TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
20 Januari 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Karangan
Berpandu (Punca Kemalangan Jalan Raya)
Pelajar dapat:
1. Menghuraikan karangan
berpandukan isi yang disediakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pengalaman sedia ada murid
2. Penerangan tentang karangan berpandu
3. Mencatat nota ringkas
4. Latihan menulis karangan
5. Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,kata nama am dan kata nama
khas
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian
Am
Nilai : Mematuhi Peraturan
KBT : menjana idea,membanding
beza
BBB :
Petikan, Buku rujukan, bahan edaran
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis karangan berpandu. Segala
persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi
soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
22 Januari 2014
Rabu
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Antologi Dirgaharu Bahasaku
Sajak :
Dirgaharu Bahasaku
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan maksud sajak
2.
Menghuraikan tema dan persoalan,bentuk,nada,gaya bahasa,nilai,dan
pengajaran.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i),10.4 Aras 1 (ii)
10.5 Aras
1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Pelajar mendeklamasikan puisi
3.
Pelajar diminta menyatakan maksud sajak
4.
Mencatat nota ringkas
5.
latihan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi ,Kata Ganti Nama,kata hubung
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : cinta akan negara,keyakinan
KBT : menjana idea,membanding
beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,petikan soalan
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid-murid dapat memahami isi pelajaran pada hari ini setelah guru
membimbing mereka memahami maksud sajak.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
23 Januari 2013
Khamis
80 minit
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman /Tatabahasa
Aku,keris,dan
Kristal/pola ayat
Pelajar dapat:
1.
Memjawab empat soalan pemahaman dengan isi dan bahasa yang betul.
2.
Menjawab sekurang-kurangnya 10 daripada 13 soalan yang dikemukakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Membaca petikan untuk memperoleh makna
3.
Merujuk kamus
4.
Perbincangan jawapan
5.
Berbincang tentang pola ayat
6.
Latihan
7.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi, kata nama khas
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : kerajinan,kasih sayang
KBT : menjana idea,membezakan
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,kamus.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua murid
mudah memahami isi pelajaran pada hari ini setelah dibimbing oleh guru secara
berterusan.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
25 Januari
2014
Sabtu (Ganti
Hari Isnin)
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Respon Terbuka
Memupuk Minat
Membaca
Pelajar dapat:
1.
Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa
yang lancar dan berkesan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.1 Aras 1 (i)
7.1 Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan tentang karangan berpandu
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan menulis karangan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,kata nama am dan kata nama
khas
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian
Am
Nilai : Kerajinan
KBT : menjana idea,membanding
beza
BBB :
Petikan, Buku rujukan, bahan edaran
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis karangan. Segala persoalan
yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 2 2014
MINGGU 4
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MINGGU 4
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
20 Januari 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Berformat
Syarahan
Pelajar dapat:
1. Memahami teknik menulis syarahan
2. Menghuraikan isi dengan
teknik yang telah dipelajari.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Membaca contoh karangan
3. Berbincangan tentang
format dan isi karangan
4. Latihan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab
soalan PBS.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
21 Januari 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian PBS
Syarahan
Pelajar dapat:
(a)
menulis esei mengikut bentuk format yang
dikehendaki;
(b) mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan
meyakinkan supaya terhasil sebuah wacana
yang utuh;
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar Penerangan
2. Mengedar kertas
3. Ujian
4. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian sesi pertama dijalankan dengan
jayanya.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
23 Januari 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Ujian PBS sesi kedua
Syarahan
Pelajar dapat:
(a)
menulis esei mengikut bentuk format yang
dikehendaki;
(b) mengembangkan isi secara tersusun, padat, dan meyakinkan supaya terhasil sebuah wacana
yang utuh;
(c) menghasilkan
esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar Penerangan
2. Mengedar kertas
3. Ujian
4. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Ujian dijalankan dengan jayanya.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 2 2014
MINGGU 4
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MINGGU 4
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
24 Januari 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Berformat
Syarahan
Pelajar dapat:
1. Memahami teknik menulis
syarahan
2. Menghuraikan isi dengan
teknik yang telah dipelajari.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Membaca contoh karangan
3. Berbincangan tentang
format dan isi karangan
4. Latihan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab
soalan PBS.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
25 Januari 2014
Sabtu
Ganti-Guna Jadual Hari Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Kata Nafi,Kata
sendi nama, kata pemeri,kata bilangan,kata arah
Pelajar dapat:
1.
mengenal pasti
golongan kata;
2.
mengkategorikan
kata mengikut golongan dan
jenisnya;
3.
menggunakan
kata daripada pelbagai golongan dengan
betul
mengikut konteks.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab
2. Mendengar penerangan
3. Mencatat isi penting
4. sesi perbincangan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar
memahami isi pelajaran pada hari ini setelah berbincang dengan guru.
|
No comments:
Post a Comment