RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
2 Julai 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan
berpandu
Obesiti
/kegemukan
Pelajar dapat:
1. Menghuraikan tiga faktor yang menyebabkan obesiti dalam
kalangan masyarakat.
2. menghasilkan karangan
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penjelasan guru
3. perbincangan tentang
gambar
4.
menulis karangan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik
menulis karangan .Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah
dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
4 Julai 2013
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Cerpen
Memori seorang
tua,Israk
Pelajar dapat:
1.
Menceritakan sinopsis cerpen dengan isi dan bahasa yang betul.
2.
menyatakan tema,persoalan,nilai,dan pengajaran daripada prosa.
3.
membandingkan tema dan persoalan antara kedua-dua cerpen.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.4 Aras 1 (iv)
12.1.12.2 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penerangan guru
3.
perbincangan
4.
pembentangan
5.
latihan
6.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,berhemah tinggi.
KBT :
mencirikan
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Secara umumnya,
pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
5 Julai 2013
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Kesalahan Bahasa:
Kesalahan Penggunaan Kata tugas dalam ayat
Pelajar dapat:
1. mengesan kesalahan
penggunaan kata tugas dalam ayat.
2. membetulkan kesalahan
bahasa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Membaca ayat sambil
mengesan kesalahan
4. perbincangan jawapan
5. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,subjek dan predikat.jenis-jenis ayat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
1 Julai 2013
Isnin
0815-0925/1055-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Laras Bahasa
Konsep laras
bahasa,jenis dan ciri laras
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan konsep laras bahasa
(b) menjelaskan ciri laras bahasa
sains,laras ekonomi,laras
undang-undang,dan laras agama
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. kuiz
7. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENGGAL 2 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
2 julai 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Laras Bahasa
Konsep
Laras,jenis laras dan ciri laras
Pelajar dapat :
(a)
menjelaskan ciri
laras sukan,laras sastera,laras resipi dan laras iklan.
(b)
mengemukakan contoh
laras yang betul.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) perbincangan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 3
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
3 Julai 2013
Rabu
1025-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Laras Bahasa
Ulang kaji
Pelajar dapat :
(a)
menjawab
sekurang-kurang 10 soalan daripada 13 soalan yang dikemukakan.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) latihan
(c) perbincangan jawapan
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
4 Julai 2013
Khamis
1025-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Ilmiah
Pengenalan,
objektif kajian,kepentingan kajian.
Pelajar dapat :
(a)
menulis
pengenalan,objektif kajian dan kepentingan kajian.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatatkan nota
(d) sesi soal jawab
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara
keseluruhannya pelajar memahami teknik menulis esei ilmiah.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
1 Julai 2013
Isnin
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa
Melayu Moden
Konsep Bahasa
Melayu moden,Tahap Perkembangan bahasa Melayu Moden.
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan konsep bahasa Melayu
moden.
(b) mengenal pasti ciri bahasa Melayu
moden.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
2 Julai 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa
Melayu Moden
Sumbangan
Tokoh Asing
Pelajar
dapat:
(a)
menyatakan peranan
tokoh dalam pembinaan dan perkembangan bahasa Melayu.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) latihan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
3 Julai 2013
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Esei Tidak Berformat
Lesbian,gay,biseksual,transgender(LGBT)
Pelajar dapat :
(a)
mengemukakan lima langkah untuk menangani
LGBT.
(b)
mengembangkan isi
secara tersusun, padat, dan
meyakinkan
supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(c) menyusun dan
mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan
berkesan;
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) Pembentangan isu oleh
pelajar
(d) mencatat isi
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif tercapai.Semua
pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
5 Julai 2013
Jumaat
10:40-11:40
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembacaan Kritis dan analitis
Upin dan Ipin : Nilai Positif dalam filem Upin
dan Ipin
Pelajar
dapat:
(a) menerangkan maksud perkataan,
frasa, ayat, atau
perenggan yang terdapat dalam teks;
(b) mengenal pasti idea dan mesej
penulis;
(c) membezakan fakta dengan pendapat
penulis
(d) menyusun dan mengolah idea atau
fakta dengan
lancar dan berkesan
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) membaca secara senyap
(c) membaca secara nyaring
(d) perbincangan
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat mengupas isu yang dibincangan secara kritis dan
analitis
|
No comments:
Post a Comment