RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
5 Februari 2014
Rabu
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Dirgahayu
Prosa
Tradisional: Hikayat Langlang Buana
Pelajar dapat:
1.
Menulis sinopsis prosa.
2.
Menghuraikan tema dan persoalan.
3.
Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam prosa
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 1 (v),10.1 Aras 1 (iv)
2.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Murid menceritakan sinopsis
prosa
3.
Murid diminta menyatakan
tema,persoalan latar,nilai dan pengajaran
4.
Perbincangan jawapan
5.
Mencatat nota ringkas
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,keyakinan
KBT : membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menceritakan sinopsis,tema,persoalan,nilai, dan pengajaran.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
7 Februari 2014
Jumaat
80 minit
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman dan
Tatabahasa
Pendidikan Maya
Kata sendi nama
Pelajar dapat:
.
1.
Memjawab lima soalan pemahaman dengan isi dan bahasa yang betul.
2.
Menyenaraikan frasa sendi nama daripada petikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
8.7 Aras 2 (i);Aras 3 (i)
7.3 Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Membaca petikan
3.
Perbincangan untuk memahami isi petikan
4.
Mencari maklumat daripada petikan
5.
Perbincangan jawapan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi, kata nama
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : Kejiranan,kerajinan
KBT : menjana idea,membanding
beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan.Nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menjawab semua soalan dengan baik.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
6 Februari 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Kata Adverba dan kata
Pascakata
Pelajar dapat:
1. Menerangkan tugas kata
adverba dalam ayat.
2. Membezakan empat bentuk
kata adverba.
3. Membezakan kata penekan
dan kata pembenda.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan
3. Mencatat nota
4. Latihan
5. Perbincangan jawapan
6. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.Mereka
sudah bersedia untuk menjawab soalan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
7 Februari 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Berformat
Ucapan
Pelajar dapat:
1. Memahami teknik menulis
ucapan
2. Menghuraikan isi dengan
teknik yang telah dipelajari.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Membaca contoh karangan
3. Berbincangan tentang
format dan isi karangan
4. Latihan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pengajaran dan pembelajaran pada hari ini ditunda pada hari Isnin kerana ada sesi perhimpunan.
|
No comments:
Post a Comment