RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
17 Februari
2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
ULBS
Model 2
Pelajar dapat:
1. Mengemukakan pendapat
tentang isu-isu semasa .
2. menghuraikan isu-isu
tersebut dengan bahasa yang jelas dan bermakna.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
2.5 Aras 1 (v)
7.1 Aras
1 (v)
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar Penerangan
tentang ULBS
2. ULBS dijalankan
3. Penilaian
4. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,ayat penyata,ayat tanya
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian
Am
Nilai : Keyakinan diri
KBT : menjana idea, membanding
beza
BBB : bahan rangsangan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
ULBS dijalankan
dengan lancar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
19 Februari
2014
Rabu
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Cerpen
Pahlawan
Buntung
Pelajar dapat:
1.
menceritakan sinopsis cerpen
2.
menyatakan tema,persoalan,latar,nilai,dan pengajaran.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.6 Aras 1 (v)
2.1 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Murid diminta oleh guru untuk menceritakan sinopsis
3.
Berbincangan tentang tema,persoalan dll.
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,laras bahasa
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : berbudi,kerajinan,kegigihan
KBT : menaakul,membanding beza
BBB : Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat menyatakan sinopsis cerpen dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
19 Februari
2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
ULBS
Model 2
Pelajar dapat:
1. Mengemukakan pendapat
tentang isu-isu semasa .
2. menghuraikan isu-isu
tersebut dengan bahasa yang jelas dan bermakna.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
2.5 Aras 1 (v)
7.1 Aras
1 (v)
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar Penerangan
tentang ULBS
2. ULBS dijalankan
3. Penilaian
4. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,ayat penyata,ayat tanya
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian
Am
Nilai : Keyakinan diri
KBT : menjana idea.
BBB : bahan rangsangan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
ULBS dijalankan
dengan lancar.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
17 Februari 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei Berformat
Memorandum
Pelajar dapat:
1. Memahami teknik menulis
ucapan
2. Menghuraikan isi dengan teknik
yang telah dipelajari.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Membaca contoh karangan
3. Berbincangan tentang
format dan isi karangan
4. Latihan
5. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab soalan PBS.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 2
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
18 Februari 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian PBS
Karangan Jenis Memorandum
Pelajar dapat:
1. Menulis esei mengikut
bentuk format yang dikhendaki.
2. Menghasilkan esei yang
isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar penerangan.
2. Ujian.
3. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Ujian telah dijalankan dengan lancar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
20
Februari 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian PBS
Karangan Jenis
Memorandum
Pelajar dapat:
1. Menulis esei mengikut
bentuk format yang dikhendaki.
2. Menghasilkan esei yang
isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar penerangan.
2. Ujian.
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian telah dijalankan dengan lancar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
21 Februari2013
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Pengimbuhan :
Imbuhan Kata Kerja
Pelajar dapat:
1.
mengenal
pasti jenis, fungsi, dan makna imbuhan
2.
membezakan
jenis imbuhan dan fungsinya.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
sambil mencatat nota.
3. Latihan
4. perbincangan jawapan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
22 Februari
2014
Sabtu (Ganti
Hari Selasa)
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Berformat
Minit Mesyuarat
Pelajar dapat:
1. Memahami teknik menulis
ucapan
2. Menghuraikan isi dengan
teknik yang telah dipelajari.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Membaca contoh karangan
3. Berbincangan tentang
format dan isi karangan
4. Latihan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab
soalan PBS.
|
No comments:
Post a Comment