MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5
14 Januari 2013
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Teknik Menulis Rumusan (bahagian kedua)
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui dan memahami teknik menulis rumusan.
2.
Membezakan pendahuluan,isi tersurat,isi tersirat, dan kesimpulan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan tentang rumusan karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu :
Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai :
Keyakinan diri
KBT :
menjana idea
BBB :
Petikan, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang
dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5 & 4S3
15 Januari 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Harga Remaja
Pantun Empat
Kerat (Jenaka dan sindiran)
Harga Remaja
Pelajar dapat:
1.
Menjelaskan maksud pantun dan sajak
2.
Menghuraikan tema dan persoalan.
3.
Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam pantun dan sajak.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Pelajar membaca pantun dan sajak
3.
Pelajar diminta menyatakan maksud pantun dan sajak.
4.
Perbincangan isi
5.
Latihan –mengkaji perbandingan pantun dan sajak
6.
Mencatat nota ringkas
7.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat membezakan pantun dan sajak.Kebanyakan murid tidak mampu menyatakan maksud sajak secara
tepat.Guru membimbing murid-murid memahami maksud sajak.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4K5 ,4S3
18 Januari 2013
Jumaat
80 minit
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman dan
Tatabahasa
Semangat
Kejiranan Dalam Masyarakat Melayu Tradisional
Kata Nama :
Kata nama khas, kata nama am, dan kata ganti nama
Pelajar dapat:
1.
Menghuraikan jenis-jenis kata nama.
2.
Memjawab empat soalan pemahaman dengan isi dan bahasa yang betul.
3.
Memberikan makna frasa dan peribahasa mengikut konteks.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
1.4 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Membaca petikan untuk memperoleh makna
3.
Merujuk kamus
4.
Perbincangan jawapan
5.
Berbincang tentang jenis-jenis kata nama
6.
Latihan
7.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi, kata nama khas
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai :
Kejiranan,kerajinan
KBT :
menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kebanyakan
murid masih lemah dalam memberikan maksud frasa dan peribahasa.Murid-murid
disarankan agar membeli kamus.
|
No comments:
Post a Comment