RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU YANG KE-5
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
27 Januari 2015
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Teknik Menulis Rumusan (bahagian kedua)
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui dan memahami teknik menulis rumusan.
2.
Membezakan pendahuluan,isi tersurat,isi tersirat, dan kesimpulan.
3.
menulis pembetulan
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan tentang rumusan karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
Keyakinan diri
KBT :
menjana idea
BBB :
Petikan, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang
dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
29 Januari 2015
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Jaket Kulit Kijang
dari Istanbul
Syair Bidasari
Pelajar dapat:
1.
bersyair dengan intonasi yang betul
2.
Menjelaskan maksud syair
3.
Menghuraikan tema dan persoalan.
4.
Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam syair.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar alunan syair
3.
pelajar bersyair
4.
pelajar diminta menyatakan maksud,tema,persoalan,nilai dan pengajaran
syair.
5.
perbincangan isi
6.
mencatat nota ringkas
7.
rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, LCD,komputer.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat bersyair.Kebanyakan murid
mampu menyatakan maksud syair dengan tepat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
30 Januari 2015
Jumaat
0815-0925
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman dan
Tatabahasa
Semangat
Kejiranan Dalam Masyarakat Melayu Tradisional
Kata Nama :
Kata nama khas, kata nama am, dan kata ganti nama
Pelajar dapat:
1.
Menghuraikan jenis-jenis kata nama.
2.
Memjawab empat soalan pemahaman dengan isi dan bahasa yang betul.
3.
Memberikan makna frasa dan peribahasa mengikut konteks.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Membaca petikan untuk memperoleh makna
3.
Merujuk kamus
4.
Perbincangan jawapan
5.
Berbincang tentang jenis-jenis kata nama
6.
Latihan membina ayat
7.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi, kata nama khas
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai :
Kejiranan,kerajinan
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, LCD,komputer
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kebanyakan
murid masih lemah dalam memberikan maksud frasa dan peribahasa.Murid-murid
disarankan agar membeli kamus.
|
MINGGU 5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
27 Januari 2015
Selasa
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Pembentukan kata
(Bentuk kata, kata tunggal)
Pelajar dapat:
1.
Mengenal pasti dan
mengkategorikan kata mengikut bentuknya.
2. Menganalisis bentuk kata.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang pelajaran
yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
sambil mencatat nota.
3. Latihan
4. Perbincangan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini kerana
mereka sudah pun mempelajari aspek tatabahasa semasa di tingkatan 4 dan tingkatan 5.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
28 Januari 2015
Rabu
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Kata terbitan,
kata majmuk,kata ganda
Pelajar dapat:
1.
membezakan kata terbitan,kata majmuk dan kata ganda.
2. menganalisis bentuk kata
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
3. Menulis nota ringkas.
4. Kuiz
5. Penutup.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
29 Januari 2015
Khamis
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian
Berasaskan Sekolah
Ujian :Laporan
Pelajar dapat:
(a) menulis esei mengikut bentuk format
yang
dikehendaki;
(b) mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan meyakinkan
supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(c) menghasilkan esei yang isinya menepati
tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
1. mengedarkan kertas
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian dijalankan dengan lancar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
30 Januari 2015
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Ujian : Laporan
(sesi kedua)
Pelajar dapat:
(a) menulis esei mengikut bentuk format yang
dikehendaki;
(b) mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan meyakinkan
supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(c) menghasilkan esei yang isinya menepati
tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
1. Mengedarkan kertas
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian
dijalankan dengan jayanya
|
No comments:
Post a Comment