RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2015
MINGGU YANG KE-4
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
20 Januari 2015
Selasa
1130-1240
|
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Konsep Alomorf
Pelajar dapat:
1. Menyatakan konsep alomorf
dan morfofonem.
|
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
3. Nota ringkas.
4. Kuiz bahasa
5. Penutup
|
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.Mereka sudah bersedia untuk belajar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
21 Januari 2015
Rabu
1055-1205
|
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Golongan Kata:
kata nama,kata kerja,kata adjektif
Pelajar dapat:
1.
mengenal pasti golongan kata;
2.
mengkategorikan kata mengikut
golongan dan
jenisnya;
3.
menggunakan kata daripada
pelbagai golongan dengan betul mengikut konteks.
|
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
sambil mencatat nota.
3. Latihan
4. perbincangan
5. Penutup
|
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini kerana
mereka sudah pun mempelajari tatabahasa semasa menengah rendah dan atas lagi.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
22 Januari 2015
Khamis
1020-1130
|
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Berformat
Penerangan
tentang teknik menulis laporan
Pelajar dapat:
1.
Menulis esei mengikut bentuk format yang dikehendaki.
2. Mengembangkan isi secara
tersusun,padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
|
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Menulis esei berformat-
laporan
3. Penutup
|
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini kerana
mereka sudah pun mempelajari karangan berformat semasa di tingkatan 4 dan
tingkatan 5.
|
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
23 Januari 2015
Jumaat
1020-1130
|
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian topikal
Morfem,Alomorf,kata
akar,struktur kata
Pelajar dapat:
1. menjawab
soalan sekurang-kurang 15 daripada 22 soalan
yang dikemukakan.
|
|
AKTIVITI
|
1. ujian
2. perbincangan jawapan
3. penutup
|
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
20 Januari 2015
Selasa
0945-1055
|
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sukatan Pelajaran
Huraian Sukatan
Pelajaran
1103/1 Kertas
Satu dan 1103/2 Kertas Dua
Pelajar dapat:
1.
memahami keseluruhan sukatan
pelajaran.
2.
membuat persiapan awal sebelum
masuk ke kelas.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)
7.3 Aras
1 (iii)
|
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Berbincang tentang sukatan pelajaran.
3.
Bersoal jawab
4.
mencatatkan nota ringkas
5.
Penutup
|
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai :
berbudi,keyakinan
KBT : menjana idea
BBB :
Buku teks, LCD ,Komputer,Power Point
|
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari setelah selesai sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
22 Januari
2015
Khamis
0705-0815
|
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Teknik Menulis Rumusan
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui dan memahami teknik menulis rumusan.
2.
Membezakan isi tersurat dan tersirat.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan tentang rumusan karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,katan nama am dan kata nama
khas
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian
Am
Nilai : Keyakinan diri
KBT : menjana idea
BBB : LCD,Komputer
|
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang
dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
23 Januari 2015
Jumaat
0815-0945
|
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman dan
Tatabahasa
Senario
Masyarakat Malaysia
Kata Nama
Pelajar dapat:
1.
Membina ayat daripada bahan rangsangan
2.
Mengetahui definisi kata nama
3.
Menghuraikan jenis-jenis kata nama.
4.
Membina ayat daripada kata nama.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
1.4 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Berbincang tentangan bahan rangsangan
3.
Membina ayat
4.
Perbincangan jawapan
5.
Berbincang tentang jenis-jenis kata nama
6.
Latihan
7.
Rumusan
|
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi, kata nama khas
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai :
Kasih sayang
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kebanyakan
pelajar kurang mengetahui isu-isu semasa dalam negara terutama sekali isu
yang berkaitan dengan masyarakat Malaysia.Guru menyampaikan nasihat dengan
menyarankan pelajar agar membeli majalah dan surat khabar.
|

No comments:
Post a Comment