Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Friday, July 15, 2011

RPH BM 6RK5 MINGGU YANG KE-28

RPH BM 6RK5 MINGGU YANG KE-28
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6RK5

12 Julai 2011

Selasa

1130-1240

TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF

Perkembangan Bahasa Melayu

Bahasa Melayu Moden

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan perkembangan bMm pascamerdeka.


AKTIVITI


  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Mencatat
  4. Kuiz bahasa
  5. Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menerima isi pelajaran hari ini dengan baik.Kuiz yang dijalankan merangsangkan minda pelajar.Hal ini dapat dibuktikan melalui respon dan jawapan yang dikemukakan oleh pelajar.

MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6RK5

13 Julai 2011

Rabu

0815-0925

TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF


Ujian Topikal

Bahasa Melayu Moden

Pelajar dapat:

  1. Menjawab sekurang-kurang 15 daripada 30 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI



  1. Penerangan tentang ujian
  2. Ujian
  3. Penutup

CATATAN / REFLEKSI


Ujian dijalankan dengan lancar.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6RK5

14 Julai 2011

Khamis

1055-1205

TAJUK

SUBTAJUK


OBJEKTIF

Kad Kredit

kepentingan,langkah untuk mengawal dan kesannya

Pelajar dapat:

  1. Menyampaikan maklumat dengan isi,huraian,contoh,dan bahasa yang betul.
  2. Menghuraikan sesuatu isu dengan yakin dan bersahaja.


AKTIVITI


  1. Pembentangan isu
  2. Mencatat maklumat
  3. Tayangan video ragut
  4. Sesi soal jawab
  5. Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Secara keseluruhannya,pembentang berjaya mengupas isu dengan baik dan pelajar terlibat secara aktif dalam mengemukakan pendapat masing-masing berpandukan tajuk yang telah dibentang.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu

TINGKATAN

TARIKH

HARI

MASA

6RK5

15 Julai 2011

Jumaat

0925-1010

TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF

Alih Bahasa

Dialog

Pelajar dapat:

  1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah


AKTIVITI



  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lalu
  2. Berlakon
  3. Mendengar penerangan guru
  4. Latihan
  5. Penutup

CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.Hal ini begitu kerana pelajar sudah mempunyai pengetahuan sedia ada tentang ayat cakap ajuk dan ayat cakap pindah.







No comments:

Post a Comment