Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, February 27, 2014

RPH BM TINGKATAN 5S3,DAN 6AK1 MINGGU YANG KE-9

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
24  Februari 2014
Isnin
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

ULBS
Model 2
Karangan Respon Terbuka
Pelajar dapat:
1.      Mengemukakan pendapat tentang isu-isu semasa .
2.      menghuraikan isu-isu tersebut dengan bahasa yang jelas dan bermakna.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.5  Aras 1 (v)

7.1  Aras  1 (v)

AKTIVITI





1.      Mendengar Penerangan tentang ULBS
2.      ULBS dijalankan
3.      Penilaian
4.      Penutup

SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,ayat penyata,ayat tanya
Ilmu                 : Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai                 : Keyakinan diri
KBT                  : menjana idea, membanding beza
 BBB                   : bahan rangsangan

CATATAN / REFLEKSI
ULBS dijalankan dengan lancar.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
26  Februari 2014
Rabu
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF

Drama                                                                                 
Tiang Cengal Dinding Sayung

Pelajar dapat:
1.      menceritakan sinopsis drama
2.      menyatakan tema,persoalan,latar,nilai,dan pengajaran drama.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.1  Aras 1 (iii),10.4 Aras 1 (v)

2.1  Aras  1 (i)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Murid diminta oleh guru untuk menceritakan sinopsis
3.      Berbincangan tentang tema,persoalan dll.
4.      Latihan
5.       Penutup
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,laras bahasa
Ilmu                 : Kesusasteraan Melayu
Nilai                 : berbudi,kerajinan,kegigihan
KBT                  : menaakul,membanding beza
BBB                 : Buku kerja,Buku teks, Buku rujukan,nota

CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, murid dapat menyatakan sinopsis drama dengan baik.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  2   2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
24  Februari 2014
Isnin
0815-0925
1055-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF



Pentaksiran Berasaskan Sekolah sesi pertama
 Karangan Jenis Minit Mesyuarat

Pelajar dapat:

1.      Menulis esei mengikut bentuk format yang dikhendaki.
2.      Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.


AKTIVITI


1.      Mendengar penerangan.
2.      Ujian
3.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

 Ujian dapat dijalankan dengan jayanya.


PEPERIKSAAN AWAL TAHUN 2014
TINGKATAN : 5S3
TARIKH/HARI
AKTIVITI
27   FEBRUARI 2013   /   KHAMIS
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
26  Febaruari  2014
Selasa
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF


Pentaksiran Berasaskan Sekolah Sesi Kedua
 Karangan Jenis Minit Mesyuarat
Pelajar dapat:

1.      Menulis esei mengikut bentuk format yang dikhendaki.
2.      Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.


AKTIVITI




1.      Mendengar penerangan.
2.      Ujian
3.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

 Ujian dapat dijalankan dengan jayanya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
 27 Februari 2014
Khamis
1020-1130
TAJUK
SUBTAJUK



OBJEKTIF




Morfologi
Imbuhan Kata adjektif
Proses Penggandaan dan proses pengakroniman

Pelajar dapat:

1.      Membezakan fungsi-fungsi imbuhan kata adjektif.
2.      Membezakan empat jenis proses penggandaan.
3.      membezakan empat jenis proses pengakroniman.

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
2.      Mendengar penerangan guru sambil mencatat nota.
3.      Latihan
4.      perbincangan jawapan
5.      Penutup

CATATAN / REFLEKSI
 Secara umumnya,semua pelajar memahami isi  pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
28  Februari 2014
Jumaat
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK





OBJEKTIF

Sintaksis
 Konsep ayat
 Konsep klausa
 Konsep frasa
 Kata
 Binaan Ayat

Pelajar dapat:
1.  menyatakan definisi bidang sintaksis;
2. menjelaskan konsep ayat, klausa, dan frasa.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
2.      Mendengar penerangan guru sambil mencatat nota.
3.      Latihan
4.      perbincangan jawapan
5.      Penutup

CATATAN / REFLEKSI
 Secara umumnya,semua pelajar memahami isi  pelajaran pada hari ini.





No comments:

Post a Comment