TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
10 September 2012
Isnin
80 minit
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Melunas Rindu
Tema,persoalan,watak dan perwatakan
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan tema,persoalan,watak dan perwatakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.1 Aras 1 (iv)
10.4 Aras
1 (v),
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Menyampaikan sinopsis
secara individu
3. Berbincang tentang tema,persoalan,watak
dan perwatakan.
4. Pembentangan
5. ULBS
6. Penutup
|
SISTEM
BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat
penyata, ayat Tanya.
Kosa kata: gila meroyan,tawaduk,memerah
otak.
Ilmu :
Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
Nilai :
Ketabahan,kasih sayang,kegigihan
KBT :
kecerdasan pelbagai ,membanding beza
BBB :Buku teks, Buku rujukan,nota
bercetak,
papan
tulis,pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
4K2
13 September
2012
Khamis
80 minit
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Pola
ayat,peribahasa,kesalahan ayat
Pelajar dapat:
1.
Mengesan pola ayat dalam ayat dasar
2.
Membina ayat daripada peribahasa .
3.
Membetukan kesalahan ejaan,dan imbuhan dalam ayat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2, Aras 2(ii),4.1 Aras
1 (i)
7.2, Aras
1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Mendengar penerangan guru
3.
Berbincang
4.
Latihan
5.
Perbincangan jawapan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,sintaksis
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : keyakinan diri,kerajinan.
KBT : menjana idea dan
membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan: Murid-murid
sudah pandai membaca dan menulis.
Kelemahan:
sebilangan kecil murid masih tidak dapat membezakan pola ayat.
Tindakan : Guru
membimbing mereka dengan tekun.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
MATA
PELAJARAN
|
4K2
14 September
2012
Jumaat
80 minit
Bahasa Melayu
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Novel: Melunas
Rindu
Plot,Gaya
Bahasa,Teknik Penceritaan
Pelajar dapat:
1. Menyatakan plot,gaya
bahasa, dan teknik penceritaan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.1,10.4 Aras 1 (iv)
10.2 Aras
1 (iv), 3.3 Aras (i)
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
Kemahiran
Menulis,Kemahiran Mendengar,dan Kemahiran Bertutur
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Berbincang
3. Membentangkan hasil
perbincangan
4. Mendengar ulasan guru
5. Mencatat nota tambahan
6. Latihan
7. Penutup
|
SISTEM
BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Tatabahasa: Sebutan & intonasi,ayat
penyata, ayat Tanya.
Kosa kata: mualaf,assalammulaikum,terang
hati
Ilmu :
Unsur Kesusasteraan Melayu,Pend. Moral
KBT :
kecerdasan pelbagai ,membanding beza
BBB :Buku teks, Buku rujukan,Nota,
papan tulis,pemadam
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Murid-murid memahami isi
pelajaran pada hari ini kerana sebelum ini mereka sudah mencari maklumat dan menulis
nota sendiri.Murid-murid terlibat secara aktif aktif dalam aktiviti yang
dijalankan oleh guru.Objektif pada hari ini tercapai.
|
No comments:
Post a Comment