TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
30 Julai 2010
Isnin
80 minit
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Pada akhir
pelajaran ini,murid dapat:
1.
Menulis rumusan dengan isi dan bahasa yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
9.2,9.3 Aras 2 (i)
12.3,12.4 Aras
1 (iii)
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Berbincang
4. Menulis nota
5. Latihan
6. Penutup
|
SISTEM
BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Tatabahasa: Sebutan & intonasi
Kosa kata: impak,bersedarhana,krisis,komisen
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
kerajinan,keyakinan.
kerjasama
KBT :
Membanding beza,menyusun maklumat
BBB :Buku teks, Buku rujukan,
papan tulis,
pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan: Kebanyakan murid dapat mengemukakan isi dengan baik.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
2 Ogos 2012
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Bina ayat,subjek
dan predikat,Kesalahan ejaan,imbuhan dan istilah.
Pelajar dapat:
1.
Membina ayat dengan betul
2.
Memisahkan subjek dan predikat dalam ayat
3.
Membetulkan kesalahan dalam ayat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1,10.4 Aras 1 (i)
7.3, 10.6 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Mendengar penerangan guru
3.
Berbincang
4.
Latihan
5.
Perbincangan jawapan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,sintaksis
Ilmu :Tatabahasa
Nilai : keyakinan diri,kerajinan.
KBT : menjana idea dan
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan:
Murid-murid dapat mengesan kesalahan dalam ayat dan seterusnya, mereka dapat
mmbetulkannya.
Kelemahan:
sebilangan kecil murid masih tidak dapat memisahkan subjek dan predikat.
Tindakan : Guru
membimbing mereka dengan tekun.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K2
3 Ogos 2012
Jumaat
80 minit
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Cerpen
Biarkan
Samudera
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan sinopsis,tema, persoalan,latar,gaya bahasa,nilai dan
pengajaran.
2.
Menjawab tiga soalan dengan betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1,10.4 Aras 1 (iv)
10.2 Aras
1 (iv), 3.3 Aras (i)
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Membaca cerpen
3. Berbincang
4. Membentangkan hasil
perbincangan
5. Mendengar ulasan guru
6. Mencatat nota tambahan
7. Latihan
8. Penutup
|
SISTEM
BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat
penyata, ayat Tanya.
Kosakata: gelodak,skizofrenia,samudera,
Ilmu :
Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
KBT :
kecerdasan pelbagai ,membanding beza
BBB :Buku teks, Buku rujukan,Nota,
papan tulis,pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Murid-murid memahami isi
pelajaran pada hari ini kerana sebelum ini mereka sudah mencari maklumat dan
menulis nota sendiri.Murid-murid terlibat secara aktif aktif dalam aktiviti
yang dijalankan oleh guru.
|
No comments:
Post a Comment