Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Friday, July 2, 2010

RPH BM T4K1 MINGGU YANG KE-26

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 MINGGU KE-26 2010

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K1

28 Jun 2010

Isnin

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF

Rumusan

Rumusan karangan

Pelajar akhir pelajaran,murid dapat:


 

  1. Menyatakan enam isi tersurat dan dua isi tersirat.
  2. Menulis rumusan dengan isi, bahasa, dan format yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.2 , 7.5 Aras 2 (i)


 

7.3 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 

Bersoal jawab

Berbincangan

Menulis

Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: vuvuzela,mengklasifikasikan


 

Ilmu        : Pend. Moral dan Pengajian Am

Nilai        : Bersopan santun, kerjasama

KBT        : Membanding beza,menyusun maklumat

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kira-kira 80% pelajar dapat mencari isi penting dan menulis rumusan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 2010

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu


 

TARIKH

HARI

MASA


 

29 Jun 2010

Selasa

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Harga Remaja dan Melunas Rindu

Bab 4 –Bab 5 dan Mengintai Ruang Insaf (sajak)


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tema, dan persoalan.
  2. Memberikan maksud sajak.
  3. Menyatakan tiga nilai serta contoh dan empat pengajaran daripada sajak
  4. Menjawab enam soalan daripada bab 4 dan bab 5 dengan betul

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1 Aras 1 (iv)


 

10.4 Aras 1 (i)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Mendeklamasikan sajak secara individu dan beramai-ramai
  3. Pelajar diminta menyatakan tema,persoalan, nilai dan pengajaran daripada sajak.
  4. Membaca secara senyap sambil menjawab soalan latihan novel.
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN

KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: drastik, keuzuran.

Ilmu        : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral

Nilai        : Mencintai ilmu.

KBT        : menjana idea,membanding beza

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

Pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kira-kira 80% pelajar menguasai isi pelajaran pada hari ini.20 % pelajar perlu bimbingan yang berterusan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 2010

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu


 

TARIKH

HARI

MASA


 

1 Julai 2010

Khamis

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 


 

OBJEKTIF


 


 


 

Tatabahasa

Pola ayat dan peribahasa


 

Pelajar akhir pelajaran ini, murid dapat:

  1. Menjawab soalan dengan betul.
  2. Menyatakan empat pola ayat dalam bahasa Melayu.


 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.4 Aras 2 (i),7.2 Aras 1 (i,ii)

8.1 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Latihan
  4. Perbincangan jawapan.
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


 


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: pola ayat,peribahasa


 

Ilmu        : Tatabahasa

Nilai        : Kerajianan

KBT        : menjana idea,menganalisis

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

Pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umumnya p&p pada hari ini berjalan lancar.Murid dapat menjawab soalan dengan baik.



 

No comments:

Post a Comment