RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU KE-6
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MINGGU KE-6
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
3 Februari 2015
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Karangan
Karangan
Berpandu
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui dan memahami teknik menulis karangan berpandu
2. Menulis perenggan
pendahuluan,isi dan penutup karangan yang baik dan sesuai dengan tajuk.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
2.4 Aras 1 (ii)
8.8 Aras
1 (i,v)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan teknik menulis karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
Keyakinan diri
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Contoh karangan mantap, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis karangan.Segala persoalan
yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
5 Februari 2015
Khamis
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Jaket Kulit Kijang
dari Istanbul
Pelajar dapat:
1.
Menulis sinopsis cerita.
2.
Menghuraikan tema dan persoalan.
3. Menyatakan tiga nilai dan
pengajaran dalam prosa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 1 (v),10.1 Aras 1 (iv)
2.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Murid menceritakan sinopsis
prosa
3.
Murid diminta menyatakan
tema,persoalan latar,nilai dan pengajaran
4.
Perbincangan jawapan
5.
Mencatat nota ringkas
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menceritakan sinopsis,tema,persoalan,nilai, dan pengajaran.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
6 Februari 2015
Jumaat
80 minit
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman dan
Tatabahasa
Kata
nama,frasa,klausa, dan pola ayat
Pelajar dapat:
.
1.
Memjawab lima soalan pemahaman dengan isi dan bahasa yang betul.
2.
Membezakan kata nama
3.
membezakan frasa nama,frasa kerja,frasa adjektif,dan frasa sendi nama.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.6 Aras 2 (i);Aras 3 (ii,iv)
10.1 Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Membaca petikan
3.
Menceritakan sinopsis
4.
Perbincangan
5.
Latihan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi, kata nama khas
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : Kejiranan,kerajinan
KBT : menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menjawab semua soalan dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 2 2015
MINGGU 6
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MINGGU 6
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
3 Februari
2015
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Berformat
Syarahan
Pelajar dapat:
1. Memahami teknik menulis
syarahan
2. Menghuraikan isi dengan teknik
yang telah dipelajari.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Membaca contoh karangan
3. Berbincangan tentang
format dan isi karangan
4. Latihan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab
soalan PBS.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 2 2015
MINGGU 3
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MINGGU 3
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
4
Februari 2015
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian
Berasaskan Sekolah
Ujian :Syarahan
Pelajar dapat:
1. Menjawab soalan dengan
betul.
|
AKTIVITI
|
1. Penerangan
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
PBS dijalankan dengan lancar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 2 2015
MINGGU 3
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MINGGU 3
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
5
Februari 2015
Khamis
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian
Berasaskan Sekolah
Ujian :Syarahan
Pelajar dapat:
1. Menjawab soalan dengan
betul.
|
AKTIVITI
|
1. Penerangan
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
PBS bersambung esok.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 2 2015
MINGGU 3
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MINGGU 3
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
6
Februari 2015
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian
Berasaskan Sekolah
Ujian :Syarahan
Pelajar dapat:
a) menulis esei mengikut bentuk format
yangdikehendaki;
(b) mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan meyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(c) menghasilkan esei yang isinya menepati
tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
1. Penerangan
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menghabiskan PBS dengan
jayanya.
|
No comments:
Post a Comment