Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, July 29, 2010

RPH BM TINGKATAN 4K1 MINGGU YANG KE-29

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 MINGGU KE-29

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K1

19 Julai 2010

Isnin

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF

Karangan

Rumusan karangan

Pelajar akhir pelajaran,murid dapat:


 

  1. Menyatakan enam isi tersurat dan dua isi tersirat dalam rumusan karangan
  2. Menulis rumusan karangan dengan isi, dan bahasa yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.2 , 7.5 Aras 2 (i)


 

7.3 Aras 1 (iii),12.4 Aras 1 (i,iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 

Bersoal jawab

Berbincangan

Menulis

Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: media cetak,media elektronik


 

Ilmu        : Pend. Moral dan Pengajian Am

Nilai        : Bersopan santun, kerjasama

KBT        : Membanding beza,menyusun maklumat

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kira-kira 55 % pelajar dapat menulis karangan dengan memuaskan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 2010

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu


 

TARIKH

HARI

MASA


 

20 Julai 2010

Selasa

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Antologi Harga Remaja

Cerpen:Pemain Catur


 

Pelajar dapat:


 

  1. Menyampaikan synopsis dengan isi dan bahasa yang betul.
  2. Menjelaskan tema, persoalan, watak, latar,nilai dan pengajaran daripada cerpen.
  3. Menjawab sekurang-kurangnya empat daripada tujuh soalan yang dikemukakan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1 Aras 1 (iv)


 

7.1 Aras 1(i), 10.4 Aras 1 (i)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Membaca bab 6-9 secara senyap
  3. Pelajar menceritakan synopsis daripada bab ke bab.
  4. Pelajar diminta menyatakan persoalan, watak,latar, gaya bahasa. nilai dan pengajaran daripada bab tersebut
  5. latihan
  6. Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN

KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: mengaji, kebaikan.

Ilmu        : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral

Nilai        : Mencintai ilmu,bertanggungjawab

KBT        : menjana idea,membanding beza

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

Pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kira-kira 80% pelajar menguasai isi pelajaran pada hari ini.20 % pelajar perlu bimbingan yang berterusan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 2010

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu


 

TARIKH

HARI

MASA


 

22 Julai 2010

Khamis

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 


 

OBJEKTIF


 


 


 

Tatabahasa

Ayat Aktif dan Ayat Pasif


 

Pelajar akhir pelajaran ini, murid dapat:

  1. Membezakan ayat aktif dan ayat pasif.
  2. Membina ayat aktif dan ayat pasif.


 


 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.4 Aras 2 (i),7.2 Aras 1 (i,ii)

8.1 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Latihan
  4. Perbincangan jawapan.
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


 


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: Pasif dan aktif t,subjek dan predikat.


 

Ilmu        : Tatabahasa

Nilai        : Kerajianan,patuh kepada peraturan

KBT        : menjana idea,menganalisis

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

Pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umumnya p&p pada hari ini berjalan lancar.Murid dapat menjawab soalan dengan baik.Beberapa orang murid perlu bimbingan dan motivasi.



 

1 comment:

  1. Tahniah! RPH yang teratur. Refleksi harus dapat membantu guru supaya semua pelajar belajar selepas cikgu berusaha mengajar. Sila bantu juga pelajar yang tidak menguasai apa yang diajar pada hari-hari tertentu kerana selagi dia tidak menguasai apa yang diajar pada hari itu, dia akan menghadapi masalah menguasai apa yang akan diajar seterusnya. Refleksi harus dijelmakan dalam keputusan peperiksaan.

    ReplyDelete