MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5
7 Januari
2013
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Teknik Menulis Rumusan
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui dan memahami teknik menulis rumusan.
2.
Membezakan isi tersurat dan tersirat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan tentang rumusan karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
Keyakinan diri
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada keseluruhan
murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang dihadapi
oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5
8 Januari 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Harga Remaja
Huraian Sukatan
Pelajaran
1103/1 Kertas
Satu dan 1103/2 Kertas Dua
Pantun Empat
Kerat (Budi)
Pelajar dapat:
1.
Menjelaskan maksud pantun.
2.
Menyatakan tiga nilai dan
pengajaran dalam pantun.
3.
Mengarang serangkap pantun.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Berbincang tentang isu-isu semasa dalam masyarakat
3.
Pelajar membaca pantun
4.
Pelajar diminta menyatakan maksud pantun.
5.
Latihan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan : kira-kira 90% pelajar mengetahui
pantun dan ciri-cirinya
Kelemahan :sebilangan besar pelajar tidak dapat
mengarang pantun.
Tindakan :Guru membimbing pelajar mengarang
pantun.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5 ,4S3
8 Januari 2013
Selasa
80 minit
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman dan
Tatabahasa
Senario
Masyarakat Malaysia
Kata Nama
Pelajar dapat:
1.
Membina ayat daripada bahan rangsangan
2.
Mengetahui definisi kata nama
3.
Menghuraikan jenis-jenis kata nama.
4.
Membina ayat daripada kata nama.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Berbincang tentangan bahan rangsangan
3.
Membina ayat
4.
Perbincangan jawapan
5.
Berbincang tentang jenis-jenis kata nama
6.
Latihan
7.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi, kata nama khas
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai :
Kasih sayang
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kebanyakan
pelajar kurang mengetahui isu-isu semasa dalam negara terutama sekali isu
yang berkaitan dengan masyarakat Malaysia.Guru menyampaikan nasihat dengan
menyarankan pelajar agar membeli majalah dan surat khabar.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5
8 Januari 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Harga
Remaja
Huraian Sukatan
Pelajaran
1103/1 Kertas
Satu dan 1103/2 Kertas Dua
Pantun Empat
Kerat (Budi)
Pantun Emapat
Kerat (Jenaka dan Sindiran)
Pelajar dapat:
1. Menjelaskan maksud
pantun.
2. Menyatakan tiga nilai dan
pengajaran dalam pantun.
3. Mengarang serangkap
pantun.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pengalaman sedia ada murid
2. Berbincang tentang
isu-isu semasa dalam masyarakat
3. Pelajar membaca pantun
4. Pelajar diminta
menyatakan maksud pantun.
5. Latihan
6. Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan : kira-kira 90% pelajar mengetahui
pantun dan ciri-cirinya
Kelemahan :sebilangan besar pelajar tidak dapat
mengarang pantun.
Tindakan :Guru membimbing pelajar mengarang
pantun.
|
MATA PELAJARAN :
Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
7 Januari 2013
Isnin
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Konsep Morfem
Pelajar dapat:
3.
Menjelaskan konsep morfem.
4.
Menghuraikan jenis-jenis morfem.
|
AKTIVITI
|
6. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
7. Penerangan
8. Mencatat nota ringkas
9. Latihan
10. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Kekuatan : Pelajar dapat memahami isi pelajaran
pada hari ini.
Kelemahan: Pelajar tidak
bersedia untuk mencari maklumat sebelum sesi pemelajaran dimulakan oleh
guru.Hal ini demikian kerana buku rujukan bagi sukatan baharu belum ada di
pasaran.
Tindakan : Motivasi dan bimbangan.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
8 Januari 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Konsep Alomorf
Pelajar dapat:
1. Menyatakan konsep alomorf
dan morfofonem.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
3. Nota ringkas.
4. Kuiz bahasa
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan :Semua
pelajar memahami isi pelajaran pada hari
ini.Mereka sudah bersedia
untuk belajar.
Kelemahan :
tiada
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
9 Januari 2013
Rabu
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan
Penulisan Esei
Berformat (8 bentuk format esei )
Pelajar dapat:
1.
Menulis esei mengikut bentuk format yang dikehendaki.
2.
Mengembangkan isi secara tersusun,padat, dan menyakinkan supaya
terhasil sebuah wacana yang utuh.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
sambil mencatat nota.
3. Membaca dan mengkaji
contoh karangan berformat
4. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini kerana
mereka sudah pun mempelajari karangan berformat semasa di tingkatan 4 dan
tingkatan 5.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
10 Januari 2013
Khamis
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Berformat
Laporan
Pelajar dapat:
1.
Menulis esei mengikut bentuk format yang dikehendaki.
2.
Mengembangkan isi secara tersusun,padat, dan menyakinkan supaya
terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang
isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Menulis esei berformat-
laporan
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini kerana
mereka sudah pun mempelajari karangan berformat semasa di tingkatan 4 dan
tingkatan 5.
|
No comments:
Post a Comment