Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Saturday, July 13, 2013

RPH BM TINGKATAN 4S3,6RK1,DAN 6AK5 MINGGU YANG KE-28

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN   2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4S3
9 Julai 2013
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Karangan Respon Terbuka
Rencana: Bahasa Inggeris akan dijadikan mata pelajaran wajib lulus.
Pelajar dapat:
1.      Menyatakan sekurang-kurang  empat sebab kerajaan menjadikan mata pelajaran bahasa Inggeris  wajib lulus.
2.      menulis karangan dengan bahasa dan format yang betul.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.1,7.5  Aras 1 (i)

8.2  Aras  1 (ii)

AKTIVITI





1.      bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      mendengar penjelasan guru
3.      membaca contoh karangan
4.      perbincangan
5.      pembentangan isi
6.      menulis karangan
7.      Penutup
 SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu                       : kemasyarakatan
Nilai                       : Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT                        : menjana idea, membanding beza
 BBB                       : Buku kerja, Buku rujukan


CATATAN / REFLEKSI
Pada keseluruhan murid-murid memahami teknik  karangan .Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4S3
11 Julai 2013
Khamis
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK



OBJEKTIF

Drama                                                                                 
Forum Remaja
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1. Menulis sinopsis
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 nilai
    dan pengajaran
3. Menyatakan dan menghuraikan sekurang-
   kurangnya 2 contoh gaya bahasa
4.Menghuraikan tema,persoalan,nilai serta
   pengajaran.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN
 10.4,10.6  Aras 1 (iii,v)(i), (ii)

 7.1. 7.3 Aras 1 (v), 2 (iii) 3 (i)

AKTIVITI







1.      bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      mendengar penerangan guru
3.      perbincangan
4.      pembentangan
5.      latihan
6.       penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu                       : Kesusasteraan Melayu
Nilai                       : insaf, berani,nasihat-menasihati
KBT                        : mencirikan
 BBB                       : Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota

CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4S3
12 Julai 2013
Jumaat
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF




Tatabahasa                                                                         
Kesalahan bahasa,pola ayat
Pada akhir pelajaran ini pelajar dapat:
1.      menyatakan pola ayat.
2.      membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan  dalam ayat

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
5.1,5.2  Aras 1 (ii),(iii)

8.7  Aras i (v)

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Latihan
4.      perbincangan jawapan
5.      penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,subjek dan predikat.jenis-jenis ayat.
Ilmu                       : Tatabahasa
Nilai                       : berbudi,keyakinan
KBT                        : membanding beza
 BBB                       : Buku kerja,Buku teks,

CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
8 Julai 2013
Isnin
0815-0925/1055-1130 (tutorial)
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Semantik
Konsep semantik,makna denotatif dan makna konotatif dl.

Pelajar  dapat :
(a) menyatakan konsep semantik
(b) menjelaskan maksud dan memberikan contoh “makna  
      denotatif dan makna konotatif
(c) menjelaskan pengertian makna/konsep,perkataan dan 
     rujukan.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab
2.      mendengar penerangan
3.      mencatat nota
4.      latihan
5.      perbincangan jawapan
6.      kuiz
7.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  PENGGAL 2  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
9 Julai  2013
Selasa
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Semantik
Perkaitan makna  perkataan dari segi leksikal

Pelajar  dapat :
(a)   membezakan perkaitan makna perkataan dari segi leksikal.
(b)   memberikan contoh yang betul bagi kata yang mempunyai pertalian leksikal.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   latihan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  2   2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
10  Jun 2013
Rabu
1025-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Penulisan Esei Ilmiah
Definisi konsep,objektif kajian

Pelajar  dapat :
(a)   menulis definis konsep mengikut format yang betul.
(b)  menulis objektif kajian berpandukan tajuk yang dikaji.

AKTIVITI




(a)   mendengar penerangan
(b)   mencatat nota
(c)    perbincangan
(d)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
20  Jun 2013
Khamis
1025-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Semantik
Perubahan Makna

Pelajar  dapat :
(a)   menjelaskan perubahan makna
(b)  memberikan contoh perkataan yang mengalami perubahan makna.

AKTIVITI




(a)   bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatatkan nota
(d)   latihan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI
Objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai dan pelajar dapat memahami isi pelajaran pada hari ini

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  1  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
8 Julai  2013
Isnin
1130-1240
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Bahasa Melayu Moden
Sumbangan  Pertubuhan dan Institusi

 Pelajar dapat :
(a)   menyatakan sumbangan pertubuhan dan institusi dalam pembinaan dan pengembangan bahasa Melayu.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
9 Julai 2013
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Bahasa Melayu moden
Bahasa Melayu moden pascamerdeka

Pada akhir pelajaran ini,pelajar dapat
(a)   menjelaskan fungsi bahasa Melayu berdasarkan perlembangaan dan akta.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   berbincang
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
10 Jun 2013
Rabu
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Penulisan Esei Tidak Berformat
Dasar 1Murid 1Sukan: Manfaatnya

Pelajar  dapat :
(a)    mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan
        meyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(b)    menyusun dan mengolah idea atau fakta dengan
        lancar dan berkesan;

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    Pembentangan isu oleh pelajar
(d)   mencatat isi
(e)   latihan
(f)     Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
12 Julai  2013
Jumaat
10:40-11:40
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pembacaan Kritis dan analitis
Keberkesanan sistem pengangkutan awam

Pelajar dapat:
(a) menerangkan maksud perkataan, frasa, ayat, atau
perenggan yang terdapat dalam teks;
(b) mengenal pasti idea dan mesej penulis;
(c) membezakan fakta dengan pendapat penulis
(d) menyusun dan mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan berkesan

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   membaca secara senyap
(c)    membaca secara nyaring
(d)   perbincangan
(e)   latihan
(f)     Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat mengupas isu yang dibincangan secara kritis dan analitis




No comments:

Post a Comment