RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
25 Ogos 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan Respon
Terbuka
Karangan
Berformat: Ucapan Perasmian Sukaneka
Pelajar dapat:
1. mengenal pasti isi
tersurat dalam petikan.
2. mengemukakan dua isi
tersirat dengan betul.
menulis rumusan dengan isi dan bahasa yang gramatis.
3. menjawab soalan pemahaman
dengan bahasa dan isi yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan kelemahan semasa menulis rumusan
3.
membaca petikan
4.
mencari isi tersurat dan tersirat
5.
mencatat di papan tulis
6.
berbincang
7.
latihan
8.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik
menulis rumusan .Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah
dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
27 Ogos 2014
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sajak
Di bawah Langit
yang Sama
Pelajar dapat:
1. mengenal pasti bentuk dan
ciri sajak
2. menulis maksud sajak.
3. menghuraikan
sekurang-kurangnya dua gaya
bahasa,nilai dan pengajaran
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.3 Aras 1 (i,iii)
8.1 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendeklamasikan puisi
3. berbincang
4. mencatat di papan tulis
5. pembentangan
6. latihan
7. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai :
Keberanian,kesyukuran,kebersihan fizikal dan mental.
KBT :
mengitlak,pembelajaran kontekstual
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan,Buku teks ms.27
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami isi pelajaran.Segala persoalan yang dihadapi
oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
PERKARA
|
5S3
29 Ogos 2014
Khamis
1020-1130
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
25 Ogos
2014
Isnin
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Ilmiah
Menyemakan
dapatan,rumusan,penutup,bibliografi
Pelajar dapat :
(a) menghasilkan esei yang eseinya menepati tajuk dengan
menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
1. bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. latihan
4. perbincangan jawapan
5. penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
26 Ogos
2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
,Retorik,
variasi,dan laras
Pelajar dapat :
1.
menjawab soalan sekurang-kurangnya 6 daripada 11 soalan yang
dikemukakan
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) latihan
(c) berbincangan jawapan
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
keseluruhannya pelajar memahami isi pelajaran hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
28 Ogos
2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Retorik,kesantunan berbahasa
Pelajar dapat :
(a)
menjawab soalan sekurang-kurangnya 10 daripada 16 soalan yang
dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) latihan
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 3 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
29 Ogos
2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ulang kaji
Wacana
Pelajar dapat :
(a) menjawab soalan sekurang-kurangnya
10 daripada 15 soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) latihan
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif tercapai.Semua
pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
25 Ogos 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Unsur Asing
dalam Bahasa Melayu
Bahasa Sumber
Pelajar dapat :
(a)
mengenal pasti unsur asing/pinjaman dan
bahasa sumbernya.
(b)
mengkategorikan
kosa kata asing mengikut bidang.
(c) menyenaraikan unsur, iaitu konsonan, imbuhan dan kosa
kata.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) berbincang
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
26 Ogos
2014
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Unsur asing
dalam bahasa Melayu
Bahasa
sumber
Pelajar
dapat:
(a)
mengkategorikan
kosa kata asing mengikut bidang.
(b)
menyenaraikan
unsur, iaitu konsonan, imbuhan dan kosa kata.
(c)
menjelaskan sebab
peminjaman unsur bahasa asing.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat isi penting
(d) berbincangan
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
27 Ogos 2014
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Esei Tidak Berformat
Penculikan
kanak-kanak
Perubatan
Alternatif
Pelajar dapat :
(a)
mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan
meyakinkan
supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(b) menyusun dan
mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan
berkesan;
(c)
menyampaikan maklumat dengan bersahaja tanpa bergantung kepada teks.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) Pembentangan isu oleh
pelajar
(d) mencatat isi
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
29 Ogos
2014
Jumaat
10:40-11:40
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Fonologi
Definisi fonetik dan Fonemik
Pelajar
dapat:
(a)
menyatakan definisi bidang fonetik dan fonemik
(b)
menjelaskan dan membezakan konsep bunyi,fonem,huruf, dan suku kata.
(c)
menentukan fonem dan alofon.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) berbincang
(e) penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
keseluruhannya, pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
No comments:
Post a Comment