RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
9 Februari
2015
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Karangan
Pendahuluan
karangan
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui dan memahami teknik menulis penahuluan karangan.
2. Menulis perenggan pendahuluan
baik dan menepati kehendak soalan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
2.4 Aras 1 (ii)
8.8 Aras
1 (i,v)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan teknik menulis pendahuluan karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
Keyakinan diri
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Contoh karangan mantap, LCD,komputer.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis pendahuluan karangan.Segala
persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi
soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
12 Februari 2015
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
Kepimpinan
Melalui Teladan
Pelajar dapat:
1.
Menulis sinopsis cerita.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 1 (v),10.1 Aras 1 (iv)
2.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Murid menceritakan sinopsis
prosa
3.
Menulis sinopsis prosa
4.
Latihan (KBAT)
5.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,nota,LCD,komputer
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menceritakan sinopsis prosa dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S2
13 Februari 2015
Jumaat
0815-0925
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
Kepimpinan
Melalui Teladan
Pelajar dapat:
1. Menghuraikan tema dan
persoalan.
2. Menyatakan tiga nilai dan
pengajaran dalam prosa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 1 (v),10.1 Aras 1 (iv)
2.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pengalaman sedia ada murid
2. Murid menceritakan sinopsis prosa
3. Murid diminta menyatakan tema,persoalan
latar,nilai dan pengajaran
4. Perbincangan jawapan
5. Mencatat nota ringkas
6. Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,nota,LCD,komputer
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menceritakan sinopsis,tema,persoalan,nilai, dan pengajaran.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
10 Februari 2015
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian Berasaskan
Sekolah
Ceramah
Pelajar dapat:
1. menyatakan lima isi
2. menghuraikan isi dengan
baik
|
AKTIVITI
|
1. soal jawab
2. perbincangan tentang
format dan isi
3. pembentangan
4. menulis isi yang telah
dimurnikan
5. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pelajar dapat memahami isi pelajaran pada
hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
11 Februari 2015
Rabu
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian
Berasaskan Sekolah
Ujian : Ceramah
Pelajar dapat:
1. menulis ceramah mengikut
format yang betul.
2. Menghuraikan isi dengan
baik dan berkesan
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar penerangan
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini. Mereka sudah bersedia untuk menjawab
soalan.Ujian bersambung esok.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
12 Februari 2015
Khamis
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian
Berasaskan Sekolah
Ujian : Ceramah
Pelajar dapat:
1. menulis ceramah mengikut
format yang betul.
2. Menghuraikan isi dengan
baik dan berkesan
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar penerangan
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini. Mereka sudah bersedia untuk menjawab
soalan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2015
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
13 Februari 2015
Jumaat
1055-1205
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Golongan Kata:
Kata nama dan kata kerja
Pelajar dapat:
1.
Membezakan jenis-jenis kata nama dan kata kerja.
2.
menyatakan fungsi kata nama dan kata kerja
3.
menerangkan ciri-ciri kata nama dan kata kerja.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
3. Menulis nota ringkas.
4. Kuiz
5. Penutup.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
No comments:
Post a Comment