Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, January 16, 2014

RPH BM TINGKATAN 6AK1 DAN 5S3 MINGGU YANG KETIGA

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
13  Januari 2014
Isnin
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF

Penulisan Rumusan
Teknik  Menulis Rumusan (bahagian kedua)

Pelajar dapat:
1.      Mengetahui dan memahami teknik menulis rumusan.
2.      Membezakan pendahuluan,isi tersurat,isi tersirat, dan kesimpulan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.2  Aras 2 (i)
7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI





1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Penerangan tentang rumusan karangan
3.      Mencatat nota ringkas
4.      Latihan
5.      Penutup

SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,katan nama am dan kata nama khas
Ilmu                 : Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai                 : Kesyukuran
KBT                  : menjana idea
 BBB                : Petikan, Buku rujukan.


CATATAN / REFLEKSI
Pada keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

 5S3
15  Januari 2014
Rabu
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF




Digahayu Bahasaku                                        
Pantun Lapan Kerat

Pelajar dapat:
1.      Menjelaskan maksud pantun.
2.      Menghuraikan tema dan persoalan.
3.      Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam pantun.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.2  Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)

7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Pelajar membaca pantun
3.      Pelajar diminta menyatakan maksud pantun.
4.      Perbincangan isi
5.      Mencatat nota ringkas
6.      Latihan
7.       Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu                 : Kesusasteraan Melayu
Nilai                 : berbudi,keyakinan
KBT                  : membanding beza
 BBB                : Buku teks, Buku rujukan,


CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, murid dapat membezakan pantun dan sajak.Guru membimbing murid-murid memahami maksud pantun.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
16  Januari 2014
Khamis
80 minit
TAJUK
SUB-TAJUK







OBJEKTIF




Pemahaman dan Tatabahasa
Hari Lebaran dan Rumah Terbuka Tahun Baharu
TATABAHASA
Golongan Kata Ganti Nama
 (teks m.s 7-8)
-          Diri
-          Tanya
-          Tempat
-          Tak Tentu

Pelajar dapat:

1.      Membezakan golongan kata ganti nama
2.      Memjawab lima soalan pemahaman dengan isi dan bahasa yang betul.
3.      Memberikan makna frasa  mengikut konteks.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.4  Aras 2 (i)
7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Membaca petikan untuk memperoleh makna
3.      Merujuk kamus
4.      Perbincangan jawapan
5.      Berbincang tentang jenis-jenis kata nama
6.      Latihan
7.      Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi, kata nama khas
Ilmu                 : Tatabahasa                                                                                        
Nilai                 : Kejiranan,kerajinan
KBT                  : menjana idea
 BBB                :Buku teks, Buku rujukan,

CATATAN / REFLEKSI
Kebanyakan murid masih lemah dalam memberikan maksud frasa .Murid-murid disarankan agar membeli kamus.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  2   2014
MINGGU 3MATA PELAJARAN           : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
13 Januari 2014
Isnin
0815-0925
TAJUK

SUBTAJUK


OBJEKTIF



Morfologi

Kata Tugas: kata penyambung ayat,kata praklausa,kata prafrasa

Pelajar dapat:
1.       mengenal pasti perbezaan kata tugas;
2.       mengkategorikan kata tugas mengikut jenisnya;
3.       menggunakan kata tugas daripada pelbagai jenis dengan betul mengikut konteks.

AKTIVITI


1.      bersoal jawab
2.      penerangan
3.      latihan
4.      perbincangan
5.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

 Pelajar dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
14 Januari 2014
Selasa
0815-0925
TAJUK

SUBTAJUK
OBJEKTIF



Penilaian Berasaskan Sekolah

Ujian :Laporan
Pelajar dapat:

1.      Menjawab soalan dengan betul.


AKTIVITI


1.      Penerangan
2.      Ujian
3.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

... ditunda kerana cuti umum.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
16  Januari 2014
Khamis
0815-0925
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Ujian : Laporan

Pelajar dapat:
1.      Menjawab soalan dengan baik.

AKTIVITI




1.      Mendengar penerangan guru
2.      Ujian
3.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan :Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari   ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab soalan.

MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
17  Januari 2014
Jumaat
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Ujian : Laporan (sesi kedua)

Pelajar dapat:
1.      Menjawab soalan dengan baik.

AKTIVITI




1.      Mendengar penerangan guru
2.      Ujian
3.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan :Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari  ini.Mereka sudah bersedia untuk menjawab soalan.




No comments:

Post a Comment