Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Sunday, January 13, 2013

RPH BM MINGGU YANG KEDUA


MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4K5
7 Januari 2013
Isnin
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF

Penulisan Rumusan
Teknik  Menulis Rumusan

Pelajar dapat:
1.      Mengetahui dan memahami teknik menulis rumusan.
2.      Membezakan isi tersurat dan tersirat.


FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.2  Aras 2 (i)

7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI





1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Penerangan tentang rumusan karangan
3.      Mencatat nota ringkas
4.      Latihan
5.      Penutup

SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu                       : Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai                       : Keyakinan diri
KBT                        : menjana idea
 BBB                       : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


CATATAN / REFLEKSI
Pada keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4K5
8  Januari 2013
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK



OBJEKTIF




Antologi Harga Remaja                            
Huraian Sukatan Pelajaran
1103/1 Kertas Satu dan 1103/2 Kertas Dua
Pantun Empat Kerat (Budi)

Pelajar dapat:
1.      Menjelaskan maksud pantun.
2.       Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam pantun.
3.      Mengarang serangkap pantun.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.2  Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)

7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Berbincang tentang isu-isu semasa dalam masyarakat
3.      Pelajar membaca pantun
4.      Pelajar diminta menyatakan maksud pantun.
5.      Latihan
6.       Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu                       : Kesusasteraan Melayu
Nilai                       : berbudi,keyakinan
KBT                        : menjana idea
 BBB                       : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


CATATAN / REFLEKSI
Kekuatan     : kira-kira 90% pelajar mengetahui pantun dan ciri-cirinya

Kelemahan  :sebilangan besar pelajar tidak dapat mengarang pantun.

Tindakan      :Guru membimbing pelajar mengarang pantun.

MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4K5 ,4S3
8  Januari 2013
Selasa
80 minit
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF




Pemahaman dan Tatabahasa
Senario Masyarakat Malaysia
Kata Nama

Pelajar dapat:
1.      Membina ayat daripada bahan rangsangan
2.      Mengetahui definisi kata nama
3.      Menghuraikan jenis-jenis kata nama.
4.      Membina ayat daripada kata nama.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.4  Aras 2 (i)

7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI








1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Berbincang tentangan bahan rangsangan
3.      Membina ayat
4.      Perbincangan jawapan
5.      Berbincang tentang jenis-jenis kata nama
6.      Latihan
7.       Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi, kata nama khas
Ilmu                       : Tatabahasa                                                                                        
Nilai                       : Kasih sayang
KBT                        : menjana idea
 BBB                       : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


CATATAN / REFLEKSI
Kebanyakan pelajar kurang mengetahui isu-isu semasa dalam negara terutama sekali isu yang berkaitan dengan masyarakat Malaysia.Guru menyampaikan nasihat dengan menyarankan pelajar agar membeli majalah dan surat khabar.
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4K5
8  Januari 2013
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK



OBJEKTIF




Antologi Harga Remaja
Huraian Sukatan Pelajaran
1103/1 Kertas Satu dan 1103/2 Kertas Dua
Pantun Empat Kerat (Budi)
Pantun Emapat Kerat (Jenaka dan Sindiran)

Pelajar dapat:
1.      Menjelaskan maksud pantun.
2.      Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam pantun.
3.      Mengarang serangkap pantun.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.2  Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)

7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Berbincang tentang isu-isu semasa dalam masyarakat
3.      Pelajar membaca pantun
4.      Pelajar diminta menyatakan maksud pantun.
5.      Latihan
6.      Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu                       : Kesusasteraan Melayu
Nilai                       : berbudi,keyakinan
KBT                        : menjana idea
 BBB                       : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam


CATATAN / REFLEKSI
Kekuatan     : kira-kira 90% pelajar mengetahui pantun dan ciri-cirinya

Kelemahan  :sebilangan besar pelajar tidak dapat mengarang pantun.

Tindakan      :Guru membimbing pelajar mengarang pantun.
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
7  Januari 2013
Isnin
0815-0925
TAJUK

SUBTAJUK


OBJEKTIF




Morfologi

Konsep Morfem


Pelajar dapat:
3.      Menjelaskan konsep morfem.
4.      Menghuraikan jenis-jenis morfem.


AKTIVITI





6.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
7.      Penerangan
8.      Mencatat  nota ringkas
9.      Latihan
10.  Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan   : Pelajar dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
Kelemahan: Pelajar tidak bersedia untuk mencari maklumat   sebelum sesi pemelajaran dimulakan oleh guru.Hal ini demikian kerana buku rujukan bagi sukatan baharu belum ada di pasaran.
Tindakan    : Motivasi dan bimbangan.
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
8  Januari 2013
Selasa
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Morfologi
Konsep Alomorf

Pelajar dapat:
1.      Menyatakan konsep alomorf dan morfofonem.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Nota  ringkas.
4.      Kuiz bahasa
5.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan :Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari 
                   ini.Mereka sudah bersedia untuk belajar.
Kelemahan : tiada

MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
9  Januari 2013
Rabu
1020-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




Karangan
Penulisan Esei Berformat (8  bentuk format esei )

Pelajar dapat:
1.      Menulis esei mengikut bentuk format yang dikehendaki.
2.      Mengembangkan isi secara tersusun,padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.



AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
2.      Mendengar penerangan guru sambil mencatat nota.
3.      Membaca dan mengkaji contoh karangan berformat
4.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI
 Secara umumnya,semua pelajar memahami isi  pelajaran pada hari ini kerana mereka sudah pun mempelajari karangan berformat semasa di tingkatan 4 dan tingkatan 5.

MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
10  Januari 2013
Khamis
1020-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




Penulisan Esei Berformat
Laporan
Pelajar dapat:
1.      Menulis esei mengikut bentuk format yang dikehendaki.
2.      Mengembangkan isi secara tersusun,padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3.      Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.

AKTIVITI



1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
2.      Menulis esei berformat- laporan
3.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI
 Secara umumnya,semua pelajar memahami isi  pelajaran pada hari ini kerana mereka sudah pun mempelajari karangan berformat semasa di tingkatan 4 dan tingkatan 5.




No comments:

Post a Comment