RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
13 Januari 2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Teknik Menulis Rumusan (bahagian kedua)
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui dan memahami teknik menulis rumusan.
2. Membezakan
pendahuluan,isi tersurat,isi tersirat, dan kesimpulan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan tentang rumusan karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,katan nama am dan kata nama
khas
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian
Am
Nilai : Kesyukuran
KBT : menjana idea
BBB :
Petikan, Buku rujukan.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang
dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
15 Januari 2014
Rabu
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Digahayu Bahasaku
Pantun Lapan
Kerat
Pelajar dapat:
1.
Menjelaskan maksud pantun.
2.
Menghuraikan tema dan persoalan.
3.
Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam pantun.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Pelajar membaca pantun
3.
Pelajar diminta menyatakan maksud pantun.
4.
Perbincangan isi
5.
Mencatat nota ringkas
6.
Latihan
7.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai :
berbudi,keyakinan
KBT : membanding beza
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid dapat membezakan pantun dan sajak.Guru membimbing murid-murid memahami
maksud pantun.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
16 Januari 2014
Khamis
80 minit
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Pemahaman dan
Tatabahasa
Hari Lebaran
dan Rumah Terbuka Tahun Baharu
TATABAHASA
Golongan Kata Ganti
Nama
(teks m.s 7-8)
-
Diri
-
Tanya
-
Tempat
-
Tak Tentu
Pelajar dapat:
1.
Membezakan golongan kata ganti nama
2.
Memjawab lima soalan pemahaman dengan isi dan bahasa yang betul.
3.
Memberikan makna frasa mengikut
konteks.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Membaca petikan untuk memperoleh makna
3.
Merujuk kamus
4.
Perbincangan jawapan
5.
Berbincang tentang jenis-jenis kata nama
6.
Latihan
7.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi, kata nama khas
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : Kejiranan,kerajinan
KBT : menjana idea
BBB :Buku
teks, Buku rujukan,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kebanyakan
murid masih lemah dalam memberikan maksud frasa .Murid-murid disarankan agar
membeli kamus.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
PENGGAL 2 2014
MINGGU 3MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MINGGU 3MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
13 Januari
2014
Isnin
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Kata Tugas:
kata penyambung ayat,kata praklausa,kata prafrasa
Pelajar dapat:
1.
mengenal pasti perbezaan kata tugas;
2.
mengkategorikan kata tugas mengikut jenisnya;
3. menggunakan
kata tugas daripada pelbagai jenis dengan betul mengikut konteks.
|
AKTIVITI
|
1. bersoal jawab
2. penerangan
3. latihan
4. perbincangan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pelajar dapat memahami isi pelajaran pada
hari ini.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
14 Januari 2014
Selasa
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penilaian Berasaskan
Sekolah
Ujian :Laporan
Pelajar dapat:
1. Menjawab soalan dengan
betul.
|
AKTIVITI
|
1. Penerangan
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
... ditunda kerana cuti umum.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
16 Januari 2014
Khamis
0815-0925
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Ujian : Laporan
Pelajar dapat:
1. Menjawab soalan dengan
baik.
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar penerangan guru
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan :Semua
pelajar memahami isi pelajaran pada hari
ini.Mereka sudah bersedia untuk
menjawab soalan.
|
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
17 Januari 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah
Ujian : Laporan
(sesi kedua)
Pelajar dapat:
1. Menjawab soalan dengan
baik.
|
AKTIVITI
|
1. Mendengar penerangan guru
2. Ujian
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Kekuatan :Semua
pelajar memahami isi pelajaran pada hari
ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab soalan.
|
No comments:
Post a Comment