Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Sunday, July 21, 2013

RPH BM TINGKATAN 4S3,6RK1,DAN 6AK5 MINGGU YANG KE-29

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN   2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4S3
16  Julai 2013
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Karangan Respon Terbuka
Forum
Pelajar dapat:
1.      Menyatakan sekurang-kurang  empat isi karangan
2.      Menulis karangan jenis forum dengan bahasa dan format yang betul.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.1,7.5  Aras 1 (i)

8.2  Aras  1 (ii)

AKTIVITI





1.      bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      mendengar penjelasan guru
3.      membaca contoh karangan
4.      perbincangan
5.      pembentangan isi
6.      menulis karangan
7.      Penutup
 SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Kata terbitan,Ayat penyata
Ilmu                       : kemasyarakatan
Nilai                       : Keyakinan diri,kerjasama,kesyukuran
KBT                        : menjana idea, membanding beza
 BBB                       : Buku kerja, Buku rujukan


CATATAN / REFLEKSI
Pada keseluruhan murid-murid memahami teknik  karangan .Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4S3
18 Julai 2013
Khamis
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK



OBJEKTIF

Puisi Tradisional                                                  
Gurindam 12 Fasal yang keenam
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.      Menyatakan maksud
2.      Menghuraikan tema,persoalan,ciri-ciri gurindam,gaya bahasa nilai serta pengajaran.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN
 10.4,10.5  Aras 1 (iii,v)(i), (ii)

 7.1. 7.3 Aras 1 (v), 2 (iii) 3 (i)

AKTIVITI







1.      bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      membaca gurindam
3.      perbincangan
4.      pembentangan
5.      latihan
6.      penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi ,pola suku kata,laras bahasa
Ilmu                       : Kesusasteraan Melayu
Nilai                       : bijaksana, taat,berilmu
KBT                        : kemahiran berfikir,menilai dan membuat rumusan
 BBB                       : Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota

CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

4S3
19 Julai 2013
Jumaat
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF




Tatabahasa                                                                  
Peribahasa
Pada akhir pelajaran ini pelajar dapat:
1.      menyatakan maksud peribahasa.
2.      menjawab 10 soalan daripada 20 soalan yang dikemukakan
3.      membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan  dalam ayat

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
5.1,5.2  Aras 1 (ii),(iii)

8.7  Aras i (v)

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Latihan
4.      perbincangan jawapan
5.      penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,subjek dan predikat.jenis-jenis ayat.
Ilmu                       : Tatabahasa
Nilai                       : berbudi,keyakinan
KBT                        : membanding beza
 BBB                       : Buku kerja,Buku teks,

CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
15 Julai 2013
Isnin
0815-0925/1055-1130 (tutorial)
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Semantik
Peluasan makna dan penyempitan makna

Pelajar  dapat :
(a) menjelaskan maksud perubahan makna
(b) memberikan contoh perkataan yang mengalami perubahan makna.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab
2.      mendengar penerangan
3.      mencatat nota
4.      latihan
5.      perbincangan jawapan
6.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  PENGGAL 2  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
16 Julai  2013
Selasa
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pragmatik
Konsep pragmatik

Pelajar  dapat :
(a)   menjelaskan konsep pragmatik.


AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   perbincangan tentang perbezaan semanitik dan pragmatik.
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  2   2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
17  Julai 2013
Rabu
1025-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Penulisan Esei Ilmiah
Skop kajian,batasan kajian

Pelajar  dapat :
(a)   menulis skop kajian dan batasan kajian mengikut format yang betul.

AKTIVITI




(a)   mendengar penerangan
(b)   mencatat nota
(c)    perbincangan dalam kumpulan
(d)   menaip bahan perbincangan dalam komputer
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
18  Julai 2013
Khamis
1025-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pragmatik
Peribahasa: bidalan dan pepatah

Pelajar  dapat :
(a)   menjelaskan makna peribahasa

AKTIVITI




(a)   bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatatkan nota
(d)   latihan
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI
Objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai dan pelajar dapat memahami isi pelajaran pada hari ini

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  1  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
15 Julai  2013
Isnin
1130-1240
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Bahasa Melayu Moden
Perancangan Bahasa Melayu

 Pelajar dapat :
(a)   menyatakan sumbangan pertubuhan dan institusi dalam pembinaan dan pengembangan bahasa Melayu.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1  2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
16  Julai 2013
Selasa
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Bahasa Melayu moden
Pengekodan

Pada akhir pelajaran ini,pelajar dapat
(a)   menjelaskan fungsi bahasa Melayu berdasarkan perlembangaan dan akta.

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    mencatat nota
(d)   berbincang
(e)   Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
6RK1
17 Julai 2013
Rabu
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Penulisan Esei Tidak Berformat
E-dagang

Pelajar  dapat :
(a)    mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan
        meyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh;
(b)    menyusun dan mengolah idea atau fakta dengan
        lancar dan berkesan;

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   mendengar penerangan
(c)    Pembentangan isu oleh pelajar
(d)   mencatat isi
(e)   latihan
(f)     Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat memahami dan menghayati pelajaran pada hari ini.


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 1 2013
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6RK1
19 Julai  2013
Jumaat
10:40-11:40
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pembacaan Kritis dan analitis
Hak Pengguna

Pelajar dapat:
(a) menerangkan maksud perkataan, frasa, ayat, atau
perenggan yang terdapat dalam teks;
(b) mengenal pasti idea dan mesej penulis;
(c) membezakan fakta dengan pendapat penulis
(d) menyusun dan mengolah idea atau fakta dengan
lancar dan berkesan

AKTIVITI




(a)   Bersoal jawab
(b)   membaca secara senyap
(c)    membaca secara nyaring
(d)   perbincangan
(e)   latihan
(f)     Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Objektif tercapai.Semua pelajar dapat mengupas isu yang dibincangan secara kritis dan analitis

No comments:

Post a Comment