menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk
dengan menggunakan bahasa yang baik dan berkesan
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) Pembentangan
(c) sesi soal jawab
(d) mencatat isi
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya
pelajar dapat menguasai isi pelajaran pada hari ini.Hal ini dikatakan
demikian kerana mereka sudah mempunyai pengalaman sedia ada untuk menulis
karangan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
11 Julai
2014
Jumaat
10:40-11:40
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian Topikal 2
Bahasa Melayu Kuno
Pada akhir pelajaran ini pelajar dapat:
(a)
menjawab soalan sekurangnya 25 daripada 50 soalan yang dkemukakan.
|
AKTIVITI
|
(a) Mendengar penerang
(b) mengedar kertas ujian
(c) ujian dijalankan
(d) mengutip kertas ujian
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian
dijalankan dengan lancar.
|
No comments:
Post a Comment