Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Friday, July 16, 2010

RPH TINGKATAN 4K1 MINGGU KE-27

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 MINGGU KE-27 2010

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

4K1

5 Julai 2010

Isnin

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF

Karangan berpandu

Gejala lepak

Pelajar akhir pelajaran,murid dapat:


 

  1. Menyatakan tiga isi karangan
  2. Menulis karangan dengan isi, dan bahasa yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.2 , 7.5 Aras 2 (i)


 

7.3 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 

Bersoal jawab

Berbincangan

Menulis

Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: vuvuzela,mengklasifikasikan


 

Ilmu        : Pend. Moral dan Pengajian Am

Nilai        : Bersopan santun, kerjasama

KBT        : Membanding beza,menyusun maklumat

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kira-kira 55 % pelajar dapat menulis karangan dengan memuaskan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 2010

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu


 

TARIKH

HARI

MASA


 

6 Julai 2010

Selasa

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 

OBJEKTIF


 


 


 

Antologi Harga Remaja

Prosa Tradisional: Merah Silu


 

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan tema, dan persoalan.
  2. Menyampaikan synopsis dengan isi dan bahasa yang betul.
  3. Menyatakan tiga nilai serta contoh dan empat pengajaran daripada prosa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.1 Aras 1 (iv)


 

10.4 Aras 1 (i)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Membaca prosa secara senyap
  3. Pelajar menceritakan synopsis prosa.
  4. Pelajar diminta menyatakan tema,persoalan, watak,latar, gaya bahasa. nilai dan pengajaran daripada prosa
  5. latihan
  6. Penutup

SISTEM BAHASA


 

PENGISIAN

KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: drastik, keuzuran.

Ilmu        : Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral

Nilai        : Mencintai ilmu.

KBT        : menjana idea,membanding beza

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

Pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Kira-kira 80% pelajar menguasai isi pelajaran pada hari ini.20 % pelajar perlu bimbingan yang berterusan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN TINGKATAN 4K1 2010

MATA PELAJARAN    : Bahasa Melayu


 

TARIKH

HARI

MASA


 

8 Julai 2010

Khamis

80 minit

TAJUK

SUB-TAJUK


 


 

OBJEKTIF


 


 


 

Tatabahasa

Pola ayat dan peribahasa


 

Pelajar akhir pelajaran ini, murid dapat:

  1. Menjawab soalan dengan betul.
  2. Menyatakan empat pola ayat dalam bahasa Melayu.


 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.4 Aras 2 (i),7.2 Aras 1 (i,ii)

8.1 Aras 1 (iii)

KEMAHIRAN BAHASA

Kemahiran Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur


 

AKTIVITI


 


 


 


 


 


 

  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Latihan
  4. Perbincangan jawapan.
  5. Penutup

SISTEM BAHASA


 


 

PENGISIAN KURIKULUM

Tatabahasa: Sebutan & intonasi

Kosa kata: pola ayat,peribahasa


 

Ilmu        : Tatabahasa

Nilai        : Kerajianan

KBT        : menjana idea,menganalisis

BBB        :Buku teks, Buku rujukan, papan tulis,

Pemadam


 

CATATAN / REFLEKSI


 

Secara umumnya p&p pada hari ini berjalan lancar.Murid dapat menjawab soalan dengan baik.



 

No comments:

Post a Comment