RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
9 Julai 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Karangan Respon
Terbuka
Rencana: Bahasa
Inggeris akan dijadikan mata pelajaran wajib lulus.
Pelajar dapat:
1. Menyatakan
sekurang-kurang empat sebab kerajaan
menjadikan mata pelajaran bahasa Inggeris
wajib lulus.
2. menulis karangan dengan
bahasa dan format yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
7.1,7.5 Aras 1 (i)
8.2 Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penjelasan guru
3.
membaca contoh karangan
4.
perbincangan
5.
pembentangan isi
6.
menulis karangan
7.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Kata
terbitan,Ayat penyata
Ilmu :
kemasyarakatan
Nilai :
Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT :
menjana idea, membanding beza
BBB :
Buku kerja, Buku rujukan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik
karangan .Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan
oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
11 Julai 2013
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Drama
Forum Remaja
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1. Menulis sinopsis
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 nilai
dan pengajaran
3. Menyatakan dan menghuraikan sekurang-
kurangnya 2 contoh gaya bahasa
4.Menghuraikan tema,persoalan,nilai serta
pengajaran.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.4,10.6
Aras 1 (iii,v)(i), (ii)
7.1. 7.3 Aras
1 (v), 2 (iii) 3 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
mendengar penerangan guru
3.
perbincangan
4.
pembentangan
5.
latihan
6.
penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu :
Kesusasteraan Melayu
Nilai : insaf, berani,nasihat-menasihati
KBT :
mencirikan
BBB :
Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
4S3
12 Julai 2013
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Kesalahan
bahasa,pola ayat
Pada akhir
pelajaran ini pelajar dapat:
1. menyatakan pola ayat.
2. membetulkan kesalahan
ejaan dan imbuhan dalam ayat
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
5.1,5.2 Aras 1 (ii),(iii)
8.7 Aras i (v)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan guru
3. Latihan
4. perbincangan jawapan
5. penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan
& intonasi,subjek dan predikat.jenis-jenis ayat.
Ilmu :
Tatabahasa
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT :
membanding beza
BBB :
Buku kerja,Buku teks,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
8 Julai 2013
Isnin
0815-0925/1055-1130
(tutorial)
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Semantik
Konsep
semantik,makna denotatif dan makna konotatif dl.
Pelajar dapat :
(a) menyatakan konsep semantik
(b) menjelaskan maksud dan memberikan
contoh “makna
denotatif dan makna konotatif
(c) menjelaskan pengertian
makna/konsep,perkataan dan
rujukan.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. mendengar penerangan
3. mencatat nota
4. latihan
5. perbincangan jawapan
6. kuiz
7. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENGGAL 2 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
9 Julai 2013
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Semantik
Perkaitan
makna perkataan dari segi leksikal
Pelajar dapat :
(a)
membezakan
perkaitan makna perkataan dari segi leksikal.
(b) memberikan contoh yang betul bagi kata yang mempunyai pertalian
leksikal.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) latihan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 2 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
10 Jun 2013
Rabu
1025-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Ilmiah
Definisi
konsep,objektif kajian
Pelajar dapat :
(a) menulis definis konsep mengikut format yang betul.
(b) menulis objektif kajian berpandukan tajuk yang dikaji.
|
AKTIVITI
|
(a) mendengar penerangan
(b) mencatat nota
(c) perbincangan
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
20 Jun 2013
Khamis
1025-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Semantik
Perubahan Makna
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan perubahan makna
(b) memberikan contoh perkataan yang mengalami perubahan
makna.
|
AKTIVITI
|
(a) bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatatkan nota
(d) latihan
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
pengajaran dan pembelajaran tercapai dan pelajar dapat memahami isi pelajaran
pada hari ini
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
8 Julai 2013
Isnin
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa Melayu
Moden
Sumbangan Pertubuhan dan Institusi
Pelajar dapat :
(a) menyatakan sumbangan pertubuhan dan institusi dalam
pembinaan dan pengembangan bahasa Melayu.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
9 Julai 2013
Selasa
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Bahasa
Melayu moden
Bahasa
Melayu moden pascamerdeka
Pada akhir pelajaran
ini,pelajar dapat
(a)
menjelaskan fungsi bahasa Melayu berdasarkan perlembangaan dan akta.
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) mencatat nota
(d) berbincang
(e) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
10 Jun 2013
Rabu
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Esei Tidak Berformat
Dasar 1Murid
1Sukan: Manfaatnya
Pelajar dapat :
(a)
mengembangkan isi secara tersusun, padat,
dan
meyakinkan
supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(b) menyusun dan
mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan
berkesan;
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) mendengar penerangan
(c) Pembentangan isu oleh
pelajar
(d) mencatat isi
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL
1 2013
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6RK1
12 Julai 2013
Jumaat
10:40-11:40
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pembacaan Kritis dan analitis
Keberkesanan sistem pengangkutan awam
Pelajar
dapat:
(a) menerangkan maksud perkataan,
frasa, ayat, atau
perenggan yang terdapat dalam teks;
(b) mengenal pasti idea dan mesej
penulis;
(c) membezakan fakta dengan pendapat
penulis
(d) menyusun dan mengolah idea atau
fakta dengan
lancar dan berkesan
|
AKTIVITI
|
(a) Bersoal jawab
(b) membaca secara senyap
(c) membaca secara nyaring
(d) perbincangan
(e) latihan
(f) Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Objektif
tercapai.Semua pelajar dapat mengupas isu yang dibincangan secara kritis dan
analitis
|
No comments:
Post a Comment